Hultafors Group fullfører oppkjøpet av Fristads, Kansas og Leijona

Hultafors Group kan i dag kunngjøre at oppkjøpet av Fristads, Kansas og Leijona er fullført. Transaksjonen er godkjent av konkurransemyndighetene, og alle andre vilkår i forbindelse med oppkjøpet er oppfylt.

Fristads, Kansas og Leijona er kjente merkevarer innen arbeidsklær, både for profesjonelle og private brukere. Merkevarene har et solid fotfeste i sine respektive nøkkelmarkeder i Sverige, Danmark og Finland, og fra 1. mars er de en del av Hultafors Group sin markedsledende portefølje i segmentet personlig verneutstyr.

“Vi er veldig glade for å kunne ønske Fristads, Kansas og Leijona velkommen til Hultafors Group. Kombinert representerer disse selskapene nå det sterkeste tilbudet innenfor Personal Protection Equipment i Europa og Nord-Amerika. Sammen har vi tilgang til ledende industriekspertise på arbeidsklær og vi vil fortsette å drive utviklingen av vår bransje med fokus på kundeverdi, produktinnovasjon og bærekraft, ” sier Camilla Monefeldt Kirstein, EVP Business Unit Workwear i Hultafors Group.

Fristads, Kansas og Leijona vil operere som en frittstående enhet med en egen salgsavdeling under ledelse av Anders Hülse, for tiden CEO i Fristads, innen Business Unit Workwear hos Hultafors Group. Vår målsetting er å videreutvikle merkevarene med hovedfokus på innovasjon og bærekraft.

“Fristads, Kansas og Leijona har en positiv utviklingstrend og vi har foretatt betydelige investeringer i produktsortimentet, markedsføring, IT, enterprise resource planning (ERP) og logistikk/lagerstyring. Vi vil fortsette å fokusere på det pågående forbedringsprogrammet. Som en del Hultafors Group, sterkt støttet av vår langsiktige eier Latour, er målet å gi et enda bedre servicetilbud til våre kunder, og å oppnå samme høye standard som resten av merkevarene i Hultafors Group,” sier Anders Hülse CEO i Fristads.

Oppkjøpet av Fristads, Kansas og Leijona er en del av Hultafors Group sin strategi om å vokse og utvikle ledende merkevarer innen segmentet personlig verneutstyr i Europa og Nord-Amerika. Etter en rekke vellykkede oppkjøp består merkevareporteføljen i dag av flere kjente merkevarer som Snickers Workwear, Solid Gear, Toe Guard, EMMA Safety Footwear og Hellberg Safety. Vi gjør arbeidsdagen tryggere, enklere og mer produktiv for profesjonelle brukere.

For ytterligere informasjon eller spørsmål, vennligst ta kontakt med:
Camilla Monefeldt Kirstein

Executive Vice President Business Unit Workwear, Hultafors Group

Jens Eriksson

Vice President M&A and Business Development, Hultafors Group

Om Hultafors Group
Hultafors Group er et av Europas største selskaper innenfor arbeidsklær, vernesko, hørselvern, håndverktøy, verktøyholdere og stiger for profesjonelle brukere. Produktene er utviklet, produsert og markedsført som egne merkevarer, som er tilgjengelig gjennom ledende distributører i rundt 40 markeder med vekt på Europa og Nord-Amerika. Hultafors Group har mer enn 1000 ansatte og nettoomsetningen i 2020 utgjorde 3,6 milliarder SEK.

Om Fristads, Kansas, Leijona
Fristads, Kansas og Leijona er ledende merkevarer innen arbeidsklær for bygg og anlegg, industri og service i sine respektive hjemmemarkeder i Sverige, Danmark og Finland. I tillegg har de omfattende eksportsalg i Europa og egenproduksjon i Øst-Europa. Merkevarene har over 600 ansatte og et samlet årlig salg på ca. 1,2 milliarder SEK. Arbeidsklærne fra Fristads, Kansas og Leijona er utviklet med fokus på innovasjon og bærekraft, de er funksjonelle, holdbare og godt tilpasset brukerne.

Hultafors Group tilbyr et sortiment av ledende merker som gjør at profesjonelle brukere alltid er i forkant i forhold til funksjonalitet, sikkerhet, beskyttelse og generell effektivitet.

Hvert av merkene bidrar med kunnskap og innsikt i utfordringene som profesjonelle brukere møter hver dag. Kombinert med vårt felles engasjement for å holde profesjonelle brukere i forkant kan vi innfri om ikke overgå forventninger og levere produkter og løsninger som gjør arbeidsdagen tryggere, enklere og mer produktiv.

Hultafors Group er representert i alle større markeder i Europa og har egen salgsorganisasjon på de viktigste markedene. Konsernet er eid av Investment Latour AB, og hovedkontoret ligger i Hultafors utenfor Gøteborg i Sverige.

Andreas Ytterdal

Managing Director Hultafors Group Norge 91 82 52 34