Gå videre til innhold

Pressemelding -

LähiTapiola og GROHE presenterte proaktivt samarbeid mot vannskader ved DIA Amsterdam

• Ved DIA Amsterdam presenterte GROHE og den finske forsikringspartneren LähiTapiola sitt innovative konsept om et livslangt og proaktivt partnerskap. Sammen sikter de på å redusere vannskader – den største kostnadsdriveren i boligforsikringssektoren – med 50%, basert på GROHEs løsning rundt vannsikkerhet.
  • GROHE og LähiTapiola har startet utrullingen av GROHE sitt intelligente vannsikkerhetssystem Sense og Sense Guard i tusenvis av finske hjem.
  • Innen 2026 vil omkring 100.000 boliger i Finland være beskyttet mot vannskader takket være GROHE Sense og Sense Guard.

Düsseldorf, Tyskland, 18. juli 2019. Med sprukne rør kan vaskemaskiner eller en oversvømmelse i kjelleren forårsake betydelig skade på et hjem, og vannskader genererer stadig økende utbetalinger for forsikringsselskapene. I Finland forebygger LähiTapiola dette problemet ved å introdusere GROHEs proaktive vannsikkerhetssystem til sine forsikringstakere. I en omfattende utrulling blir GROHE Sense vannsikkerhetssystemet installert av partnere i tusenvis av boliger for utvalgte kunder. Sammen presenterte GROHE og LähiTapiola prosjektet på Digital Insurance Agenda (DIA) i Amsterdam i år, det største InsurTech-arrangementet i Europa.

“Vi er klare for en fundamental endring av forsikringssektoren ved å jobbe proaktivt med å forhindre skader før det blir en kostnadsfaktor i utgangspunktet. Dette unike samarbeidet vil redusere vannskadeutbetalinger med 50% innen 2025, og hjelpe oss med å holde vår topposisjon», sier Anu Koskenvuo, direktør i LähiTapiola. «Det er en perfekt match. Vi jobber hånd i hånd med LähiTapiola for vannsikkerhet i boliger, og bruker et innovativt konsept: proaktiv vannsikkerhet. GROHE tilbyr en løsning for å eliminere den største kostnadsdriveren i boligforsikringssektoren: vannskader. Denne løsningen kommer til å endre boligforsikringsbransjen markant», sier Bert Depiere, direktør i Digital Innovations, GROHE AG. «Sammen med LähiTapiola har vi etablert en plan for masseutrulling av vannsikkerhetssystemer, og vil begrense risikoen for forsikringsselskaper. Vår løsning inkluderer innovative tjenester som trening, installasjon og datatjenester.»

Utrullingen av GROHEs Sense-systemer i hjemmene til kundene av LähiTapiola vil vare i flere år. Installasjonen vil utvides gradvis i løpet av dette året, og har en planlagt skalering til over 100.000 hjem innen 2026. Ved å gjøre dette vil boligforsikring som et produkt endres radikalt og potensielt tilby et helt nytt løfte om proaktivitet til forbrukeren.

Forhindre skader og redusere kostnader

Selv om vannskader er den største risikoen for boliger og forårsaker mer skade enn både brann og uvær, er det kun tre prosent av alle europeiske husholdninger som er utstyrt med et system for beskyttelse mot vannskader[1]. I Finland alene rapporteres den inn nesten 40.000 vannskader til forsikringsselskaper hvert eneste år, noe som resulterer i mer enn 160 millioner euro i utbetalinger til forsikringstakere. Både skader og krav har økt i det 21. århundre. Eldre bygninger og eldre rør fører til en økning i vannlekkasjer. Lavere kostnader, nye materialer og den økte kompleksiteten til produkter som er installert i hjemmene, presser den gjennomsnittlige kravverdien opp ytterligere. Når skadekostnadene øker, øker også det årlige forsikringsbeløpet. I gjennomsnitt koster vannskader ca. 2.300 euro per sak – inkludert lokalisering, reparasjon og erstatning av skadede gjenstander. Men det er et gap på nesten 900 euro mellom dette tallet og det gjennomsnittlig beløpet refundert av forsikringsselskaper.

Installasjonen av GROHE Sense og Sense Guard vil redusere både antall krav, men også kravstørrelsen på vannskader for forsikringsselskaper. Det vil gi dem trygghet. Derfor hjelper GROHE forsikringsselskaper med å implementere produktet som en komplett løsning. Etter å ha hatt Sense og Sense Guard på markedet i 1,5 år ble GROHE – en tradisjonell sanitærprodusent – allerede vurdert som en av DIA Top 100 InsurTech-selskaper i 2018.

For mer informasjon om GROHEs vannsikkerhetssystem, vennligst besøk: www.grohe.no eller følg oss på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og YouTube.

[1] The ConsumerView, Januar 2017, Quantitative Assessment Europe

Om GROHE Nordic

GROHE Nordic har hovedkontor i København (Danmark) og lokale salgskontorer i Oslo (Norge), Stockholm (Sverige) og Helsinki (Finland).

GROHE er verdens ledende leverandør av sanitærutstyr og en global merkevare med over 6.000 ansatte og et hoverkontor i Tyskland. GROHE har vært en del av LIXIL Group Corporation siden 2014. Som en internasjonal merkevare forplikter GROHE seg til sine merkeverdier; teknologi, kvalitet, design og bærekraft. Alle disse illustrerer GROHE’s løfte om å skape eksepsjonelle opplevelser og levere “Pure Freude en Wasser”. GROHE har vært opptatt av å utvikle nye produktkategorier helt fra starten. Dette inkluderer vannsystemene GROHE Blue og Red og det nylig introduserte vannsikkerhetssystemet GROHE Sense. Med teknologi, innovasjon og design-aktiviteter forankret i Tyskland, bærer GROHE’s produkter kvalitetsmerket “Made in Germany” hvilket styrker kundenes tillit til merkevaren. I løpet av de siste ti årene alene har GROHE’s suksess blitt bekreftet i mer enn 300 design- og innovasjonspriser samt flere topprangeringer i Tysklands Sustainability Award. GROHE ble også kåret blant de topp 50 bedriftene som er med på å «forandre verden» i det annerkjente Fortune®-magasinet.

Om LIXIL Corporation

I 2014 ble GROHE en del av LIXIL Group Corporation, et selskap notert på Tokyo-børsen. LIXIL er global markedsleder innen sanitærbransjen, med flere vellkjente merkervarer som GROHE, American Standard og INAX. LIXIL er Japans ledende leverandør av boliger og byggematerialer. Les mer på www.grohe.com

GROHE Norge

Engebrets Vei 3 • 0275 Oslo • Telefon: +47 22 07 20 70 • www.grohe.no

Marie Kolbu

Pressekontakt Leader, Marketing LIXIL EMENA +47 976 44 557

Pressekontakt PR & Communications Manager, Nordics Medier og presse relateret +46708635420

GROHE Norge

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021.

I løpet av de siste ti årene har GROHE vunnet mer enn 460 design- og innovasjonspriser, i tillegg til flere topprangeringer som «Tysklands mest bærekraftige større selskap». GROHE var den første leverandøren i VVS-bransjen til å vinne CSR-prisen som gis ut av den tyske regjeringen, og har blitt omtalt som en av "topp 50 bedrifter som endrer verden" av det anerkjente Fortune® magasinet.

Engebrets Vei 3