Gå videre til innhold
Goodyear og Gatik videreutvikler sikkerheten i selvkjørende kjøretøyer med integrert dekkintelligens

Pressemelding -

Intelligente dekkdata gir tryggere, mer forutsigbar og effektiv ytelse fra selvkjørende kjøretøyer

Goodyear Tire & Rubber Company, en leder innen tilkoblet mobilitet, og Gatik (Gatik AI, Inc.), lederen innen logistikk for selvkjørende B2B-nærtransport, kunngjorde utvidelsen av bransjens første vellykkede integrering av dekkintelligensteknologi i et selvkjørende kjøresystem.

Gatiks selvkjørende flåte, som består av lette laste- og varebiler klasse 3–7, har gjort betydelige fremskritt i å forbedre sikkerheten, nøyaktigheten og den samlede ytelsen for selvkjørende kjøretøyer. Ved at flåtens Goodyear Endurance® RSA®-dekk ble utstyrt med Goodyear SightLine-teknologi, selskapets omfattende intelligensløsning, blir det mulig for Gatik å videreutvikle sikkerheten og samlet presisjon for sin effektive flåtedrift, samtidig som oppetiden og påliteligheten for leveransene ble forbedret. I år har Gatik planer om å implementere den intelligente dekkløsningen på en betydelig andel av sin selvkjørende flåte over hele USA og Canada.

«Dekket kan, som kjøretøyets eneste kontaktpunkt med veien, spille en svært viktig rolle for å få kjøretøyet til å reagere slik en sjåfør ville gjort», sier Chris Helsel, Senior Vice President, Global Operations og Chief Technology Officer hos Goodyear. «Gatik revolusjonerer rommet for selvkjørende teknologi, og ved å levere sanntidsinnsikt via intelligente dekkdata kan vi støtte Gatiks selvkjørende system slikt at det blir enda tryggere, mer pålitelig og mer effektivt.»

Gjennom omfattende tester på vei i en lang rekke utfordrende, ekte kjøresituasjoner har dekkintelligensdata angående veiforhold og dekktilstand hjulpet Gatik å videreutvikle sine selvkjøringskontrollere med innsikt om nøyaktig svinging og bremsestivhet, rullemotstand og dekkbelastning. Disse dataene, som formidles mellom Goodyears SightLine-teknologi og Gatiks selvkjøringssystem via en sanntids tilbakemeldingssløyfe, har gjort det mulig for Gatik å innføre flere ytelsesforbedringer, inkludert evnen til å tilpasse seg raskt og trygt til ulike veiforhold, selv når vekten eller nyttelasten i kjøretøyet varierer med levering.

«Den banebrytende integreringen av Goodyear SightLine-teknologi i Galiks selvkjørende flåte er den første i bransjen. Sanntidsdataene som utvinnes fra intelligent dekkteknologi forbedrer ikke bare sikkerheten og forutsigbarheten for våre selvkjørende kjøretøyer, de gjør det også mulig for oss å opprettholde høye nivåer av effektivitet, pålitelighet og oppetid for leveranser gjennom hele driften», sier Gautam Narang, Gatiks administrerende direktør og medgrunnlegger. «Vårt samarbeid med Goodyear er enda et punkt på veien mot å fremme Gatiks lederskap innen selvkjørende teknologi og understreker vårt fokus på å sikre at de virkelige fordelene med B2B-nærtransportlogistikk kommer ut til markedet.»

Selskapene har samarbeidet med å gjennomføre pågående, omfattende testing på Goodyears testbane i San Angelo, Texas. Gjennom dette samarbeidet kan Gatik sikre at de selvkjørende kjøretøyene deres blir grundig testet på både vanlige og uvanlige trafikksituasjoner i et trygt, lukket miljø, inkludert trafikklys, veiskilt, unnvikende manøvre, skarpe svinger, unngåelse av kollisjoner, presis kjøring innenfor filen og bremselengder med minimal risiko.

Goodyear og Gatik planlegger å innarbeide Goodyears avanserte, forutseende overvåkingsløsning for veiforhold i Gatiks selvkjørende kjøresystem. Med denne integreringen vil Gatik kunne legge strategiske planer for driften for å sikre konsekvent og pålitelig varetransport for Gatiks varierte kundebase, blant andre noen av landets største dagligvarekjeder, detaljister, distributører, e-handelsplattformer og CPG-selskaper.

Om Goodyear Tire & Rubber Company

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 74 000 ansatte og produserer sine produkter på 57 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear og deres produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.

Om Gatik

Gatik, lederen innen logistikk for selvkjørende nærtransport, leverer varer trygt og effektivt ved hjelp av sin flåte av lette og mellomtunge vare- og lastebiler. Selskapet fokuserer på lokal B2B -logistikk for Fortune 500-kunder som Kroger, Walmart, Loblaw, Tyson Foods og Pitney Bowes, og ble i 2021 det første selskapet i verden som drev fullstendig førerløse kommersielle leveranser innen nærtransport.

Gatiks selvkjørende varebiler i klasse 3–7 brukes kommersielt på flere markeder, inkludert Texas, Arkansas og Louisiana i USA og Ontario i Canada. Gatik ble grunnlagt i 2017 av veteraner innen selvkjørende teknologi, og samarbeider med bransjeledere som Isuzu, Ryder, Goodyear og Cummins. Gatik ble anerkjent på Fast Companys 2023-liste over verdens mest nyskapende selskaper, ble omtalt som en TIME Best Invention 2022 og utnevnt til et av Amerikas beste oppstartsarbeidsgivere av Forbes i 2022 og 2023. Selskapet har sitt hovedkontor i Mountain View, California. For mer informasjon gå til www.gatik.ai og følg selskapet på Twitter og LinkedIn.

©2023 Gatik AI Inc. Med enerett. Gatik er et registrert varemerke og tilhører Gatik AI, Inc. Alle andre merker tilhører sine respektive eiere. Betingelser, vilkår, funksjoner, støtte, priser og tjenestealternativer er kan endres uten varsel.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 74 000 ansatte og produserer sine produkter på 57 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.