Bavaria Farsund ble etablert i 2013 som det eneste BMW-autoriserte verkstedet mellom Kristiansand og Bryne. Nå har selskapet besluttet å legge ned avdelingen på Farøya.

Bavaria Norge avvikler avdeling i Farsund

Bavaria Farsund ble etablert i 2013 som det eneste BMW-autoriserte verkstedet mellom Kristiansand og Bryne. Servicepunkter har også tilbudt brukte biler, såkalt BMW Premium Selection. Nå har Bavaria Norge besluttet å legge ned avdelingen på bakgrunn av vedvarende utfordringer knyttet til drift og lønnsomhet. Beslutningen er en del av selskapets strategi for å strømlinjeforme virksomheten og øke konkurransekraften.

- Nedleggelsen av Farsund-avdelingen kommer som et resultat av vedvarende utfordringer knyttet til drift og lønnsomhet. Dette er en tøff, men nødvendig avgjørelse for å sikre fremtidig vekst og bærekraft for selskapet. Dessverre er det ikke tilstrekkelig markedsgrunnlag for sunn drift i Farsund, og jeg beklager at dette nå rammer våre dyktige medarbeidere. Nå skal vi ivareta de ansatte og minimere innvirkningen på våre kunder, sier Jarl Richard Dalen, daglig leder i Bavaria Sør.

To fulltidsansatte blir berørt av nedleggelsen. Bavaria Norge har satt i gang en nedbemanningsprosess for å ivareta de ansattes behov. Lærlinger vil bli tatt hånd om av opplæringskontoret.

Bavaria Norge, en av Norges største forhandlere av BMW og MINI, vil fortsette å fokusere på å opprettholde høy kundetilfredshet og utvikle sterke markedsandeler gjennom sitt omfattende forhandlernettverk. Kunder i Listerregionen vil bli veldig godt ivaretatt av Bavaria Kristiansand og Bavaria Bryne.

- Dette er en beslutning vi ikke tar lett på, men i et stadig tøffere marked, må vi optimere driften og øke konkurransekraften vår ved å bygge en kostnadseffektiv organisasjon og struktur. Vi må bli enda flinkere til å hente ut synergier på tvers av forhandlerne våre. Vi ser frem til å fortsette å betjene kunder i regionen med samme engasjement og kvalitet som de har kommet til å forvente av Bavaria, avslutter Hallvard Vikeså i Bavaria Norge.

Bavaria Farsund stenger dørene 1. juni.

Forfatteren genererte teksten delvis med AI og har revidert og redigert innholdet.

Bavaria er ikke en tradisjonell forhandler, men en aktiv aktør som siden 1996 har jobbet for å skape det beste forhandleralternativet for kresne, bilinteresserte kunder som vil oppleve både kjøreglede og eierglede.

I dag er vi en av Nordens største BMW og MINI-aktører. Vi forhandler vi BMW i Stavanger, Bryne, Oslo, Gardermoen, Lillestrøm, Haugesund, Kristiansand, Arendal, Farsund, Ålesund, Molde, Kristiansund, Stockholm, Uppsala, Gävle, Östersund, Skellefteå, Luleå, og MINI i Stavanger, Kristiansand, Oslo, Stockholm, Uppsala, Gävle og Skellefteå. Bavaria er et heleid datterselskap av Hedin Automotive AS. www.bavaria.no

Bavaria er et heleid datterselskap av Hedin Automotive AS. Hedin Automotive Norge driver også BMW- og MINI-grupperingen Hedin Automotive Sveits og Bavaria Oy i Finland, og er med det en av de største BMW-forhandlerne i Europa. GS Bildeler – Norges største uavhengige leverandør av reservedeler og tilbehør til BMW, Koed i Danmark og Norge og BNC Nordic Distribution inngår også i selskapet sammen

Hedin Mobility Group er en av Europas største mobilitetsleverandører med flere enn 12 000 medarbeidere og drift i 14 land. Nettomsetningen for 2022 var på 52,7 milliarder svenske kroner og konsernet solgte flere enn 180 000 biler.

Hedin Mobility Group selger nye og brukte personbiler, nyttekjøretøy og lastebiler, samt leverer ettermarkedstjenester, til både privat- og bedriftskunder. Salget foregår online og via det europeiske nettverket bestående av rundt 330 egne forhandlere.

Konsernet representerer flere enn 40 merker og er også importør for Ford i Sverige og Ford F-150 i Europa; Renault, Dacia og Alpine i Sverige og Danmark; Hongqi i Sverige og Nederland; Dodge og RAM i Europa; og for INEOS Grenadier i 11 land, samt er distributør for MG i Sverige og for BYD i Sverige og Tyskland.

I tillegg omfatter konsernets virksomhet engros- og distribusjonsvirksomhet av dekk og reservedeler, bilutleieselskapet Mabi Mobility AB, privatleasingselskapet Car to Go Sweden AB, bedriftsleasingselskapet Unifleet AB og medeierskap i Pendragon PLC og iMove SOM. www.hedinmobilitygroup.com

Hedin Mobility Group er en del av Hedin Group sammen med Tuve Bygg AB og I.A. Hedin Fastighet AB. Hedin Group er også partner i Consensus Asset Management og Ripam Invest AB, som eier Marstrands Kurhotell, Kurbadhus og Societetshus. www.hedingroup.com

Relatert innhold