Produksjon i GROHE-fabrikken Lahr i Tyskland.

GROHE investerer 5 millioner euro i fargeteknologi og skaper nye arbeidsplasser

GROHE investerer i fargeteknologi for dusjhoder og dusjsystemer. Satsingen har så langt generert 27 nye arbeidsplasser ved GROHEs anlegg i Lahr. I løpet av de siste tre årene har GROHE investert rundt € 15 millioner på ny teknologi og infrastruktur. Målet med investeringene er å oppnå en CO2-nøytral produksjonsprosess fra 2020 på alle de fem fabrikkene til GROHE.

GROHE annonserte nylig at de vil investere i deres fabrikk i Lahr. Det er fra denne fabrikken GROHEs sanitetseksperter driver det globale kompetansesenteret for dusjhoder og dusjsystemer. Under et fabrikkbesøk avslørte GROHE-administrerende direktør Thomas Fuhr at de vil implementere PVD-teknologi innen utgangen av 2019. Teknologisatsingen, som utgjør cirka fem millioner euro, vil også skape nye arbeidsplasser.

- Takket være innføringen av PVD-teknologi vil produksjonen i Lahr være i tråd med de globale forbrukertrendene. Vi vil også kunne utvide sortimentet vårt, med dusjhoder og dusjsystemer i farger som lar kunder skreddersy deres eget baderomsdesign. Med denne investeringen øker vi også produksjonshastigheten, noe som skaper bedre forutsetninger for at vi får produkter med nye GROHE-farger raskere på markedet, sier Thomas Fuhr.

Innovativ produksjon fra Tyskland

Fabrikken i Lahr leverer hele den globale produktporteføljen av dusjhoder og dusjsystemer med rundt 1.300 forskjellige produktvarianter. Som teknisk leder innen sanitærindustrien investerer GROHE kontinuerlig i utvidelsen av sine fem fabrikker over hele verden. I løpet av de siste tre årene er 15 millioner euro investert i Lahr-fabrikken. Fabrikken er utstyrt med avansert teknologi med mer enn 100 automatiserte prosesser og samarbeidsroboter.

- Fabrikken i Lahr er utstyrt med den nyeste teknologien i sanitærbransjen. Med PVD-teknologien vil produksjonsnivået til våre dusjhoder og dusjsystemer økes ytterligere. Lahr er ikke bare en fabrikk i våre øyne, det er en attraktiv arbeidsplass i regionen og med denne investeringen fortsetter vi å støtte innovasjonsarbeidet og gir mulighet for fabrikken til å vokse. I løpet av de siste fem årene har antall GROHE-ansatte i Lahr økt med 20 prosent, og vi er nå opp mot 750 personer, sier Hans-Martin Souchon, anleggssjef i Lahr.

Invester mer i bærekraft - CO2-nøytralt produksjonsmål innen 2020

Som administrerende direktør i GROHE AG er Thomas Fuhr også ansvarlig for områdene teknologi og bærekraft. “Teknologi og bærekraft er avhengige av hverandre. Når vi investerer i teknologi, er det viktig for oss å vite at denne investeringen også er et positivt bidrag til klimaregnskapet. I løpet av de siste fem årene er mer enn 60 tiltak for økt energieffektivitet iverksatt, oppsummerer Thomas Fuhr.

GROHE, samt morselskapet LIXIL som er notert i den anerkjente Dow Jones Sustainability World Index, er sterkt engasjert i bærekraftige løsninger. I september tidligere i år ble Thomas Fuhr tildelt B.A.U.M. Environmental Award 2019 i kategorien “store bedrifter”. Samtidig kunngjorde han GROHEs mål om CO2-nøytral produksjon på alle GROHE-produksjonssteder i verden fra 2020. Som en følge av dette innførte GROHE 100 prosent grønn energi på alle sine fabrikker i juli 2019. Leverandøren oppveier også for uunngåelige CO₂-utslipp med egne kompensasjonsprosjekter.

Dusjfordeler fra Lahr sikrer "pure joy of water" over hele verden

I motsetning til den stadig mer hektiske og høylytte hverdagen, blir badene våres i større grad et rom for velvære, ro og avslapning. Minimalistisk design og produkter spiller dermed en betydelig rolle. Når GROHE utvikler sine produktløsninger, fokuserer de på komplette baderomssystemer som oppfyller forbrukernes behov, men også innovative løsninger som fører til en bærekraftig vannopplevelse. Det er en strategi som kombinerer intuitiv bruk med full kontroll og vannglede uten kompromisser.

