Dunlop lanserer et Touring-dekk med ny teknologi for klassiske sykler

Dunlop lanserer et Touring-dekk med ny teknologi for klassiske sykler

Pressemelding: StreetSmart

StreetSmart imøtekommer et behov i markedet for moderne dekk i en klassisk ramme

I anledning av lanseringen av det nye StreetSmart-dekket, kunngjorde Dunlop at de fornyer, og fullfører, sitt nåværende tilbud i Touring-segmentet for motorsykler. De nye dekkene er blitt spesifikt konstruert for å innfri dekkbehovene for klassiske sykler, et marked som vokser fra år til år i Europa.

Fersk analyse har vist at klassiske sykler lager store bølger i Europa. Bare i Tyskland viser tallene at gjennomsnittsalderen for sykler på veien har gått fra 12 til 14 år på bare fire år. Etterspørselen drives av en økende antall førere i 40- og 50-årene som skaffer seg tohjulinger primært til hobbyformål[1]. Dataene støttes av salgstall fra hele Europa, som viser at klassiske motorsykler i dag utgjør over halvparten av alt salg i viktige europeiske markeder[2].  Ettersom etterspørselen vokser, øker behovet for dekk som gir tidsmessige teknologiske egenskaper på veien.

“Markedstallene forteller oss at de fleste motorsyklistene der ute er StreetSmart-førere”, sier Sharon Antonaros, som leder Dunlops motorsykkelvirksomhet i EuropaMiddleEastAfrica. "Når vi ser at et stort segment innen den europeiske befolkningen kommer i 50-årene, ser vi økende etterspørsel etter klassiske motorsykler. Denne gruppen driver deretter delvis en etterspørsel for toppmoderne produkter som understøtter en hobby, og StreetSmart besvarer  denne etterspørselen."

Ny teknologi for klassikere
StreetSmart er bygget som en oppgradering av Arrowmax GT501 Touring-diagonaldekk, men erstatter også Arrowmax D103. De nye dekkene gir en vellykket design merverdi: Den siste teknologien innen dekkstammematerialer og kompoundering. Disse leverer meget forbedrede kjøreegenskaper, kombinert med overlegen komfort som ikke ofte er å finne i dette segmentet. Dekket leveres med en helt ny generasjon gummisammensetninger med silisiumoksid, for bedre grep under kalde og våte forhold.

"Vi ønsket å tilby dekk for klassiske motorsykler med alle fordelene til et nyutviklet dekk. Resultatet er at Dunlops StreetSmart-dekk nå er på markedet for å møte etterspørselen for klassiske, men likevel høytytende dekk”, sier Sharon Antonaros, som leder Dunlops motorsykkelvirksomhet i EMEA.

Teknologiske nyvinninger: Mindre vekt, større kjørelengde
Med hensyn til teknologi så har StreetSmart en ny profil og konstruksjon. Dekkets samlede vekt er reduserte med 25 % i forhold til forgjengeren, noe som gir bedre kjøreegenskaper og komfort. Større profilriller sørger for bedre grep på våte veier. StreetSmart-bakhjulsdekket har blitt konstruert med større mønsterdybde, mens både for- og bakhjulsdekk har en cosekanskurvedesign for bedre slitasjebestandighet. Forhjulsdekket er også utstyrt med kontinuerlige senterriller for å gi bedre grep og styring på vått føre.

StreetSmart har ikke bare noe av det aller siste innen teknologi, men ble også designet ved bruk av de mest moderne verktøyene for datagenerert modellering. Den nye teknologien gjorde det mulig for utviklerne å få formen på det oppumpede dekket til å bli så nær formen på det ikke-oppumpede dekket, at det i betydelig grad har redusert den samlede strekkspenningen på stammen.  StreetSmart er designet for å gi bedre fordeling av veiflatetrykket og samtidig redusere det med så mye som 16 % sammenlignet med forgjengeren.

“Kort sagt, så har vi laget et dekk som leverer noen av de aller siste innovasjonene, rammet inn i en klassisk design som passer de spesifikke behovene til de fleste motorsyklistene i Europa”, avslutter Antonaros.

[1] Kilde: Motorrad – Motorsykkelkjøring i Tyskland 2012

[2] Kombinerte resultater av analyse fra forskjellige europeiske bilforbund som kom ut i 2011/2012. Iberia: ekstrapolert fra Instituto de Estudios de Automoción analyse for Asociación Noacional de Vendedores de Vehículos a Motor. Frankrike: Récapitulatif des immats 1999/2011 par puissance fiscal.  Tyskland: Motorsykkelstudie MPS/IfD-Allensbach 2011.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 69,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 52 anlegg i 22 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.