Goodyear vil demonstrere konseptdekket Eagle GO på Citroën oli

Goodyear vil demonstrere konseptdekket Eagle GO på Citroën oli

Slitebanen på konseptdekket Eagle GO er laget av bærekraftige materialer

Utviklet i samarbeid med Citroëns konseptbilprosjekt oli

Goodyear Tire & Rubber Company har utviklet konseptdekket Eagle GO med en rekke bærekraftige materialer i slitebanen. Dekket vil bli montert på Citroëns nye konseptbil, oli.

I mer enn 120 år har Goodyear arbeidet for bærekraftige nyvinninger og oppfinnelser som krever lite vedlikehold, og samarbeidet med Citroën viderefører en langvarig relasjon mellom de to varemerkene. Eagle GO er det tredje konseptdekket Goodyear har utviklet i samarbeid med Citroën, og vil har laget det for å optimalisere effektivitet, holdbarhet og komfort.

Slitebane i bærekraftige materialer

Dette konseptdekket bruker en materialblanding i slitebanen, den delen av dekket som slites, som består av nesten bare bærekraftige eller resirkulerte materialer. Den inneholder blant annet solsikkeoljer, furuharpiks, naturgummi og silika fra asken av risskall. Disse materialene beskrives nærmere nedenfor.

Solsikkeoljer og furuharpiks er fornybare løsninger som kan erstatte petroleumsbaserte oljer. Disse materialene brukes for øyeblikket til å lage vegetabilsk blekk til skrivere. Goodyears mål er å erstatte alle petroleumsbaserte oljer i sine produkter innen 2040.

Naturgummi fra trær av arten Hevea brasiliensis brukes til å erstatte syntetisk, petroleumsbasert gummi hvor man tar i bruk ansvarlige landbruks- og dyrkingsmetoder1.

Silika fra asken av risskall fra risforedlingsprosessen kan redusere mengden avfall som går til fyllinger og har tidligere vært brukt i armert betong.

Fornybar slitebane

Konseptdekket Eagle GO kan potensielt fornyes to ganger gjennom sin brukstid, noe som øker dekkets levetid. Goodyear har satt som mål for konseptdekket Eagle GO at det skal kunne kjøres opptil 500 000 km ved hjelp av gjenbruk av den bærekraftige stammen og den fornybare slitebanen.

Intelligent teknologi

Konseptdekket Eagle GO bruker Goodyear SightLine-teknologi, som inkluderer en sensor som overvåker en rekke parametere i dekket. Denne teknologien brukes allerede for å hjelpe Goodyears flåtekunder, og kan redusere avfallsmengden og øke effektiviteten betydelig ved å opprettholde ideelt lufttrykk og passe på at dekket er i best mulig stand. Overvåking av dekkenes tilstand er viktig for å kunne avgjøre om eller når et dekk kan fornyes, og dermed øke sirkulariteten og effektiviteten. Innføringen av denne teknologien i konseptdekket Eagle GO er i tråd med Goodyears mål om å revolusjonere dekk og dekkservice ved å levere data- og sensoraktivert intelligens i alle nye produkter innen 2027.

«Dekkarkitektur har kommet langt ved å bygge inn bærekraftige materialer og smarte teknologier», forklarer Laurent Colantonio, Regional Technology Director Consumer EMEA. «Med Citroën har vi et forhold som gir et fantastisk testmiljø for utvikling og testing av nye teknologier og teknikker.

«Konseptdekk er en fantastisk anledning for Goodyear til å utforske og utvikle banebrytende teknologier som etter hvert kan få plass i våre produkter. Det vi lærer fra dette prosjektet vil være med på å gjøre oss til en bedre mobilitetsleverandør i fremtiden. Vi ser hele tiden etter muligheter til å fornye våre produkter og tjenester.»

Merknader til redaktører

[1] I tråd med Goodyears policy for innkjøp av naturgummi

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 72 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.