Økt strømberedskap som følge av varsel om uvær med kraftig vind

Som følge av varsel om uvær med kraftig vind fredag har Hafslund Nett økt beredskapen på driftssentralen og økt styrken på utemannskaper.

– Vi har gjort avtaler med beredskapsentreprenører om at de kan mobilisere store styrker hvis det skulle bli behov for det, i tillegg til våre egne mannskaper, sier Morten Schau, kommunikasjonssjef i Hafslund Nett.

Det er varslet sterk kuling til liten storm med vindkast på 15 til 20 meter i sekundet fra fredag ettermiddag.

Unngå linjer som har blåst ned

– Vi vil advare på det sterkeste å bevege seg i nærheten av linjer som har blåst ned og ligger på bakken. Det kan være strømførende ledninger, og berøring kan medføre livsfare, sier Schau.

Dersom værforholdene tillater det, foretas helikopterbefaring på lørdag for å sjekke tilstanden på nettet og avdekke eventuelle skader som følge av vindkastene som er ventet.

Se strømbrudd på app og strømbruddskart

– Publikum kan se hvor det er strømbrudd i Hafslund Netts høyspentnett på Hafslund Netts app, eller på strømbruddskartet på www.hafslundnett.no. Vi sender også ut SMS-melding til kunder som er strømløse på grunn av feil i høyspentnettet. Feil i lavspentnettet, det vil si det siste strekket fra en transformator og inn til husveggen hos kundene, vil imidlertid ikke bli fanget opp av disse varslingssystemene, fortsetter Schau.

Kan bli mange strømbrudd som følge av kraftige vindkast
Svært mange kunder ble strømløse under uværet for seks uker siden, og noen var lenge uten strøm. Slår uværet til som varslet, kan noe tilsvarende skje igjen. Lad derfor gjerne opp telefoner og pc-er, og ha lommelykter med ferske batterier klare.

– Ved større feil, som rammer mange av våre kunder, har vi dessverre ikke kapasitet til å besvare alle innkommende telefonsamtaler. Vi vil imidlertid legge ut talemeldinger med informasjon på vår feilmeldingstelefon 22 44 10 40, opplyser Morten Schau.

• Miljø, energi

• Østfold

Hafslund Nett er Norges største nettselskap og det fjerde største i Norden med 720.000 kunder. Hafslund Nett eier og forvalter regionalnettet i Oslo, Akershus og Østfold, samt et distribusjonsnett som omfatter 35 kommuner i Oslo, Akershus og Østfold. Hafslund Nett er en del av energikonsernet Hafslund E-CO, som eies 100 prosent av Oslo kommune.

Morten Schau

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 900 94 222