​Nordens beste TeamGym-tropper møtes i Drammenshallen

- Nordisk mesterskap er litt som TeamGymens «Tour the france». Trykket kommer til og være helt i taket, sier gymnast Eirik Raanes i Drammens Turnforening. Han er gymnast på herretroppen og mikstroppen, og gleder seg til Drammenshallen fylles opp av Nordens beste TeamGym-tropper og gleder seg til mesterskapet som går av stabelen 9. november.

TeamGym består av øvelsene frittstående, trampett og tumbling. Det konkurreres sammenlagt i alle tre øvelsene (3-kamp). Hver tropp kan bestå av 6 til 12 gymnaster.

Det var to klubber som søkte Norges Gymnastikk- og Turnforbund om å arrangere Nordisk mesterskap TeamGym 2019, men det ble Drammen Turnforening som fikk arrangørrollen. Nordisk mesterskap er et klubbmesterskap mellom Norge, Sverige, Danmark, Island og Finland.

For Mathilde Sørvåg betyr det mye at det er hjembyen som er arrangør.

-Det er utrolig gøy for oss at vi får arrangere et så stort arrangement på hjemmebane. I tillegg til at det åpner muligheter for at flere i nærmiljøet får sjansen til å oppleve sporten vi kjemper så hardt for. Personlig håper jeg virkelig at dette kan skape mer interesse for troppsgymnastikk i Drammen, og håper også selvfølgelig på god rekruttering inn i foreningen, sier hun.

Også lagvenninne Vilde Ellevog ser frem til å konkurrere på hjemmebane.

-Dette åpner muligheten for at flere kjente kan komme å se på. Det er både gøy, men også litt nervepirrende. Målet er vel å kjempe om topp-plasseringer i miks-klassen. Det kommer til å bli et stort arrangement med mange tilskuere fra Norden!

Benjamin Fjerdingstad håper halles fylles opp i november.

-Drammensere og alle fra nærområdet kommer aldri til å få oppleve en villere konkurranse enn dette, mener han, og legger til at det er de råeste gymnastene i Norden som kommer til Drammen.

-Dette skal bli en turnfest med fart og moro

Drammen Turnforening er en av landets eldste turnforening og har lange tradisjoner av å arrangere konkurranser, forteller,leder for Nordisk mesterskap komiteen Arve Leirvik.

-Vi er stolte av å kunne få arrangere Nordisk Mesterskap i Teamgym og ønsker å sette «Byen Vår Drammen» på kartet også i turnsammenheng. Dette er noe vi som foreningen har snakket om å kunne gjøre lenge, og når muligheten nå byr seg så skal vi gjøre det på en fortreffelig måte, sier han.

Han forteller at klubben er heldige med mange engasjerte foreldre som har opplevd flere EM og Nordiske konkurranser gjennom mange år.

-Så vi har fått mye inspirasjon på hvordan et mesterskap i denne målestokk faktisk kan bli en folkefest i Drammen denne helgen.

Det forventes 360 utøvere fra de nordiske landene. I tillegg håper Drammens Turnforening at Drammenshallen fylles med 2000 besøkende.

-Dette skal bli en turnfest med fart og moro, både for utøverne og ikke minst besøkende, mener Arve.

Nordiskmesterskap blir et utstillingsvindu
Norge har arrangert mesterskapet en rekke ganger tidligere. Det har vært stor utvikling i idretten siden mesterskapet sist ble arrangert i 2011 i Larvik.

-Det er en rivende utvikling av sporten internasjonalt, vanskenivået har økt i alle apparater. Det har også vært en økning i antall tropper, vi ser klasser som ikke har hatt full deltakelse før nå får flere tropper, spesielt menn- og miksklassen. sier leder i Teknisk komité troppsgymnastikk, Kjetil Folkvord.

Norges Gymnastikk- og Turnforbund har opplevd en sterk økning i antall tropper de siste åreneog i junior-NM i år var det rekord i antall tropper. Derfor er det ekstra gøy at Nordisk mesterskap arrangeres her hjemme.

-Det er et viktig utstillingsvindu for oss og det er en inspirasjon for andre arrangører og utøvere som kan se de beste i vår idrett. Bredden vår er viktig, men som konkurransegren er vi også opptatt av å hevde oss blant de beste, sier Kjetil. Han ser frem til mesterskapet i Drammenshallen, og håper så mange som mulig tar turen.

-I Drammenshallen kan du oppleve troppsgymnastikk på det høyeste nivået vi har i Europa. I tillegg har Teknisk komité troppsgymnastikk forventninger om fulle tribuner og fantastisk stemning. Vi må benytte muligheten til å vise oss fra vår beste side når vi er på hjemmebane.

Nå gjelder det for Vilde, Mathilde Benjamin, Eirik og de andre på troppene å fokusere på treningen. Drammen Turnforening har som mål å delta med flest mulig tropper. Da må de klare å kvalifisere seg gjennom NM i TeamGym 22. juni i Halsehallen i Oslo.

-Nå jobber vi hardt og målrettet mot kvalifiseringen. Det blir mye trening fremover. Fokuset nå er å bli så trygg som mulig på de hoppene man skal kjøre, og få alt så rent som overhodet mulig i frittstående, sier Eirik.

PS.

Under Nordisk mesterskap i 2017 ble det ingen medaljer til norske tropper, men under EM i 2018 viste de norske troppene muskler og senior menn tok bronse, og juniorene stakk av med bronse i miks og menn. Vilde, Mathilde Benjamin og Eirik deltok på landslagene i troppsgymnastikk.

• Gymnastikk

NGTF satser på å gi unge ambisiøse utøvere mulighet til å ta opp konkurransen med verdenstoppene, men har breddeidretten med et bredt spekter av aktiviteter både for barn, ungdom, voksne og eldre, som sitt fremste varemerke. Våre konkurransegrener er turn kvinner, turn menn, rytmisk gymnastikk, troppsgymnastikk og gymnastikkhjul.

Vår idrett gjenspeiler verdiene:

• Spennende
  • Inkluderende