Miljødeklarasjonserklæringer for 600 GROHE-produkter

Miljødeklarasjonserklæringer for 600 GROHE-produkter

Miljøerklæringsdeklarasjoner gir åpenhet om produkters miljøpåvirkning og muliggjør sammenligning av data. Nå skal 600 GROHE-produkter motta miljødeklarasjonen EPD.

Miljødeklarasjoner, også kjent som EPD-er (Environmental Product Declaration) anses av EU-kommisjonen som en egnet måte å evaluere bærekraft på. Å åpent erklære miljøpåvirkningen av produkter under produksjons-, bygge- og driftsfaser er noe kundene krever. For å gi kundene åpenhet om det økologiske fotavtrykket til produktene, vil GROHE innen utgangen av oktober gi ut EPDer for 18 produktgrupper som dekker mer enn 600 produkter. Den første utgivelsen av miljødeklarasjonserklæringer inkluderer servant og kjøkkenbatteri, termostater og dusjsett og -stenger. Den andre kategorien, som inneholder blant annet hånddusjer, installasjonssystemer og trykkplater, vil bli tilgjengelig i slutten av oktober 2022.

Åpenhet for å promotere bærekraftige byggeprosjekter

En EPD er et omfattende, uavhengig verifisert og registrert produktpass som rapporterer transparente og sammenlignbare data om miljøpåvirkningen av et produkts livssyklus. Dette handler om alt fra utvinning av råvarer til produksjon, deretter bruksfasen til avhending, inkludert virkningen av de enkelte transportrutene. Tomas Kvillström, leder for kommersiell regulering LIXIL EMENA, understreker viktigheten av å analysere hele livssyklusen til et produkt.

– Vi så også på bruksfasen, som noen ganger har blitt neglisjert av bransjen tidligere. Den lange bruksfasen av våre produkter er hoveddriveren for vann- og energiforbruk og derfor en viktig informasjonsdel for byggledelsesselskaper og hotelloperatører spesielt. Denne kunnskapen er imidlertid ikke bare elementær for våre kunder, men også en god målestokk for oss å øke bærekraften i vår verdikjede og produkter ytterligere, sier Kvillström.

Tatt i betraktning det faktum at karbonutslipp fra bygninger og bygg utgjør nesten 40 prosent av det globale karbonutslippet, blir kunnskap om en bygnings miljøpåvirkning nøkkelen for byggebransjen til å jobbe for det grønne skiftet.

– EPD-er gjør det enklere for kunden å holde styr på karbonavtrykket, og de kan dermed velge de best tilpassede produktene for deres behov og for miljøet. I tillegg til at vi i GROHE jobber veldig ambisiøst med vår egen klimapåvirkning, og har høye standarder for oss selv, føles det naturlig å også gjøre det lettere for andre. I dette tilfellet kundene, for å holde oversikt over deres innvirkning, sier Anne Øiseth, leder LIXIL EMENA Norge.

Oppdag nyheter på vår digitale plattform GROHE X.

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. Med hovedkontor i Tyskland, har GROHE til sammen over 6500 ansatte i 150 land. Siden 2014 har GROHE vært en del av den japanske produsenten LIXIL, en global markedsleder innenfor sanitær- og byggevareprodukter. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. Kjente produkter som GROHE Eurosmart, GROHE sin termostatteknologi og banebrytende innovasjoner som GROHE Blue, understreker merkevarens sterke kompetanse. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. GROHE tar sitt samfunnsansvar på alvor og fokuserer på en ressursbesparende verdikjede. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021.

I løpet av de siste ti årene har GROHE vunnet mer enn 460 design- og innovasjonspriser, i tillegg til flere topprangeringer som «Tysklands mest bærekraftige større selskap». GROHE var den første leverandøren i VVS-bransjen til å vinne CSR-prisen som gis ut av den tyske regjeringen, og har blitt omtalt som en av "topp 50 bedrifter som endrer verden" av det anerkjente Fortune® magasinet.

GROHE Norge

Engebrets Vei 3 • 0275 Oslo • Telefon: +47 22 07 20 70 • www.grohe.no

Marie Kolbu

Pressekontakt Leader, Marketing LIXIL EMENA +47 976 44 557

Pressekontakt PR & Communications Manager, Nordics Medier og presse relateret +46708635420

GROHE Norge

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021.

Engebrets Vei 3