Egersund stasjon

Go-Ahead søker ruter bedre tilpasset kundenes behov

Go-Ahead har nå levert sin søknad for rutetider i 2025 (R25) til Bane NOR. Alle togselskap leverer søknad om rutetider i løpet a våren, og disse vil deretter behandles av Bane NOR før det ferdige forslaget godkjennes av Jernbanedirektoratet.

For rutebestilling R25 har Go-Ahead Norge AS fått klare føringer fra selskapets oppdragsgiver, Jernbanedirektoratet. Selskapet er bedt om å søke ruter tilsvarende R23.

I tillegg har vi hatt tett dialog med kunder, kommuner, fylkeskommuner og andre interesseorganisasjoner, og tilbakemeldingene er entydige. Avganger, avgangstider, ankomsttider, samt punktlighet, er på langt nær tilfredsstillende i et moderne pendler-, og ferie- og fritidsmarked.

For å kunne tilby et bedre tilbud, har vi i søknaden vår lagt til grunn rutene fra R23 men med flere tilpasninger for å sikre et tilbud som er kunde- og markedstilpasset. Her er noen av hovedendringene vi søker om til R25.

Sørlandsbanen

• Stoppmønsteret i R25 må tilbakeføres til det som var i R23. Det er som tidligere nevnt kommet entydige tilbakemeldinger på dette fra kunder og andre interessenter. I tillegg søker Go-Ahead stopp på disse stasjonene for disse togene:
    • Tog 706: Lunde
    • Tog 709: Nordagutu, Lunde og Gjerstad
    • Tog 710: Neslandsvatn og Lunde
    • Tog 714: Vegårshei, Gjerstad, Neslandsvatn, Drangedal og Lunde
    • Det ønskes i størst mulig grad bruk av x stopp (stopper ved behov) på flest mulig stasjoner mellom Kongsberg og Egersund, samt AX på stasjonene etter Drammen (stopper kun for avstigning ved behov)
  • I stedet for avgang kl.18:25 fra Oslo, ønsker vi en avgang kl.17:25. Dette er et sterkt ønske fra markedet i Telemark, og som anses som et positivt løft for kunder mot Telemark og Agder.
  • Avgang fra Oslo på søndager kl.09:25 utgår, og erstattes med en avgang kl.13:25, noe vi forventer vil passe bedre for flere reisende.
  • Vi ønsker en tidligere avgang for tog 716 (kl.16:04) fra Stavanger for å ankomme Oslo før midnatt.
  • Vi søker å endre avgangen kl.06:57 fra Stavanger til kl.06:32 for å styrke punktligheten på Jærbanen og videre til Kristiansand.
  • Ruteplanen i R25 er bestilt over samme lest som for R23, men med en del mindre justeringer.
  • 3009 og 3010 har fått ny rute og er lagt inn til Nærbø for å dekke opp behovet for flere ankomster til Stavanger før klokken 08:00.
  • På avganger fra Egersund på morgenen er det lagt noen tog tidligere for å komme først til kryssinger på vei nordover mot Stavanger. Dette er gjort for å øke robustheten og for å styrke punktligheten ytterligere på Jærbanen.
  • Videre er det avgjørende viktig at godstog som kommer inn på Jærbanen på morgenen har god nok avstand til oppstart av lokaltogene på Jærbanen L5.
  • De fleste avganger kjøres med enkeltsett type 72, men det vil kjøres dobbeltsett i følgende avganger:
    • Tog 3011 Nærbø-Stavanger, mandag til fredag.
  • Tog 3044 Stavanger-Bryne, mandag til torsdag.
  • Tog 3092 natt til søndag
  • Vi har 11 lokaltogsett (type 72) tilgjengelig. Det 12. settet er satt av til midtlivsoppgradering i en ukjent periode fremover. En tilleggsutfordring som følge av tilbakeføring av oppgraderte tog er at gamle og ikke oppgraderte togsett ikke kan kjøre i multippel og dette vil øke kompleksiteten ved å kjøre doble togsett.
  • Ruteplanen for R25 er justert i henhold til Sørlandsbanens tog.
  • Alle avganger kjøres med enkeltsett type 69H. Av type 69H er 2 sett tilgjengelig for turnering. Ruteplanen kan gjennomføres med 1 sett.

Jærbanen

Veksten på Jærbanen har vært betydelig over anslagene for 2023 og så langt i 2024. Jærbanen er p.t. ikke dimensjonert for den frekvensen og den kundeveksten som har kommet i årene etter at Go-Ahead tok over trafikken.

Vi har lagt opp til 30 sekunder stopp på de fleste stasjonene, noe man ser er for kort i forhold til tiden som i praksis brukes på stasjonsoppholdene. Det må derfor settes inn tiltak for å styrke banestrekningen med infrastruktur som kan gi effekt på stasjonsopphold, og derigjennom punktligheten.

• De fleste avganger kjøres med enkeltsett type 72, men det vil kjøres ett dobbeltsett om morgenen mandag-fredag (tog 3011 Nærbø-Stavanger), ett om ettermiddagen mandag-torsdag (tog 3044 Stavanger-Bryne), og ett natt til søndag fra Stavanger (tog 3092).

Arendalsbanen:

• Ruteplanen for R25 er justert i henhold til Sørlandsbanens tog.

Regions