Justerbar gjæringsvinkel – Quattro 270

Vinkel som omdefininerer presisjon og pålitelighet

Hultafors lanserer en oppfølger til deres stillbare vinkel Quattro.

Hultafors sin nye Quattro 270 har et roterbart blad med faste innstillinger for 45-, 90- og 135-gradersvinkler og er sammenfellbar. Bladet kan rotere 275 grader noe som gjør at man får to posisjoner hvor bladet står i 90 grader. Dette gir muligheten for å velge mellom et skarpt ytterhjørne, som på en vanlig vinkel, og et avrundet ytterhjørne som forenkler der hvor for eksempel litt byggeplast eller skum stikker ut og gir et avrundet hjørne. I den ene posisjonen slipper man også hakket i stopperen som kreves for at bladet skal kunne felles inn, noe som er en fordel når man jobber med tynne platedetaljer som ellers risikerer å skli inn i hakket.

Produktsjef Peter Victorin vil ikke bare løfte frem de nye funksjonene, han snakker gjerne også om kvaliteten. ”Vår vinkel er fremstilt med tanke på at den noen ganger blir utsatt for robust behandling på byggeplassene. Derfor har vi ikke bare jobbet med at vinkelen skal ha høy grad av presisjon, men også at den må være svært robust. En viktig del i vårt bærekraftsarbeid er å sørge for at våre produkter har lang levetid og at de kan tåle hard medfart på moderne byggeplasser. Det har vært en utfordring og vi har satt sterkt fokus på å finne riktig materiale og produktsjonateknikk for å kunne levere både slitestyrke og høy grad av presisjon.”

De nye vinklene er en del av Hultafors sitt bærekraftsarbeid og Hultafors har investert i helt nytt produksjonsutstyr for vinkelen. Den produseres i en av Hultafors fire europeiske fabrikker og siden 2018 har de lykkes med å senke CO2-utslippet med hele 70%. Videre har Hultafors en ambisjon om å redusere CO2-utslippene ytterligere, og sikter på å ha redusert utslippene fra 2018-nivå med 92% innen 2030. Et annet eksempel på Hultafors sitt bærekraftsfokus er at skalaen på bladet blitt påført ved hjelp av laser i istedenfor en relativt kjemikalieintensiv esingsteknikk som har blitt benyttet på deres gamle vinkler.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Peter Victorin
Product Manager