Ny produksjonsprosess hos Goodyear gir bransjeledende responstid

Ny produksjonsprosess hos Goodyear gir bransjeledende responstid

Produksjonstiden for personbildekk beregnet på felger med stor felgdiameter går fire ganger raskere med ny prosess.

Goodyear Tire & Rubber Company har nå offisielt åpnet sitt nye produksjonsanlegg i Dudelange i Luxembourg etter en investering på 77 millioner USD i sin industri sin 4.0 digitale produksjonsprosess.

Det nye anlegget er det første i sitt slag for Goodyear og vil gi muligheter til å lære, teste og modne teknologien etter som produksjonskapasiteten fortsetter å vokse. Det omfatter en ny prosess med fokus på produksjon av små partier med ultra-high performance (UHP)- og ultra-ultra-high performance (UUHP)-dekk for felger, med stor felgdiameter, noe som gjør Goodyear i stand til å produsere dekk fire ganger raskere enn en standard produksjonssyklus. Det betyr at selskapet kan reagere raskt og effektivt på etterspørselen fra kundene.

Prosessen er utviklet av Goodyears ingeniører, og den forutser og reagerer på økende kompleksitet i dekkbransjen. Det stadig økende fokuset fra originalutstyrsprodusentene på felger med stor diameter, samt et enormt utvalg av bilmodeller og tilleggsutstyr som er tilgjengelig for forbrukerne, skaper et økende behov for å kunne utvikle og produsere førsteklasses UUHP-dekk effektivt i små partier på etterspørsel både som erstatnings- og originalutstyrsdekk.

«Vi hadde behov for å utforme denne integrerte produksjonsprosessen for å kunne levere i samsvar med endringene i markedets behov. Ved å gjøre det gir vi tilgang til en ny forretningsmodell for å betjene kunder og forbrukere i denne viktige og stadig mer komplekse delen av markedet», sier Chris Helsel, Senior Vice President, Global Operations og Chief Technology Officer. «Den nye prosessen vil gi oss en konkurransefordel med mål om kvalitet og responstid i verdensklasse.»

Den nye teknologien krever nye ferdigheter, og så langt har Goodyear ansatt 90 medarbeidere som støtte for anlegget, og 20 elektromekaniske teknikere til vil bli ansatt i månedene som kommer. Goodyear har også investert i opplæringsprogrammer for å forbedre ferdighetene slik at dagens medarbeidere kan lære å arbeide med nye og innovative produksjonsprosesser.

Det nye anlegget er nå i drift, og den offisielle åpningsseremonien, som fant sted den 5. mai, er et viktig skritt på veien mot full kapasitet. På den offisielle åpningsseremonien deltok Storhertug Henri av Luxembourg, finansminister Franz Fayot og Dan Biancalana, som er viseborgermester i Dudelange.

Franz Fayot, finansminister i Luxembourg, kommenterte: «Som det første viktige amerikanske selskapet til å etablere seg i Luxembourg i 1951 markerte Goodyear en ny begynnelse i Luxembourgs industrihistorie og landets økonomiske diversifisering. Siden da har forholdet mellom Goodyear og Luxembourg alltid vært et forhold av gjensidig støtte og tillit. Selskapets nye produksjonsanlegg i Dudelange bekrefter verdien av storhertugdømmet som en destinasjon for høyteknologisk industriell investering av internasjonale grupper.»

Hva består den nye prosessen av?

Prosessen gjør Goodyear i stand til å produsere dekk fire ganger raskere enn i en standard produksjonssyklus via forming og varmepåføring av komponenter i dekkmonteringsmaskinen. Dette er med andre ord en form for 3D-printing for dekkbransjen.

Hastigheten i produksjonen skyldes nye digitale prosesser med svært automatiserte, sammenknyttede arbeidsstasjoner med additive produksjonsteknologier.

Prosessen driver effektiviteten under industrialiseringsprosessen av nye produkter som senere vil gå inn i masseproduksjon takket være den helautomatiserte og svært presise produksjonsprosessen.

Dette, kombinert med nye virtuelle muligheter som Goodyear installerer i sitt innovasjonssenter i Colmar-Berg i Luxembourg, er et viktig skritt på veien mot å redusere tiden for utviklingssyklusen. Fokuset ligger på å nå Goodyears mål om å bli en foretrukket leverandør av originalutstyr, oppnå førstegangsgodkjenning for alle utviklingsprodukter med bare én fysisk prototyp.

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 72 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 23 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.