Housegard ReUse

Housegard gir brannslukkere nytt liv med miljøprosjektet ReUse

Housegard er eksperter på brannsikkerhet og har siden 1991 produsert og solgt brannsikkerhetsutstyr i Norden. Nå kommer nyheten om at Housegard begynner med gjenvinning av brannslukkere i det nye miljøprosjektet ”ReUse”.

Prosjektet ReUse innebærer at Housegard serviserer brannslukkere som har passert utgangsdato og gjør dem klare for ombruk. Disse brannslukkerne gjennomgår en nøye kontroll- og serviceprosess for å bli gjenopprettet til sin opprinnelige standard og kvalitet som en nyprodusert slukker.

Et ytterligere steg for å minske klimaavtrykk

Formålet med prosjektet er todelt, med miljøet som fellesnevneren. For det første så bidrar ombruk av brannslukkerne til et lavere forbruk av jordens ressurser, og for det andre så minimeres risikoen for at brannslukkere blir resirkulert på feil måte.

«Å kunne tilby ombrukte brannslukningsapparater er et viktig steg for oss for å kunne bidra til å minske forbruket i samfunnet. Vi i GPBM Nordic strever etter å gå foran i den grønne omstillingen innen vår bransje og håper at vi kan inspirere andre virksomheter til å følge etter. Etter å ha fjernet PFAS fra slukkemidlene våre er ReUse-prosjektet neste steg i ‘det grønne skiftet’ som vi kaller omstillingen.» sier Martin Kintom, produktsjef i GPBM Nordic.

Samarbeide med Isovator

For å gjennomføre ReUse-prosjektet har Housegard inngått et samarbeid med Isovator, et norskt selskap med over 30 års erfaring innen gjenbruk og resirkulering av gassbeholdere.

«Vi er veldig glade for samarbeidet med Housegard og at vi sammen har investert i en innovativ produksjonslinje som kommer til å komme miljøet tilgode. Vi ser også på denne satsningen som en nøkkel til å oppnå våre fremtidige miljømål.» sier Tom Berntsen, avdelingsleder hos Isovator.
«Alle brannslukkere som lever opp til kvalitetskravene ombrukes gjennom Housegard ReUse. Til og med de delene på brannslukkerne som ikke passerer gjennom kontrollen kommer til nytte innen andre gjenvinningsområder.» fortsetter Berntsen.

Sikkerheten kommer alltid først

Ettersom Housegard er eksperter på brannsikkerhet kommer sikkerheten alltid først. Derfor behandles hver slukker som kommer inn med stor omsorg for å sikre at alle holder samme standard som en nyprodusert når de forlater lageret. På den måten fornyer man livstiden på brannslukkere som tidligere har vært klare for å kastes til å bli fullt fungerende til å yte i 10 år til. Siden det bare er originaldeler fra Housegard som brukes ved serviceprosessen, kan vi garantere at slukkeren fortsatt klarer de europeiske og nasjonale kravene som finnes på brannslukkere.

Emner

GPBM Nordic designer, markedsfører og selger produkter innenfor områdene bærbar energi, belysning, brannsikkerhet samt velferdsteknologi, og har tatt en sterk posisjon både på konsument- og industrimarkedet med bl.a. varemerkene GP Batteries og Housegard.

Pressekontakt Communications manager Pressekontakt for GPBM (Brannsikkerhet) i Norden

Leverandør av produkter innen energi og sikkerhet

Cebon designer, markedsfører og selger produkter innenfor områdene bærbar energi, belysning, brannsikkerhet samt velferdsteknologi, og har tatt en sterk posisjon både på konsument- og industrimarkedet med bl.a. varemerkene GP Batteries og Housegard.

Professor Birkelands vei 26B