Trygve Simonsen, CEO i Hertz Norge

Hertz Norge med rekordhøy omsetning i 2022

Selskapet melder om sin høyeste omsetning noensinne, på nær 730 millioner kroner. Sammenlignet med det siste normalåret 2019, er resultatet før skatt mer enn dobbelt så høyt med 50 millioner kroner sett mot 22 millioner kroner før pandemien.

Høydepunkter

• Høyeste omsetning noensinne, på nær 730 millioner kroner.
  • Mer enn dobbelt så høyt resultat før skatt som i siste normalår i 2019, med 50 millioner kroner i fjor mot 22 millioner før pandemien.
  • Årsresultatet endte på 39 millioner i 2022, mot 17,2 millioner i 2019.
  • Flere segmenter viser en positiv utvikling.

Administrerende direktør i Hertz Norge, Trygve Simonsen, har følgende kommentar til resultatet:

– Først og fremst vil jeg takke alle våre kunder og samarbeidspartnere for tilliten og samarbeidet gjennom 2022. Etter en utfordrende start på året opplevde vi etter hvert en svært positiv utvikling, drevet av god vekst i flere nøkkelsegmenter og en travel sommerperiode.

– Jeg vil også fremheve og takke alle ansatte i Hertz Norge for den enorme innsatsen som ble lagt ned i hele 2022. Til tross for utfordrende omstendigheter viser organisasjonen en robusthet og tilpasningsdyktighet som vi skal dyrke videre.

Styrker flere satsingsområder i 2023

Den tragiske krigen i Ukraina preget logistikkmarkedet i 2022, og pandemien påvirket folks reisevaner- og muligheter. Det er ventet at makroøkonomiske forhold, endringer i reiselivstrender, og kundeforventninger- og adferd fortsatt vil prege driften i 2023. Selskapet varsler likevel om en tydelig satsing i henhold til forretningsstrategien.

– Vi skal sikre bærekraft økonomisk vekst samtidig som vi møter de forventningene markedet har til oss. Det gjør vi gjennom å stadig videreutvikle våre mobilitetstjenester, blant annet gjennom mer effektive og digitale kundereiser, flere selvbetjente løsninger, økt servicegrad og en optimalisert og miljøvennlig bilflåte.

– Samtidig ser vi alltid etter nye løsninger som svarer på fremtidens mobilitetsbehov – alltid med kunden i sentrum. I tillegg fortsetter vår sterke satsing både i og utenfor byene, og ikke minst på flyplassene rundt omkring i hele landet. Vår kombinasjon av nasjonal tilstedeværelse og lokal forankring er en av våre fremste styrker og den skal forsterkes videre, sier Simonsen.