Resultatet av denne strategien inkluderer for eksempel den innovative GROHE SmartControl for dusjer. Den har et trykk-og-vri-kontrollpanel som gjør det enkelt for brukeren å justere vanntrykk og strålemønster, eller å skifte mellom hode og hånddusj. Det siste tilskuddet til GROHE Rainshower-serien har smarte funksjoner som gir brukeren full kontroll, og den mest innovative dusjen i serien er den nye GROHE SmartActive. Med en integrert SmartTip-teknologi som gjør det mulig å velge strålemønster. Kontrollpanelet er beleilig plassert på baksiden av det ergonomiske håndtaket, der strålemønsteret kan justeres med bare et lett trykk med fingeren. Og takket være GROHE DripStop-funksjonen er til og med irriterende drypp fra dusjen etter den er skrudd av historie.

Om PVD-teknologi

PVD er forkortelsen for Physical Vapor Deposition. Teknologien stammer fra luftfartsindustrien og har satt en ny standard for overflatenes kvalitet. Det første trinnet er forbehandlingen, der komponentene rengjøres forsiktig og varmes opp igjen i en ovn hvor plastkomponentene gjennomgår en avgassingsprosess. I det andre trinnet påføres PVD-overflaten. Denne prosessen foregår i et miljø med høyt vakuum og består av tre trinn: Først rengjøres underlaget, deretter påføres et underlag etterfulgt av fargelaget. Prosessen sikrer et bredere spekter av farger og gjør produktets overflate tre ganger hardere og ti ganger mer motstandsdyktig mot riper enn en galvaniserte overflater.

For bilder klikk her.

Om GROHE Norden

GROHE Norden har hovedkontor i København (Danmark) og lokale salgskontorer i Oslo (Norge), Stockholm (Sverige) og Helsinki (Finland).

GROHE er verdens ledende leverandør av komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer og en global merkevare med over 6.000 ansatte og et hovedkontor i Tyskland med 2.400 ansatte. GROHE har vært en del av LIXIL Group Corporation siden 2014. Som en internasjonal merkevare forplikter GROHE seg til sine merkeverdier; teknologi, kvalitet, design og bærekraft. Alle disse illustrerer GROHE’s løfte om å skape eksepsjonelle opplevelser og levere “Pure Freude en Wasser”. GROHE har vært opptatt av å utvikle nye produktkategorier helt fra starten. Dette inkluderer vannsystemene GROHE Blue og Red og vannsikkerhetssystemet GROHE Sense, som har vært en innovativ komponent i markedsutviklingen innen smarthjem-teknologi. Med innovasjons-, teknologi- og designaktiviteter forankret i Tyskland, bærer GROHE’s produkter kvalitetsmerket “Made in Germany” hvilket styrker kundenes tillit til merkevaren. I løpet av de siste ti årene alene har GROHE vunnet mer enn 300 design- og innovasjonspriser samt flere topprangeringer i Tysklands ‘Sustainability Award. GROHE ble også kåret blant de topp 50 bedriftene som er med på å «forandre verden» i det annerkjente Fortune®-magasinet.

Om LIXIL

LIXIL produserer innovative sanitær- og byggevareprodukter som løser ekte hverdagsproblemer og sørger for at alle kan få et bedre hjem, uansett hvor. Med utgangspunkt i vår japanske arv skaper vi verdensledende teknologi og innovative produkter av høy kvalitet som forbedrer hjemmene våres. Det som skiller LIXIL ut fra andre, er på måten dette gjøres på; igjennom gjennomtenkt design, en gründerånd, en dedikasjon til å forbedre tilgjengeligheten for alle og en ansvarlig forretningsvekst. Vår strategi blir til en virkelighet med hjelp av våre bransjeledende merkevarer, inkludert INAX, GROHE, American Standard og TOSTEM. Med rundt 75 000 kolleger som jobber i mer enn 150 land er stolte av å lage produkter som berører mer enn en milliard menneskers liv hver dag. Lær mer på www.lixil.com

GROHE Norge

Engebrets Vei 3 • 0275 Oslo • Telefon: +47 22 07 20 70 • www.grohe.no

Marie Kolbu

Pressekontakt Leader, Marketing LIXIL EMENA +47 976 44 557

Pressekontakt PR & Communications Manager, Nordics Medier og presse relateret +46708635420

GROHE Norge

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021.

I løpet av de siste ti årene har GROHE vunnet mer enn 460 design- og innovasjonspriser, i tillegg til flere topprangeringer som «Tysklands mest bærekraftige større selskap». GROHE var den første leverandøren i VVS-bransjen til å vinne CSR-prisen som gis ut av den tyske regjeringen, og har blitt omtalt som en av "topp 50 bedrifter som endrer verden" av det anerkjente Fortune® magasinet.

Engebrets Vei 3