Gå videre til innhold
Bærekraftig skoleprosjekt vinner Water Research Prize på World Architecture Festival 2019

Pressemelding -

Forskningsprosjektet “Recycle Build Brazil” ble tildelt årets Water Research Prize på World Architecture Festival 2019. Prosjektet har fokusert på å forbedre elevers liv og hverdag, samtidig som elevene lærte å tenke annerledes på vann, på en mer bevisst og bærekraftig måte. Det østerrikske teamet bak prosjektet har utviklet en bærekraftig, arkitektonisk løsning til en skole i den brasilianske byen Saõ José dos Campos. Løsningen består av en ny skolefløy som er bygd av resirkulerte materialer, samt implementering av intelligente systemer for å samle inn regnvann. Skolebygningen er tenkt som et pilotprosjekt, men det vil også bli rullet ut som et mer langsiktig prosjekt med fokus på å forbedre 400 boenheter i lokalområdet.

«Vi er utrolig glade for å motta en så viktig pris for vårt arbeid med «Recycle Build Brazil». Vi gleder oss til å kunne ta del i å forbedre den kollektive tilnærmingen til vann, samtidig som vi realiserer miljøvennlige løsninger på utfordringer knyttet til avløpsvann i det urbane miljøet», sa grunnleggeren av «Recycle Build Brazil» Maria Kuzma om planene for prosjektets fremtid.

Læringen om vann var det som skilte prosjektet fra konkurrentene. «Prosjektet handlet ikke bare om å bygge en skole, men også om å ta elevene med på en reise mot en bedre forståelse av vann som en lokal ressurs, og også motivere dem til å bruke denne begrensede ressursen på en mer bevisst måte. Det er en flott måte å gjøre en helt konkret forskjell, og det gjenspeiler GROHEs merkevareetos perfekt», kommenterer juryleder Paul Flowers, sjefsdesigner i GROHEs morselskap LIXIL.

Recycle Build Brazil løser bærekraftige utfordringer

«Recycle Build Brazil» takler arkitektoniske og bærekraftige vannrelaterte utfordringer på to måter: Som et pilotprosjekt skal initiativet bygge en ny skolefløy primært av resirkulerte materialer som også vil bruke solenergi i Saõ José dos Campos i Brasil. I tillegg vil alt avløpsvann anvendes i et lukket underjordisk våtmarkssystem, som vil gi studentene grønne, beplantede områder å slappe av og leke i, samtidig som beplantningen skal brukes til å kjøle ned bygningen.

Skolen ligger midt på en halvøy der to elver møtes. Derfor fokuserer prosjektet blant annet på å åpne den delen av skolen som vender mot elven for å skape en ny inngang. Den nye inngangen til skolen vil fremme et sikrere, roligere og fotgjengervennlig område, samtidig som det opprettes en sti fra den nye skolen til elvemunningen. Dette vil gjøre det mulig for både byens innbyggere og elevene å gjenopprette et forhold til elven og øke bevisstheten rundt bruken av vann som ressurs. Etter implementeringen vil konseptet fungere som et lokalt eksempel for referanse til å løse vann-, avfalls- og boligkrisen. Løsningen vil bli rullet ut og brukt på 400 boliger med lav inntekt i området.

World Architecture Festival og Water Research Prize

Basert på WAFX-manifestet ble Water Research Programme opprettet i 2017. Manifestet identifiserer de viktigste utfordringene arkitekter må ta seg av i løpet av de neste 10 årene, inkludert bruken av vann. Water Research Prize deles ut for andre gang i år, og hvert år blir prosjektene valgt ut basert på deres suksess med å identifisere nye utfordringer eller muligheter som er knyttet til design og vann, og som kan utvikle vår forståelse av vann i forbindelse til byggemiljøet.

GROHE har vært hovedsponsor for World Architecture Festival (WAF) siden starten av festivalen i 2008 og støtter det vinnende prosjektet til Water Research Prize med £ 10.000 (ca. 100.000 NOK). Å være en del av WAF har over tid gitt GROHE en unik mulighet til å samle innsikt og identifisere viktige sosiale trender gjennom dialog med arkitekter fra hele verden. Ved å bruke denne innsikten lager GROHE produkter som kan hjelpe arkitekter i det daglige arbeidet, som er oppdatert og som kan bidra til å løse noen av utfordringene vi står overfor i dag når det gjelder håndtering av vannressursen vår.

Om GROHE Norden

GROHE Norden har hovedkontor i København (Danmark) og lokale salgskontorer i Oslo (Norge), Stockholm (Sverige) og Helsinki (Finland).

GROHE er verdens ledende leverandør av komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer og en global merkevare med over 6.000 ansatte og et hovedkontor i Tyskland med 2.400 ansatte. GROHE har vært en del av LIXIL Group Corporation siden 2014. Som en internasjonal merkevare forplikter GROHE seg til sine merkeverdier; teknologi, kvalitet, design og bærekraft. Alle disse illustrerer GROHE’s løfte om å skape eksepsjonelle opplevelser og levere “Pure Freude en Wasser”. GROHE har vært opptatt av å utvikle nye produktkategorier helt fra starten. Dette inkluderer vannsystemene GROHE Blue og Red og vannsikkerhetssystemet GROHE Sense, som har vært en innovativ komponent i markedsutviklingen innen smarthjem-teknologi. Med innovasjons-, teknologi- og designaktiviteter forankret i Tyskland, bærer GROHE’s produkter kvalitetsmerket “Made in Germany” hvilket styrker kundenes tillit til merkevaren. I løpet av de siste ti årene alene har GROHE vunnet mer enn 300 design- og innovasjonspriser samt flere topprangeringer i Tysklands ‘Sustainability Award. GROHE ble også kåret blant de topp 50 bedriftene som er med på å «forandre verden» i det annerkjente Fortune®-magasinet.

Om LIXIL

LIXIL produserer innovative sanitær- og byggevareprodukter som løser ekte hverdagsproblemer og sørger for at alle kan få et bedre hjem, uansett hvor. Med utgangspunkt i vår japanske arv skaper vi verdensledende teknologi og innovative produkter av høy kvalitet som forbedrer hjemmene våres. Det som skiller LIXIL ut fra andre, er på måten dette gjøres på; igjennom gjennomtenkt design, en gründerånd, en dedikasjon til å forbedre tilgjengeligheten for alle og en ansvarlig forretningsvekst. Vår strategi blir til en virkelighet med hjelp av våre bransjeledende merkevarer, inkludert INAX, GROHE, American Standard og TOSTEM. Med rundt 75 000 kolleger som jobber i mer enn 150 land er stolte av å lage produkter som berører mer enn en milliard menneskers liv hver dag. Lær mer på www.lixil.com

GROHE Norge

Engebrets Vei 3 • 0275 Oslo • Telefon: +47 22 07 20 70 • www.grohe.no

Marie Kolbu

Pressekontakt Leader, Marketing LIXIL EMENA +47 976 44 557

Pressekontakt PR & Communications Manager, Nordics Medier og presse relateret +46708635420

GROHE Norge

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021.

I løpet av de siste ti årene har GROHE vunnet mer enn 460 design- og innovasjonspriser, i tillegg til flere topprangeringer som «Tysklands mest bærekraftige større selskap». GROHE var den første leverandøren i VVS-bransjen til å vinne CSR-prisen som gis ut av den tyske regjeringen, og har blitt omtalt som en av "topp 50 bedrifter som endrer verden" av det anerkjente Fortune® magasinet.

Engebrets Vei 3