Soft Shake får nytt beger – kutter 12 tonn plast

Soft Shake får nytt beger – kutter 12 tonn plast

Den populære Soft Shake-isen fra Hennig-Olsen Is får i år en ny emballasje og en ny skje. Det nye begeret er litt mindre enn den tidligere varianten og nyheten bidrar til å kutte bruk av 12 tonn plast årlig.

Hennig-Olsen Is har tatt Plastløftet i regi av Grønt Punkt Norge, og har gjennomført mange viktige tiltak som har redusert bruken av unødvendig plast i emballasjen, blant annet er all småis-emballasje i poser nå resirkulerbare, og ny Sørlandsis-boks reduserte det årlige plastbehovet med over 50 tonn. I 2022 har turen kommet til Soft Shake. Plastskje byttes ut med treskje og plastlokk byttes ut med papplokk, slik at hele emballasjen kan kildesorteres som papp når den er rengjort. Disse tilsynelatende enkle grepene reduserer plastbruken med 12 tonn årlig.

– Mange elsker Soft Shake og er lojale fans, men den har også vært den største isen i porteføljen vår. Vi som er iskremelskere forstår naturligvis gleden over å få en stor, deilig iskrem. Men når ulempene ved emballasjen og matsvinnet er såpass store tenker vi at det er riktig å gjøre noe med produktet. Vi tror at fansen også er opptatte av miljø og bærekraft og vil synes at tiltaket er på sin plass. Kanskje vil endel også ønske porsjonskontrollen velkommen, samtidig som man kan nyte den samme gode smaken og konsistensen, sier Paal Hennig-Olsen.

Selve iskremen er lik som før.

De nye treskjeene i Soft Shake-boksen er de samme skjeene som Hennig-Olsen Is har brukt i isbarene i flere år. Skjeen er tilpasset begeret og har ingen bismak.

Ny bærekraftstrategi med fokus på miljø og klima, helse og mennesker

Hennig-Olsen Is gjennomgikk våren 2021 en omfattende analyse av bedriftens klimaavtrykk fra produksjon av råvarer til forbrukeren har produktet i hånda. Funnene har bidratt til en fornyet bærekraftstrategi med hovedfokus på tre innsatsområder. Disse er miljø og klima, helse, og mennesker. Innsatsområdene skal levere resultater opp mot flere av FNs bærekraftsmål.

Innen miljø skal Hennig-Olsen Is redusere sløsing, ha mer klimavennlige produkter og mer bærekraftige emballasjeløsninger. Innen helse skal sunnere produkter tilbys og det tidligere samarbeidet med Leger Uten Grenser fortsetter. I tillegg har Hennig-Olsen Is et stort fokus på mennesket – og det å være en ansvarlig arbeidsgiver.

Nye SoftShake er 210 ml og er tilgjengelig i dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner fra uke 10 2022.