bilde fra den nye båthavnen utenfor Verket Moss

Elektriske delebåter kommer til Moss

Kruser AS, verdens første elbåtpool, etablerer seg i Moss i samarbeide med Moss Havn og Höegh Eiendoms utviklingsprosjektet på Verket. Sammen vil de gjøre det enkelt for flere å komme seg på sjøen på den lettvinte og miljøvennlig måten. Delingstjenesten gjennomførte i sommer en vellykket pilotsesong i Oslo og Bærum, og fra 1.mai 2021 vil det ligge elbåter tilgjengelig for Krusers medlemmer to sentrale steder i Moss.

I Norge finnes det mer enn én million fritidsbåter, og vi vet alle at svært mange av disse båtene til enhver tid ligger i havn - selv på de fineste sommerdagene. Så nå som det finnes delingskonsepter for klær, verktøy, biler, hjem etc - er det logisk at mange også vil dele båt! Kruser AS har derfor etablert en båtpool der medlemmene betaler for tilgang til båt for en sesong, mens Kruser tar seg av alt det praktiske. På den måten utnyttes arealer og ressurser som benyttes i produksjon, bruk og vedlikehold av båt mye bedre. Kruser har hatt suksess med sin satsing på elbåtpool som ble etablert i Oslo og Bærum i år. Alle medlemskap i ble raskt utsolgt, og selskapet ønsker derfor å etablere seg på flere lokasjoner i 2021. Foreløpig er det avklart at det vil stå elbåter i Asker, Arendal og Bergen tillegg til Moss. Poolen fungerer slik at selv om man er medlem i Moss, vil man kunne benytte alle båtene i poolen. Så om man for eksempel er på besøk i Oslo, har man enkelt mulighet for også å oppleve hovedstaden fra sjøen. Den båtturen bookes enkelt i appen – på samme måte som man booker sin lokale båttur.

Vi har tro på at elbåt og båtdeling vil være fremtidens båtliv, sier daglig leder av Kruser AS, Christer Ervik.

- Moss er en kystby med et aktivt båtliv. Likevel er ennå ikke sjøen for alle. Båtdeling gjør det mulig for flere i Moss å ta del i båtlivets gleder uten å måtte investere i egen båt og uten at man båndlegger enda mer av en allerede tungt belastet kystlinje. Vi har fått mange henvendelser om at vi er ønsket til Moss og vi gleder oss til å komme i gang, avslutter Ervik.

Også Steinar Løvdal, utleiesjef i Höegh Eiendom, ser frem til å få de første båtene på plass til våren:

- Når Höegh Eiendom utvikler en urban og levende bydel på Verket, er det med stort fokus på miljø. Krusers delingsordning for elektriske båter passer perfekt i denne sammenhengen, og vi synes det er spennende å være med på denne utviklingen i båtmarkedet. Vi er sikre på at våre beboere og leietakere vil sette pris på tilbudet.

Kruser vil også ha to båter liggende sentralt i Moss gjestehavn.

- Moss havn er stolte av å bidra til at både miljøvennlig båtliv og en sterk trend innenfor delingsøkonomien blir tilgjengelig i Moss. I byen hvor vannet står så sterkt er det flott at Kruser vil etablere seg i 2021. Gjennom denne etableringen kan mossinger og andre medlemmer få ta del i nullutslipp båtliv. For oss i Moss Havn får vi verdifull kunnskap om hvordan vi kan bidra med infrastruktur slik at også båtlivet kan starte på elektrifiseringen som vi kjenner så godt til fra bilverden, sier havnesjefen i Moss, Øystein Høsteland Sundby.

Medlemskap Kruser har fire ulike medlemskap. Forskjellene er i hovedsak båtenes hastighet og størrelse, samt tidsrommet de kan benyttes. Sesongmedlemmene kan benytte båtene mellom kl 07 og 23 alle dager, mens et dagtid-medlemskap gir muligheten til å reservere båter mellom 07.00 og 14.30 på hverdagene. I tillegg kan man velge mellom båtopplevelser i en komfortabel, godt utstyrt båt eller båter med kraftig motor1 som gir høy fart. Uansett medlemskap kan medlemmene booke båt så ofte de vil i sesongen.

Om Kruser:

Kruser er en båtdelingstjeneste med helelektriske nullutslippbåter, verken fossilt drivstoff eller miljøskadelig bunnstoff benyttes. Kruser står for alt vedlikehold, og målet er å gi kundene et bekymringsfritt, miljøvennlig båtliv. Alle medlemmer får et kurs i grunnleggende sikkerhet og innføring i hvordan man bruker båtene (onboarding). Les mer om Kruser og tjenesten på kruser.no.

Om Verket Moss:

På tomten til gamle Moss Jernverk, utvikler Höegh Eiendom en ny og levende bydel, som passende nok har fått navnet Verket. Den nye bydelen blir et attraktivt sentrum i Moss med boliger, handel og næringsvirksomhet, og ikke minst et pulserende liv!

Höegh Eiendom har store ambisjoner for utviklingen av det gamle industriområdet som skal bli en moderne bydel i forlengelse av dagens bysentrum. Verket skal bli et område som både nåværende og fremtidige innbyggere – og vi i Höegh Eiendom – kan være stolte av. Gamle kulturminner blir tatt vare på for ettertiden, samtidig som området på nytenkende vis utvikles med øyne for fremtiden.

Lista er lagt høyt når det gjelder arkitektur, bokvalitet og uteområder. Derfor har vi engasjert noen av landets fremste arkitektmiljøer til å tegne og utvikle området sammen med oss. Verket vil når det står ferdig inneholde et mangfold av boliger, kulturtilbud, restauranter, butikker, arbeidsplasser og et spennende studentmiljø. Utbyggingen er allerede godt i gang.

Eirik Thrygg

Pressekontakt Administrerende direktør +47 913 93 098

Höegh Eiendom

Om Höegh Eiendom

Vi bygger by og bydeler i både i Oslo, Ski og Moss. Dette gjør vi med stor glød og i et langsiktig perspektiv. Vi gjør nesten alt selv. Det gjør vi rett og slett fordi vi ønsker å komme så tett på våre leietagere og boligkjøpere som mulig. Der det er naturlig samarbeider vi med partnere som følger vår filosofi. Vi er et familieeid selskap og har en lang historie som vi er stolte av. Dette forplikter oss til å levere godt. I alt vi gjør legger vi vekt på bærekraft og bygger så gode byer og bygg som mulig. De skal skape begeistring for alle som jobber og bor der. I utviklingsprosjektene våre utfordrer vi oss selv og våre samarbeidspartnere til å tenke innovativt og fremtidsrettet.

Vi skaper levende steder som begeistrer!

Höegh Eiendom i tall:

▪ Årlig forvaltede leieinntekter: 615 mill. ▪ Antall ansatte: 64 ▪ Boliger i tomtebank: 4 200 ▪ Antall kvm under forvaltning: 330.000 ▪ Prosjekter i arbeid: 2,6 mrd. ▪ forvaltet eiendomsverdi: 16,4 mrd

Höegh Eiendom
Parkveien 55