Raine Wermelin går inn i rollen som COO for Hedin Mobility Groups nordiske forhandlervirksomhet for BMW og MINI.

Pressemelding -

Hedin Mobility Group og BMW har et vellykket og strategisk viktig samarbeid på det europeiske bilmarkedet. For øyeblikket driver Hedin Mobility Group 49 forhandlere for merket i Norge, Sverige, Finland, Sveits, Storbritannia og Nederland. For å styrke virksomheten, blir aktivitetene i Norge, Sverige og Finland nå koordinert under én nordisk organisasjon.

For å lede utviklingen av den nye organisasjonen i Hedin Mobility Group, er Raine Wermelin utnevnt til Chief Operating Officer. De administrerende direktørene for Bavaria Norge, Bavaria Sverige og Bavaria Finland vil rapportere direkte til COO. Overgangen vil finne sted den 8. april.

Raine Wermelin har 17 års erfaring fra ledende stillinger innen Volkswagen Group Sverige, inkludert rollen som direktør for Porsche Sverige hvor han oppnådde betydelig vekst i virksomheten over ni år. Wermelin kommer fra stillingen som Business Performance Director for Hedin Mobility Group. Han etterfølger Marcus Larsson, som vil fokusere på å styrke Hedin Mobility Groups tilstedeværelse som forhandler og importør på det viktige tyske markedet, samt bidra til konsernets reservedelsdivisjon.

«Hedin Mobility Group er en av Europas største forhandlere av BMW og MINI. Vi er glade for å ha Raine om bord for å lede vår fortsatte vekst i Norden med disse viktige merkene. Med hans solide erfaring og bransjekunnskap øker vi vårt fokus på denne strategisk viktige virksomheten. Jeg vil også rette en stor takk til Marcus Larsson for hans verdifulle bidrag til disse selskapene», sier Anders Hedin, administrerende direktør for Hedin Mobility Group.

"Jeg ser virkelig frem til muligheten til å fortsette i denne nye rollen innen Hedin Mobility Group – selskapets vekst og fortsatte ambisjoner er svært inspirerende. Med min tidligere erfaring innen bransjen og i konsernet, ser jeg frem til å bidra til fortsatt suksess for BMW og MINI på de nordiske markedene", sier Raine Wermelin.

Bavaria er ikke en tradisjonell forhandler, men en aktiv aktør som siden 1996 har jobbet for å skape det beste forhandleralternativet for kresne, bilinteresserte kunder som vil oppleve både kjøreglede og eierglede.

I dag er vi en av Nordens største BMW og MINI-aktører. Vi forhandler vi BMW i Stavanger, Bryne, Oslo, Gardermoen, Lillestrøm, Haugesund, Kristiansand, Arendal, Farsund, Ålesund, Molde, Kristiansund, Stockholm, Uppsala, Gävle, Östersund, Skellefteå, Luleå, og MINI i Stavanger, Kristiansand, Oslo, Stockholm, Uppsala, Gävle og Skellefteå. Bavaria er et heleid datterselskap av Hedin Automotive AS. www.bavaria.no

Bavaria er et heleid datterselskap av Hedin Automotive AS. Hedin Automotive Norge driver også BMW- og MINI-grupperingen Hedin Automotive Sveits og Bavaria Oy i Finland, og er med det en av de største BMW-forhandlerne i Europa. GS Bildeler – Norges største uavhengige leverandør av reservedeler og tilbehør til BMW, Koed i Danmark og Norge og BNC Nordic Distribution inngår også i selskapet sammen

Hedin Mobility Group er en av Europas største mobilitetsleverandører med flere enn 10 000 medarbeidere og drift i 14 land. Nettomsetningen for 2022 var på 52,7 milliarder svenske kroner og konsernet solgte flere enn 180 000 biler.

Hedin Mobility Group selger nye og brukte personbiler, nyttekjøretøy og lastebiler, samt leverer ettermarkedstjenester, til både privat- og bedriftskunder. Salget foregår online og via det europeiske nettverket bestående av rundt 330 egne forhandlere.

Konsernet representerer flere enn 40 merker og er også importør for Ford i Sverige og Ford F-150 i Europa; Renault, Dacia og Alpine i Sverige og Danmark; Hongqi i Sverige og Nederland; Dodge og RAM i Europa; og for INEOS Grenadier i 11 land, samt er distributør for MG i Sverige og for BYD i Sverige og Tyskland.

I tillegg omfatter konsernets virksomhet engros- og distribusjonsvirksomhet av dekk og reservedeler, bilutleieselskapet Mabi Mobility AB, privatleasingselskapet Car to Go Sweden AB, bedriftsleasingselskapet Unifleet AB og medeierskap i Pendragon PLC og iMove SOM. www.hedinmobilitygroup.com

Hedin Mobility Group er en del av Hedin Group sammen med Tuve Bygg AB og I.A. Hedin Fastighet AB. Hedin Group er også partner i Consensus Asset Management og Ripam Invest AB, som eier Marstrands Kurhotell, Kurbadhus og Societetshus. www.hedingroup.com