Dunlop lanserer neste generasjon racingdekk for motorsykler

Dunlop lanserer neste generasjon racingdekk for motorsykler

Den neste generasjonen  profesjonelle banedekk, som bringer spenningen fra profesjonell motorsykkelracing til bane og vei

Dunlop kunngjør i dag at selskapet lanserer to nye motorsykkeldekksett, KR106/108 og Sportmax D212 GP Pro, som er spesielt designet for profesjonelle racingførere. Dunlops nye dekk ble utviklet av et globalt  utviklingsteam fra Europa, Japan og Nord-Amerika, slik at kunnskap og teknologi fra hele verden ble lagt inn i de nye produktene. Begge dekk er rettet direkte mot profesjonelle racingførere og amatører som driver med banekjøring. De er førsteklasses dekk som er designet for den høye farten, det pålitelige grepet og den solide ytelsen som bare profesjonelle racingdekk har.

D212 GP Pro erstatter Dunlops D211 GP, som har bidratt  til å revolusjonere markedet for motorsykkeldekk med ultrahøy ytelse de siste årene.  Styrken til både D212 GP Pro og KR106/108 er at du kan velge mellom forskjellige lufttrykk, slik at du får en høy ytelse som er skreddersydd til dine behov.

Dunlop deltar i over 140 mesterskap over hele verden og har vunnet myel. D212 GP Pro-dekket har allerede vunnet mange løp i 2012, inklusive Isle of Man TT Superstock, IDM Supersport Championship, Australian Supersport, Alpe Adria Superstock og Southern 100. Dunlops mesterskapsseire kan alle tilskrives den unike fordelen som D212 GP Pro- og KR106/108-dekkene har av å være utviklet under racingforhold. Dette gjør at Dunlops vinnerteknologi er tilgjengelig for både proff- og amatørracingførere, samt entusiaster og hypersportfans.

Selv om de er utviklet hver for seg, drar begge dekkene nytte av Dunlops avanserte racing-til-vei-teknologier, blant annet den revolusjonerende NTEC-trykkjusteringsfunksjonen. NTEC er et radiallag med flere vinklede mellomlegg dekket av et kontinuerlig JLB-lag (Jointless Belt - lag uten skjøter) for å kontrollere dekkvekst og innvendig stress, som samtidig gir et meget stabilt skulderområde. Dette gir føreren mulighet til å optimere dekket for banen ved å redusere dekktrykket på en trygg måte. "Takket være andre generasjon av det innovative NTEC-systemet kan førere senke dekktrykket for å få best mulig grep under racingforhold”, sier Sharon Antonaros, direktør for Dunlop Motorcycle EMEA. “På banen kan trykket senkes til så lite som 1,0 bar på bakhjulet!" Lavere trykk betyr bredere veikontaktflate, noe som betyr bedre grep og friksjon.

Dunlops nye Multi-Tread Compoundteknologi er også å finne i begge høyytelsesprodukter, der hovedkomponenten  gir forbedret bremsing, grep og stabilitet når hjulet er oppreist, mens de andre komponentene gir flott svingegrep. JLB-teknologien sørger for lineær bremsing og stabilitet i høy hastighet. "Vi har også utviklet en helt ny konstruksjon for  forhjulsdekk”, sier Patrice Omont, R&D direktør for Dunlop Motorcycle and Motorsport. “Ved siden av forbedrede kjøreegenskaper er det ideelt for raske svinger og til å holde linjen i selv de mest ekstreme helningsvinkler".

Dessuten gjør Jointless Tread båndviklingsteknologien det mulig å posisjonere flere blandinger presist på dekket for å oppnå fordeler med hensyn til holdbarhet, slitasjebestandighet, grep fra midten av banemønsteret til skulderen samt stabilitet ved høy hastighet.

"KR106 og KR108 er racingdekk på øverste hylle, eksklusivt utviklet for racingbaner”, legger Antonaros til, “samtidig som det nye D212 GP Pro er et ekte racingdekk som også tillatt på vei, slik at du kan kjøre sykkelen til banen. Begge er bygget for å vinne løp over hele verden, enten de er profesjonelle eller for moro skyld."

Tilgjengelige dimensjoner

KR106

Foran

120/70 R 17 TL

125/65 R 17 TL

KR108

Bak

185/65 R 17 TL

195/65 R 17 TL

D212 GP Pro

Foran

120/70 ZR 17 TL

D212 GP Pro

Bak

190/55 ZR 17 TL

200/55 ZR 17 TL

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 69,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 52 anlegg i 22 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.