Hennig-Olsen Is blir totalleverandør av iskrem for Tusenfryd og Bø Sommarland

Hennig-Olsen Is blir totalleverandør av iskrem for Tusenfryd og Bø Sommarland

Is, sommer og fornøyelsesparker henger sammen. Gjennom en kort og intens sommersesong besøker over en halv million gjester Tusenfryd og Bø Sommarland. Hennig-Olsen Is blir hovedleverandør av softis, kuleis og småis til begge parkene.

– Fornøyelsesparksesongen er ekstremt kort. Bø Sommarland har åpent 68 dager, Tusenfryd rundt 100. Men høysesong for fornøyelsesparker og iskrem er samtidig, og Hennig-Olsen Is er godt kjent med store topper midt på sommeren, sier Jørn Veiset, salgssjef Proff i Hennig-Olsen Is.

Mye is og god planlegging

Hennig-Olsen Is har inngått et langsiktig samarbeid om å være totalleverandør av iskrem for Tusenfryd og Bø Sommarland.

– Det er en viktig avtale for oss, med over 600 000 årlige gjester i de to parkene.

Det krever mye logistikk å levere is til en fornøyelsespark. Parken har mange utsalgssteder lokalisert rundt omkring i parken, og man kan ikke kjøre en lastebil gjennom en park som er full av folk. Derfor må vi planlegge med såkalte framskutte lagre og riktig sortiment. Vi har laget et godt system, for å sikre at parkene har så mye is de trenger, når de trenger den, sier Veiset.

Mer barnevennlig repertoar

Hennig-Olsen Is har lang og god erfaring med fornøyelsesparker og opplevelser og leverer allerede is til Dyreparken, Kongeparken, Bjørneparken og Langedrag.

– Vi forstår hva kunden trenger, og vi er blitt gode til å sette oss inn i deres situasjon og behov. Det handler om å bruke riktige virkemidler for at deres gjester kommer tilbake igjen. I fornøyelsesparkene går det mye softis og kuleis – og smaker som barn liker, som Friskis, Oreo og sjokolade. Vi merker det også på strø-typene: Det er mindre mørk sjokolade og salt karamell og mye mer tutti frutti, jordbær og vanlig sjokolade, sier Veiset.

Innovasjon trengs for å lykkes

For å lykkes i opplevelsessegmentet må iskremleverandøren komme med gode og innovative løsninger.

– Ett av utsalgsstedene på Tusenfryd vil servere Skåret, som er en nytenkende luksusiskrem. I tillegg har vi laget en ny, kul måte å servere is på: Tornado, oppkalt etter en av Tusenfryds attraksjoner. De besøkende kan velge sine egne smaker og få dem blandet sammen hurtig – som en tornado! – til en jevn iskrem. Den kommer til å smake kjempegodt, og den får du på Ice Cream Palace. Det blir første gang en slik is lages i Norge, sier Veiset.