Gå videre til innhold
Med et forbruk på 264 liter vann per person og døgn er trønderes vannforbruk høyest i Norden.

Trøndere har Norden-rekord i å sløse med vann

Oslo, 8. juli  For andre år på rad lanserer GROHE initiativet Vannbarometeret, og årets kartlegging viser at trønderes daglige vannforbruk ikke bare er høyest i Norge, men også i Norden.

GROHE er en leverandør av sanitærutstyr og avslører nå hvor mye vann befolkningen i Norden brukte i fjor. Trøndere bruker klart mest vann, med et forbruk på 264 liter vann per person og døgn. Til sammenligning bruker osloboere og bergensere henholdsvis 139 og 202 liter vann per person og døgn.

Likevel mener halve Trøndelag at de har et ansvarlig og bærekraftig vannforbruk.

Undersøkelsen viser imidlertid at 1 av 4 trøndere har lyst til å bruke mindre vann, men vet ikke hvordan. Hver fjerde trønder tenker aldri på vannforbruket sitt, og 11 prosent har ingen interesse av å redusere vannforbruket.

Vannmangel er en stor trussel

Ifølge World Economic Forum er vannmangel en av de største truslene for kloden, og norgessjef i GROHE, Anne Øiseth, ønsker å øke bevisstheten rundt bruk av vann.

– Ferskvann er en livsviktig naturressurs som ikke bør tas for gitt. Vi har et stort forbedringspotensial sammenlignet med våre nordiske naboer hva gjelder vannforbruk. Sløsing og unødvendig bruk av vann i kombinasjon med klimaendringer og rekordlave nivå på grunnvannet gjør at det er viktig at alle land bidrar til å ta vare på naturressursene i verden, sier hun, og legger til:

– Klarer hver hver av oss å bruke mindre vann i husholdningen, vil det totale vannforbruket gå ned, og det er bra for miljøet. Redusert vannforbruk gjør at vi sparer kjemikalier og strøm brukt til rensing og transport for drikkevann og avløpsvann. Det gir også lavere gebyrer for vann- og avløpstjenester.

Mange trøndere prøver sitt beste

Selv om vi er kjent for å være miljøbevisste i Norden, viser årets kartlegging store forskjeller mellom de ulike landene. Undersøkelsen viste at Aarhus er den kommunen i Norden som forbruker minst vann – 110 liter vann per person og døgn.

Ifølge GROHEs Vannbarometer 2021 oppgir 20 prosent av trøndere at de gjør daglige anstrengelser for å redusere vannforbruket. Øiseth er glad for at bevisstheten rundt vannforbruk ser ut til å øke.

– Hensikten med Vannbarometeret er å vise nordboerne hvordan man bruker vann i hverdagen på en bærekraftig måte. Først og fremst må nordmenn og svensker begynne å reflektere over hvor mye vann de bruker, og redusere forbruket. Her er det Danmark som går i bresjen, sier hun.

Toppliste: Slik forbruker kommunene vann

1. Aarhus: 110 liter vann per person og døgn
  2. Odense: 120 liter vann per person og døgn
  3. København: 134 liter vann per person og døgn
  4. Oslo: 139 liter vann per person og døgn
  5. Helsingfors: 171 liter vann per person og døgn
  6. Åbo: 171 liter vann per person og døgn
  7. Bergen: 202 liter vann per person og døgn
  8. Tampere: 204 liter vann per person og døgn
  9. Malmö: 205 liter vann per person og døgn
  10. Stockholm: 206 liter vann per person og døgn
  11. Göteborg: 207 liter vann per person og døgn
  12. Trondheim: 264 liter vann per person og døgn

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. Med hovedkontor i Tyskland, har GROHE til sammen over 6500 ansatte i 150 land. Siden 2014 har GROHE vært en del av den japanske produsenten LIXIL, en global markedsleder innenfor sanitær- og byggevareprodukter. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. Kjente produkter som GROHE Eurosmart, GROHE sin termostatteknologi og banebrytende innovasjoner som GROHE Blue, understreker merkevarens sterke kompetanse. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. GROHE tar sitt samfunnsansvar på alvor og fokuserer på en ressursbesparende verdikjede. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021.

I løpet av de siste ti årene har GROHE vunnet mer enn 460 design- og innovasjonspriser, i tillegg til flere topprangeringer som «Tysklands mest bærekraftige større selskap». GROHE var den første leverandøren i VVS-bransjen til å vinne CSR-prisen som gis ut av den tyske regjeringen, og har blitt omtalt som en av "topp 50 bedrifter som endrer verden" av det anerkjente Fortune® magasinet.

GROHE Norge

Engebrets Vei 3 • 0275 Oslo • Telefon: +47 22 07 20 70 • www.grohe.no

Marie Kolbu

Pressekontakt Leader, Marketing LIXIL EMENA +47 976 44 557

Pressekontakt PR & Communications Manager, Nordics Medier og presse relateret +46708635420

GROHE Norge

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021.

Engebrets Vei 3