GROHE med Cradle to Cradle-sertifisering: Vil gjøre bransjen mer sirkulær

GROHE med Cradle to Cradle-sertifisering: Vil gjøre bransjen mer sirkulær

Nylig ble det klart at GROHE er en av de første produsentene i VVS-bransjen som lanserer karbon-nøytrale* Cradle to Cradle-sertifiserte produkter. Med det tar GROHE enda et nytt steg mot en sirkulær fremtid.

For å henge med på bærekraftsbølgen, har GROHE tatt sin bærekraftstrategi til et nytt nivå. Nylig ble nemlig fire bestselgende produkter lansert i en ny variant med Cradle to Cradle-sertifisering. I motsetning til den lineære «take-make-waste»-modellen, hvor produktet kastes etter bruk, skal Cradle to Cradle-sertifiserte produkter drastisk redusere bruken av nye ressurser. De fire produktene er dermed designet og produsert på en måte som gjør at komponentene kan brukes til å lage nye produkter, selv når levetiden er over.

Cradle to Cradle-produktene vurderes ut ifra bruken av miljøvennlige, sunne og resirkulerbare materialer. Produktene blir vurdert i fem kategorier: Materialets helsetilstand, materialutnyttelse, fornybar energi, vannforvaltning og sosial rettferdighet. Tre kraner og Tempesta-dusjsystemet har oppnådd gull i Cradle to Cradle-sertifiseringen.

– Bærekraft er en hjørnesten i alt vi gjør, og dette er en milepæl vi er stolte av i Norge. GROHE vil alltid fokusere på bærekraftsaspektet ved å integrere design og kvalitet på smartere måter, og for å redusere både karbonavtrykk og bruk av verdifulle naturressurser. Selv om vi har oppnådd mye det siste året, må vi fortsette arbeidet. Det gjør vi ved å bane vei for en sirkulær økonomisk modell, som også møter lokale utfordringer og øker folks livskvalitet, sier Anne Øiseth, Country Manager i GROHE og leder i LIXIL EMENA Norge.

Oppdag og les mer på GROHEs digitale plattform GROHE X.

Om Cradle to Cradle Products Innovation Institute

Cradle to Cradle Products Innovation Institute er dedikert til å drive frem en sirkulær økonomi gjennom produkter med positiv innvirkning på mennesker og planeten. Gjennom Cradle to Cradle-Certified® Products Program, setter instituttet den globale standarden for morgendagens produkter laget på en trygg, sirkulær og ansvarlig måte. Cradle to Cradle-sertifiseringen brukes av fremtidsrettede designere og produsenter på tvers av verdikjeden til å skape og optimalisere materialer og produkter i henhold til verdens mest avanserte forskningsbaserte målinger av materialets helsetilstand, fornybar energi, klima-, vann- og jordforvaltning og sosial rettferdighet. Instituttets hovedkontor er i Oakland, California og Amsterdam, Nederland. Les mer på www.c2ccertified.org.

*Inkluderer CO2-kompenserte prosjekter. Les mer på green.grohe.com

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. Med hovedkontor i Tyskland, har GROHE til sammen over 6500 ansatte i 150 land. Siden 2014 har GROHE vært en del av den japanske produsenten LIXIL, en global markedsleder innenfor sanitær- og byggevareprodukter. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. Kjente produkter som GROHE Eurosmart, GROHE sin termostatteknologi og banebrytende innovasjoner som GROHE Blue, understreker merkevarens sterke kompetanse. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. GROHE tar sitt samfunnsansvar på alvor og fokuserer på en ressursbesparende verdikjede. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021.

I løpet av de siste ti årene har GROHE vunnet mer enn 460 design- og innovasjonspriser, i tillegg til flere topprangeringer som «Tysklands mest bærekraftige større selskap». GROHE var den første leverandøren i VVS-bransjen til å vinne CSR-prisen som gis ut av den tyske regjeringen, og har blitt omtalt som en av "topp 50 bedrifter som endrer verden" av det anerkjente Fortune® magasinet.

GROHE Norge

Engebrets Vei 3 • 0275 Oslo • Telefon: +47 22 07 20 70 • www.grohe.no

Marie Kolbu

Pressekontakt Leader, Marketing LIXIL EMENA +47 976 44 557

Pressekontakt PR & Communications Manager, Nordics Medier og presse relateret +46708635420

GROHE Norge

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021.

Engebrets Vei 3