Kredittsjefen i Hertz vant Årets Kredittpris: - Alltid à jour!

Kredittsjefen i Hertz vant Årets Kredittpris: - Alltid à jour!

Alltid à jour! Kredittsjef Runar Bystrøm i Hertz Bilutleie ble belønnet for å ha jobbet frem en velfungerende betalingshåndtering.

- Dette kom ut av det blå! Det er veldig stas å bli satt pris på av fagfolkene, spesielt når man har holdt på lenge i bransjen, sier Runar Bystrøm.

Utdelingen foregikk torsdag 5/9-19 i regi av Norsk Kredittforum – en samling med alt som rører seg innenfor kredittbransjen: inkassoselskaper, banker og bedrifter med fordringsmasse. Prisen deles ut til «den som har tatt personlig initiativ innenfor kredittfaget, og som har utviklet og synliggjort verdien av en effektiv kredittfunksjon».

Kontrollert kreditt.
Ifølge prisvinneren har det vært en lang reise for å få bli best på kreditt. Siden han startet i stillingen som kredittsjef i Hertz Bilutleie i mars 2016 har han jobbet med å forbedre kvaliteten på leietransaksjoner. Når kundene er store bedrifter og transaksjonene er mange, er det viktig for begge parter at ikke noe går galt.

- Jeg har iverksatt nye løsninger i utleiesystemet for kredittkontroll og sørget for sikrere kundeinformasjon. Det handler om å ha god kontroll og alltid være à jour. Kunden må få rett oppfølging og føle at ting er under kontroll, sier han.

I Hertz Bilutleie har man outsourcet håndteringen til en samarbeidspartner.

- Dette har vi gjort for å effektivisere og kvalitetssikre behandlingen av fordringene våre. Det er de som tar imot betalingene, plasserer de på riktig faktura og følger opp de kundene som ikke betaler i tide. Da er det essensielt at samarbeidspartneren forstår oss og våre ulike kunder, sier han.

Ny betalingsløsning.
Den viktigste jobben til en kredittsjef er å sørge for at man har gode rutiner og prosesser, som igjen bidrar til lønnsomme transaksjoner for hele Hertz nettverket i Norge, og selvfølgelig at kundene betaler korrekt pris i tide.

- Jeg sørger for at alle følger opp betalingsrutinene våre. Alt fra å godkjenne kunden før handelen starter, til å sørge for at alle er fornøyde etter at betalingen er gjennomført.

Ifølge Bystrøm har erfaringen fra salg hjulpet ham til å bli bedre i kredittfaget.

- Salg kan jo være litt motstykket til kreditt, og jeg tror det er viktig å ha forståelse for begge sider.

Med seieren Årets Kredittpris i havn, er det tid for å bygge videre på kreditteventyret i Hertz.

- Vi jobber hele tiden med å effektivisere og modernisere mye av det vi gjør. Et viktig mål er å få til en betalingsløsning på mobil innen første kvartal av 2020, sier Bystrøm.