Gå videre til innhold
Goodyear blir offisiell tittelpartner for FIA European Truck Racing Championship og gir oss en oversikt over 2022-sesongen

Pressemelding -

Goodyear FIA European Truck Racing Championship (Goodyear FIA ETRC) setter i gang 21. til 22. mai i Misano i Italia. I år utvider Goodyear sitt engasjement til dette høydepunktet innen europeisk truck racing ved å bli tittelpartner.

Goodyear har vært eksklusiv dekkleverandør i nesten 20 år, ble utnevnt som offisiell partner i 2016 og blir nå tittelpartner. Serien vil fra i år formelt omtales som Goodyear FIA European Truck Racing Championship eller Goodyear FIA ETRC. Det styrkede partnerskapet vil gi Goodyear mulighet til å drive mesterskapet mot netto nullutslipp for å oppfylle FIAs mål i samsvar med Paris-avtalen. Målet er at mesterskapet skal bli utslippsfritt senest innen 2038.

I 2022-sesongen får vi 15 lag, og sjåførene konkurrerer over åtte runder og 32 løp for å fastslå hvem som blir mesteren. Lagene vil besøke mange av Europas beste baner og demonstrere Goodyears dekkteknologi ikke bare på bane, men også innenfor daglig drift av transportflåter.

Vi driver innovasjonen, både på bane og vei

Som tittelpartner vil Goodyears engasjement bidra til å akselerere Goodyear FIA ETRCs arbeid for bærekraft, siden mesterskapet gir oss det perfekte testlaboratoriet for innovasjon. Dekkene har en viktig rolle å spille i å oppnå større effektivitet og lavere utslipp.

I 2021 fortsatte FIA ETRC som vei mot en grønnere fremtid med innføringen av 100 % fornybar HVO biodiesel, og ble dermed det første FIA-regulerte mesterskapet som kjørte på bærekraftig biodrivstoff. På grunn av sin innsikt fra utviklingen av et produktsortiment med førsteklasses drivstoffeffektivitet og lave utslipp vil Goodyear samarbeide tett med ETRA (European Truck Racing Association) for å innføre nye teknologier i årene som kommer. I tillegg vil Goodyear dele sin ekspertise ved å utvikle dekk som leverer eksepsjonelle egenskaper under varierende forhold samtidig som de er holdbare og har lang levetid med sin robuste stammeteknologi. Disse egenskapene samt Goodyears avanserte funksjonalitet for dekkintelligens som er innebygd i selskapets overvåkingsløsninger for smartdekk, er like viktige under konkurransekjøring i FIA ETRC som de er for å maksimere inntektene og minimere nedetiden i transportbransjen.

Teknologier som først prøves ut på banen, vil senere bli benyttet i produkter for kjøring på vei på flere måter. Sterkere stammeteknologi gir kommersielle kjøretøyer bedre beskyttelse og robusthet. Samtidig gir forbedringer i materialblandinger bedre rullemotstand og en samlet sett mer effektiv kjøring, i tillegg til bedre kjørelengde.

Maciej Szymanski, Director Marketing Europe: «Vi er glade for å utvide vårt forhold og engasjement hos FIA ETRC. Som tittelpartner har vi en posisjon som gir oss mulighet til å lære av utfordringene sjåførene står overfor på banen, slik at vi kan betjene kundene våre bedre over hele Europa med bedre effektivitet og bærekraft. De ekstreme forholdene under hjul-mot-hjul-kjøring i Goodyear FIA ETRC gir oss verdifull informasjon om dekkegenskaper som vi kan tilføre Goodyears ekspertise i å støtte flåteoperatører med avanserte løsninger for dekkadministrasjon.» Georg Fuchs, ETRA Managing Director, sa: «Goodyear har vært en verdsatt partner i mange år, og vi er glade for å ha styrket partnerskapet og ønsker Goodyear velkommen som tittelpartner. Vi arbeider for å bli en ledende plattform for bærekraftige teknologier og å gjøre truck racing til en relevant forsknings- og utviklingsplattform for produsentene. Gjennom de siste årene har vi allerede kunnet gi Goodyear et testlaboratorium for utvikling av dekk til kjøring på vei. Vi er stolte av å vite at Goodyears dekk for kjøring på vei bærer med seg en liten bit av spenningen fra truck racing.»

Sesongkalender:

Misano, Italia (21. til 22. mai)
Hungaroring, Ungarn (11. til 12. juni)
Slovakia Ring, Slovakia (2. til 3. juli)
Nürburgring, Tyskland (16. til 17. juli)
Most, Tsjekkia (3. til 4. september)
Zolder, Belgia - (10. til 11. september)
Le Mans Bugatti, Frankrike (24. til 25. september)
Jarama, Spania (1. til 2. oktober)

More informasjon om Goodyear FIA ERTC-sesongen: http://www.fiaetrc.com/

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 72 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.