Nye Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 på Jaguar XF

Nye Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 på Jaguar XF

Fire nye dimmensjoner av Goodyears nye UHP dekk som orginalmontering

Goodyear er stolte av å kunne kunngjøre at en del nye Jaguar XF vil bli levert med det nyeste UHP-dekket (ultra-high performance) i Goodyears sortiment – Eagle F1 Asymmetric 3.

Dekket vil bli montert på XF i dimensjonene 225/55R17 101Y XL, 245/45R18 100Y XL, 245/40R19 98Y XL og 255/35R20 97Y XL, og alle disse vil være J-merket for å vise at dekkene er testet og anerkjent av Jaguar.

XF er en av de første bilene i Europa som skal leveres med Goodyears splitter nye UHP-dekk som originalutstyr, og utviklingen av dekket og bilen ble utført samtidig i samarbeid mellom Goodyear og Jaguar.

I begynnelsen av prosessen med utviklingen av XF fastsatte Jaguar direktiver for dekkegenskaper som Goodyear måtte levere. Disse omfattet høykvalitets håndteringsegenskaper på både vått og tørt føre, korte bremselengder, lav rullemotstand, som gir redusert drivstofforbruk og lavere CO2-utslipp i tillegg til komfort og kjøreglede, alt uten at det går på bekostning av andre nøkkelegenskaper.

Goodyears nye Eagle F1 Asymmetric 3 oppfylte alle disse kriteriene. Dekket ga Jaguar betydelige forbedringer både når det gjaldt veigrep på vått underlag og på bremselengder ved hjelp av nyskapende materialteknologi. Utmerket håndtering, lav støy og høy komfort ble sammen med rullemotstand oppnådd ved hjelp av avanserte produksjonsmetoder som gjorde det mulig å bruke lette materialer til å redusere vekten slik at Goodyear faktisk kunne overgå de målene Jaguar hadde fastsatt på dette området. Optimal mønsterstivhet sikret at dekket fungerte utmerket i tester av håndtering på tørt underlag.*

Olivier Rousseau, Goodyears direktør for personbildekk i EMEA-regionen, sa det slik: «Den nye Jaguar XF er en av Jaguars mest imponerende sedaner så langt, og vi er begeistret over at fire dimensjoner av vårt Eagle F1 Asymmetric 3 dekk er godkjent for denne bilen. Å samarbeide med noen av de beste originalutstyrsprodusentene, som for eksempel Jaguar, om å utvikle produktene våre er en spennende forsknings- og utviklingsprosess. Tett samarbeid med originalutstyrsprodusenter gir oss enorm innsikt i hva fremtiden vil bringe når det gjelder kjøretøyutvikling, og gir oss mulighet til å sikre at produktene våre alltid ligger i forkant av den teknologiske utviklingen, at vi bryter ny mark og at vi er ledende på dekkegenskaper til noen av de mest prestisjefylte bilene på markedet, som for eksempel Jaguar XF.»

*Resultatene er del av den interne testingen Goodyear og Jaguar har utført mellom september 2013 og juli 2015 på testbanene Mireval, Wittlich, MIRA, IDIADA og Arjeplog.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter.  Goodyear har omtrent 66,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 49 anlegg i 20 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Ledende på utvikling av dekk til alle typer kjøretøyer

Goodyear er én av verdens ledende dekkprodusenter. Selskapet har omtrent 71 000 ansatte og produserer sine produkter på 55 anlegg i 22 land over hele verden. De to innovasjonssentrene i Akron i Ohio, USA og Colmar-Berg i Luxembourg arbeider for å utvikle avanserte produkter og tjenester som setter standarden for bransjen både innen teknologi og kjøreegenskaper. Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear produkter, kan du gå til www.goodyear.com/corporate.