Informasjon knyttet til Havila Capella

Informasjon knyttet til Havila Capella

Havila Capella ble tatt midlertidig ut av drift torsdag 14.04 etter at forhold ved selskapets finansiering medfører at skipets forsikringer rammes av sanksjoner mot Russland.

Finansieringen

Havila Capella er finansiert gjennom et leasingselskap i Hong Kong. Selskapet er eiet av det russiske selskapet GTLK som igjen er eiet av Transportministeriet i Russland. Fram til 24.02.22 var GTLK et stort og velrennomert finansieringsselskap med virksomhet verden over.

Norsk virksomhet

Dette gjelder for Havila Capella. Da Havila Kystruten tok over Havila Capella fra Tersan-verftet ble den formelle eier et GTLK-eid selskap i Hong Kong. Til tross for det, så er skipet i regnskapsmessig og skattemessig forstand et norsk skip og skatteobjekt.

Havila Capella er registrert i Norsk Ordinært Skipsregister med Hong Kong selskapet som formell eier etter dispensasjon fra norske myndigheter i samsvar med norsk lov.

Finansieringen og den formelle registreringen endrer ikke at Havila Kystruten kontrollerer og driver Havila Capella som om finansieringen var ett ordinært banklån. Havila Kystruten har kjøpsrett og kjøpsplikt til Havila Capella i overenstemmelse med ønsket om langsiktig kontroll over skipet.

Forsikring av skip og ansvar

Havila Kystruten har rettigheter, plikter og ansvar for driften av Havila Capella. Som vanlig og nødvendig har Havila Kystruten forsikret sine eiendeler og sitt ansvar med de forsikringsdekninger som er vanlig eller som er pålagt ved lov for drift av skip.

Forsikringer dekker også ansvar Havila Kystruten har som følge av internasjonale konvensjoner som Norge har knyttet seg til. Det gjelder også ansvar som påligger den formelle eier. Derfor rammes disse forsikringsdekningene av sanksjoner mot Russland. Uten disse forsikringene kan skipet ikke seile.

Mulige løsninger

Havila Kystruten arbeider langs alle tenkelige kanaler for å finne en kortsiktig løsning for å få Havila Capella i drift igjen så raskt som mulig. En kortsiktig løsning krever etter selskapets vurdering medvirkning fra Norske myndigheter i forhold til sanksjoner mot Russland.

Selskapet har håp om at forutsatt at en midlertidig løsning finnes, så kan den være virksom fram til en permanent løsning er mulig. Havila Kystrutens målsetting er selvsagt å bli den reelle eier av Havila Capella. Parallelt med en løsning for å få Havila Capella i drift arbeides det med refinansieringa av selskapets fire skip.

Havila Kystruten beklager

Havila Kystruten forstår at passasjerer som var om bord i Havila Capella, og hadde sett fram til å reise med skipet sist tirsdag, er skuffet. Det samme gjelder selvsagt for passasjerer som skulle gå om bord i andre havner. Selskapet beklager mangelfull informasjonen under ventingen på en avklaring. Det ligger i sakens natur at informasjonen framstår som mangelfull særlig i tilfeller der nye fakta ikke foreligger. Selskapets vurdering var at å kansellere reisen for passasjerer så lenge det fortsatt var mulig at Havila Capella kunne seile, heller ikke var passasjerenes ønske.

Ytterligere informasjon

Havila Kystruten vil holde reisende, ansatte og markedet oppdatert med informasjon etter hvert som informasjonen er konkret nok til at den enkelte kan benytte informasjonen som grunnlag for vurdering av situasjonen.