Gå videre til innhold
GOODYEARS BANEBRYTENDE DEKK FOR ALLE KJØRETØYER: VI AVDUKER GOODYEARS EV-READY-LOGO

Pressemelding -

Ny logo fremhever EV- og PHEV-kompatibilitet

Alle nye og nåværende Goodyear-dekk er optimalisert for å levere eksepsjonelle kjøreegenskaper for både elektriske kjøretøyer og kjøretøyer med forbrenningsmotor, og dette vil bli gjort enda tydeligere med innføringen av Goodyears nye EV-Ready-logo.

Den nye merkingen, som vil bli introdusert på sideveggen på alle ettermarkedsdekk fra begynnelsen av 2024, er utformet for å sikre at sjåførene kan føle seg trygge på å velge de optimale dekkene for sitt kjøretøy, uansett drivmekanisme. Den hjelper også forhandlere å strømlinjeforme salgsprosessene og forenkle lagerlogistikken siden den også vil være synlig i PriCat og Goodyear-systemet MyWay for å forenkle kundeidentifiseringen.

Goodyears rekke av dekkteknologier

Elektrisk mobilitet er i kraftig vekst. S&P estimerer at 97 % av produksjonen av nye biler i Europa vil være i det minste delvis elektriske innen 2029, og at 61 % av disse vil være helelektriske.1 Denne trenden betyr at hovedandelen av nylanserte biler i Europa sannsynligvis vil være elbiler (EV) i løpet av det nærmeste tiåret, så naturligvis vil Goodyear ligge i forkant av denne utviklingen.

For å sikre at elbilførere får de optimale dekkegenskapene, inkludert redusert støy og forlenget levetid, har Goodyear utviklet en verktøykasse av teknologier som er utformet for å styrke elbiler i tillegg til kjøretøyer med andre drivmekanismer.

Blant disse nyvinningene finner vi SoundComfort-teknologien, som sikrer mindre innvendig støy fra møtet mellom dekk og vei i stillegående elbiler. Denne teknologien kan potensielt redusere innvendig støy med opptil 50 %2, og er viktig for å sikre en stille, behagelig reise i en elbil.

I tillegg betyr den ekstra vekten og den økte trekkraften i elbiler at slitasjen på elbildekkene kan bli betydelig høyere enn på kjøretøyer med tradisjonelle forbrenningsmotorer. Goodyears Mileage Plus-teknologi gir sjåførene mulighet til å maksimere dekkenes levetid og reise lengre med hvert sett.

Goodyears teknologier for lav rullemotstand bidrar også til å redusere energiforbruket og øke elbilens rekkevidde, noe som kan oppnås ved å optimalisere dekkstrukturen,utvikle nyskapende gummiblandinger og justere sideveggdesignen så den ble mer aerodynamisk.

Goodyear er originalutstyrsleverandør for omtrent 50 % av alle elbiler som blir produsert i Europa3

Mange ledende bilprodusenter har valgt Goodyear som leverandør av originalutstyrsdekk til sine nye elbiler og plug-in-hybrider (PHEV), slik at Goodyear nå er originalutstyrsleveandør til omtrent 50 % av alle europeisk-produserte elbiler. Dette demonstrerer den tilliten disse ledende produsentene har til Goodyears produkter og teknologier.

I tillegg til EV-logoen for erstatningsdekk har Goodyear også to andre merker for originalutstyrsdekkene (OE) som er utviklet for elbiler og plug-in-hybrider.

Disse merkene, kjent som Goodyears Electric Drive Technology (EDT)- og Electric Drive Ready (EDR)-merker, vil bli plassert godt synlig på Goodyears EV- og PHEV-originaldekk. Disse merkene betyr at det er innebygd en tilpasset rekke av teknologier for å møte behovene for ett bestemt kjøretøy, for eksempel høy lastekapasitet, spesifikk håndtering, støydemping og andre kriterier.

Laurent Colantonio, Senior Director Technology Consumer Tires EMEA hos Goodyear, kommenterer: «Goodyear har en lang historie med teknologier som gir kvalitet og gode kjøreegenskaper. Etter hvert som EV- og PHEV-kjøretøyer legger større vekt på egenskaper som støyreduksjon, komfort, kjørelengde og rullemotstand, er vi stolte over at vi kan levere EV-klare dekk av alle typer og dermed sikre at alle sjåfører kan dra nytte av Goodyears mangeårige innsats på forskning og utvikling innen dekkteknologi. Vi gleder oss til å se vår nye Goodyear EV-Ready-logo på alle nye erstatningsdekk fra begynnelsen av 2024.»

(1) Global S&P Engine Production Forecast (oktober 2023)
(2) Avhengig av biltype, hastighet og veidekke. Basert på interne kjøretøysmålinger på vei, testet i februar 2018, januar 2018, november 2017 og oktober 2011 av Goodyears ingeniører i Luxembourg. Dekkdimensjon: 225/55R17 på VW Passat Alltrack og Ford Kuga og 255/45R18 på Audi A7.
(3) Goodyears interne beregninger gjort i september 2023.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 74 000 ansatte og produserer sine produkter på 57 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.