Oversiktsbilde av LIXIL's Solcellepark i Albergaria, Portugal

LIXIL åpner solcellepark

Alle LIXIL-anlegg har siden 2020 vært CO²-nøytrale. Nå fortsetter satsningen på grønn energi med en solcellepark i Albergaria, Portugal, noe som kommer til å redusere CO²-utslipp med 740 tonn i året.

LIXIL eier av GROHE, åpner en solcellepark med 2 270 solcellemoduler som kommer til å ha en total kapasitet på maks 1 500 kilowatt ved sitt produksjonsanlegg i Albergaria, Portugal.

Investeringen er en del av LIXIL’s globale miljøstrategi for å oppnå netto null av CO²-utslipp innen 2050.

Solparken ble innviet av en rekke prominente gjester, deriblant den portugisiske miljø- og klimaministeren Duarte Cordeiro, den lokale borgemesteren António Loureiro og Jens Harder, Leader Manufacturing Fittings hos LIXIL.

– Jeg vet at vi kommer til å kunne akselerere Portugals overgang til en CO²-nøytral økonomi, samtidig som vi fremmer konkurranskraften for vår industri og våre foretak gjennom redusert bruk av kull, mindre kraftforbruk og fremming av fornybar energi. Portugal har som mål at fornybar energi skal stå for 80 prosent av all kraftproduksjon innen 2030. Det her er grunnen til at vårt samarbeid med LIXIL er viktig. Innvielsen av denne solcelleparken er det perfekte prosjektet som vårt land trenger, sier Duarte Cordeiro.

Solcellesystemet kommer til å bidra til åtte prosent av produksjonsstedets energibehov og takket være de nye solcellene kommer anleggets CO2-utslipp til å minske med mer enn 740 tonn i året. Det kommer totalt til å generere 1 500 kWp per år.

Parken er bygd dels på bakken, dels som en solbeskyttelse (carporter) som installeres på foretakets parkeringsplass og gir den hyggelige bieffekten å beskytte kjøretøy for så vel varme som nedbør. Samtidig kommer ladestasjoner å bli installert for elbiler.

Jens Harder, Leader Manufacturing Fittings, LIXIL:

– Vi er overbeviste om at LIXIL kan være en drivkraft for gode og innovative løsninger som har en positiv innvirkning på planeten. Å bruke fornybare energikilder er en nøkkelfaktor for ytterligere reduksjon av vårt CO2-avtrykk. Siden april 2020 har produksjonen i GROHE vært CO2-nøytral og har kompensert for uunngåelige CO2-utslipp i fortiden.

Dette inngår i en rekke beslutninger om at produksjonssteder for termostater og kjøkkenkraner fra GROHE Blue og PVD Coloring skal være bærekraftige. En av de viktigste initiativene har vært minskningen av vannforbruk i tilvirkningsprosessen.

Solcellesystemet inngår som en del i investeringer gjort i senere tid i grønn energi ved produksjon av alle LIXIL-armaturer. Solparker har alt blitt satt i drift i Klaeng, Thailand og installeres nå i tyske Lahr og Hemer.

Bare i Albergaria ble det allerede forrige år investert cirka femti millioner kroner i produksjonslinjer og maskiner for kapasitetsøkning for å møte en stigende etterspørsel.

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. Med hovedkontor i Tyskland, har GROHE til sammen over 7000 ansatte i 150 land. Siden 2014 har GROHE vært en del av den japanske produsenten LIXIL, en global markedsleder innenfor sanitær- og byggevareprodukter. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. Det siste er spesielt viktig og GROHE har som første sanitærprodusent oppnådd sertifieringen Cradle to Cradle ® for fire av sine bestselgende produkter på gull nivå og tar derfor et stort steg nærmere en sirkulær økonomi.
Kjente produkter som GROHE Eurosmart, GROHE sin termostatteknologi og banebrytende innovasjoner som GROHE Blue, understreker merkevarens sterke kompetanse. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. GROHE tar sitt samfunnsansvar på alvor og fokuserer på en ressursbesparende verdikjede. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021.

I løpet av de siste ti årene har GROHE vunnet mer enn 460 design- og innovasjonspriser, i tillegg til flere topprangeringer som «Tysklands mest bærekraftige større selskap». GROHE var den første leverandøren i VVS-bransjen til å vinne CSR-prisen som gis ut av den tyske regjeringen, og har blitt omtalt som en av "topp 50 bedrifter som endrer verden" av det anerkjente Fortune® magasinet.

GROHE Norge

Engebrets Vei 3 • 0275 Oslo • Telefon: +47 22 07 20 70 • www.grohe.no

Marie Kolbu

Pressekontakt Leader, Marketing LIXIL EMENA +47 976 44 557

Pressekontakt PR & Communications Manager, Nordics Medier og presse relateret +46708635420

GROHE Norge

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021.

Engebrets Vei 3