Gå videre til innhold
Goodyears ultimate allrounder: nye Eagle F1 Asymmetric 5 kombinerer luksuriøs komfort med overlegen bremsing på vått underlag og håndtering på tørt underlag.

Pressemelding -

• Etterfølgeren til den populære og kritikerroste Eagle F1 Asymmetric 3-serien.
  • Nyskapende teknologier åpner for betydelige forbedringer når det gjelder bremsing på vått underlag og håndtering på tørt underlag, uten at det går på bekostning av kjørekomfort og støynivå
  • Beregnet på det voksende UHP-segmentet (Ultra High Performance), med 61 dimensjoner som lanseres mellom februar og desember 2019, med merking for alt fra Volkswagen Golf til Porsche 911

Goodyear has kunngjort sin neste generasjon av UHP-dekk (Ultra High Performance) til bruk på vei, Eagle F1 Asymmetric 5. Goodyear utviklet dette dekket som det ultimate allround-sommerdekket, og vi har brukt flere nyskapende teknologier som har åpnet for betydelige forbedringer både når det gjelder bremsing på vått underlag, og håndtering på tørt underlag, uten at det har gått på bekostning av kjørekomfort og støynivå.

Nøkkelen til dekkets mange gode egenskaper er Goodyears utvikling av en svært raffinert gummiblanding som kombinerer egenskaper for vått underlag uten å ofre noen av de gode håndteringsegenskapene på tørt underlag. Takket være en kontaktflate som er utformet så den utvider seg under bremsing, øker dekkets kontakt med veien til et nivå som vanligvis forbindes mer med et dekk for banekjøring. Det fører til bremselengder på vått underlag som er betydelige (4 %) kortere enn med Eagle F1 Asymmetric 3, [1]

Goodyears arbeid for å optimalisere kjøreegenskapene fokuserte på å redusere fleksibiliteten i slitebanemønsteret under overføring av kraft i sideretning. Resultatet er skarp, presis svinging, bedre veigrep og effektiv, ren akselerasjon som samlet gir en betydelig forbedring i håndteringen på tørt underlag. Veikontakten gjennom styringen blir også bedre, noe som gir en mer kommunikativ og trygg kjøreopplevelse.

Goodyear vil lansere 51 dimensjoner mellom februar og mai 2019, med 10 til som kommer mellom juni og desember 2019. Goodyear vil tilby diametere fra 17 til 22 tommer, med bredder på mellom 205 og 315 mm og 50 til 25 sideprofil, og regner med orginalmonteringer på biler som Volkswagen Golf til de mer luksuriøse som Mercedes C-klasse og BMW 3-serien til standardversjonene av Porsche 911.

Dette vil gi Goodyear en sterk posisjon til å utnytte den robuste veksten på 8,3 % per år i segmentet for UHP-dekk på 17 tommer og over siden 2012, og som nå utgjør 22 prosent av det samlede sommerdekkvolumet.[2] Salg til biler i det øvre segmentet spås også å øke fra 17,5 til 18,2 prosent innen 2023,[3] mens veksten i UHP-etterspørselen fra nordøstlige og sørøstlige Europa har vært på henholdsvis 18 og 25 prosent per år siden 2012 og øker dermed relevansen for Eagle F1 Asymmetric 5 på markedet.[4]

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har ca. 64 000 ansatte og produserer sine produkter på 47 anlegg i 21 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear-produkter, kan du gå til https://www.goodyear.eu/corporate_emea/.

Flere bilder er tilgjengelige i vårt digitale presserom på http://news.goodyear.eu.

Du kan også følge oss på Twitter @Goodyearpress eller bli med i vår ThinkGoodMobility-gruppe på LinkedIn.

[1] Sammenlignet med forgjengeren, basert på intern testing

[2] Basert på Europool-data 2012–2017

[3] IHS 2018 – kjøretøysegment D–E, Europa, ikke inkludert lette lastebiler / varebiler

[4] Basert på Europool-data 2012–2017

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 64 000 ansatte og produserer sine produkter på 47 anlegg i 21 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.