HVK BIO med hylster - en miljøvennlig håndverkskniv

Hultafors Group lanserer en mer miljøvennlig håndverkskniv - HVK BIO

Hultafors er stolt av å kunne lansere HVK BIO håndverkskniv, en mer miljøvennlig variant av den populære håndverkskniven. Dette er også det første verktøyet Hultafors produserer av bio-basert plast.

I over 3 år har vi drevet produktutvikling av dette miljøvennlige alternativet for å kunne inneha den samme kvaliteten som standard håndverskniv med et nytt design og ved å kunne redusere opp til 3,5 tonn plast hvert år dersom håndverkeren velger å gå for denne fremfor dagens håndverkskniv.

"Ved å lansere et miljøvennlig alternativ til en av våre mest populære kniver, håper vi å oppnå to ting på samme tid" sier Peder Lövberg, Design Engineer i Hultafors.

“Det å ha en tydelig påvirkning på miljøet samtidig som vi signaliserer til våre kunder at HVK BIO har samme kvalitet som dagens kniv." Historien til HVK BIO er en kombinasjon av oppfinnelse og bedre utnyttelse. Hultafors sine produktingeniører utviklet et innovativt, robust håndtak som har to formål - det gir et godt, solid grep - og bruker 15% mindre plast. Det tok litt tid med prøving og feiling, og her var det til stor hjelp å ha et større antall sluttkunder som kunne teste produktene underveis. "Vi involverte håndverkere i hvert trinn av prosessen og det var til stor hjelp" sier  Lövberg. “Håndverkere liker ikke å kaste og sløse, de er økonomiske og er veldig godt klar over hva som fungerer og ikke. Vi prøvde et stort antall ulike materialer til vi fant den perfekte bio-baserte plasten for håndtaket. Vi er stolte over å kunne tilby et miljøvennlig alternativ som ikke går utover kvaliteten". Men det stopper ikke der. "Vi fant også måter for hvordan vi kunne kutte transport volumet med 50%, kun ved en enklere eske og mindre volum", sier Lövberg.

"Bærekraftighet handler om å identifisere alternativer som vil utgjøre en forskjell ” sier Per Eriksson, Director, Assortment & Commercial Tools. “Hultafors er et selskap som er inspirert av naturen. Det er både vår arv og vår fremtid". Han påpeker at dersom sluttkunder som i dag bruker HVK håndverkskniv bytter over til HVK BIO vil plastforbruket kunne reduseres med 3,5 tonn per år. "Det er mye plast spart, og det er kun begynnelsen. Flere miljøvennlige alternativer vil lanseres" sier Eriksson. " Vi ser et enormt potensiale i hele kategorien". HVK BIO lanseres i begynnelsen av mars.

En bærekraftig standard

Vi har høye ambisjoner for vårt bidrag til en bærekraftig fremtid. For oss er det viktig at du kan stole på både produktene våre og alt som skjer i virksomheten.

Vi arbeider kontinuerlig for å forbedre oss for å redusere kostnader, styrke virksomheten og til syvende og sist oppfylle kundenes behov – og overgå deres forventninger. For oss er bærekraft like mye et samfunnsperspektiv som en miljømessig tilnærming. Ved å ta hensyn til samfunnet og miljøet styrker vi både kulturen vår og virksomheten vår, slik at kundene våre kan stole både på verktøyene våre og på handlingene våre.

Hultafors er sertifisert i samsvar med følgende standarder:

– NS-EN ISO 9001:2015

– NS-EN ISO 14001:2015

Hultafors Group tilbyr et sortiment av ledende merker som gjør at profesjonelle brukere alltid er i forkant i forhold til funksjonalitet, sikkerhet, beskyttelse og generell effektivitet.

Hvert av merkene bidrar med kunnskap og innsikt i utfordringene som profesjonelle brukere møter hver dag. Kombinert med vårt felles engasjement for å holde profesjonelle brukere i forkant kan vi innfri om ikke overgå forventninger og levere produkter og løsninger som gjør arbeidsdagen tryggere, enklere og mer produktiv.

Hultafors Group er representert i alle større markeder i Europa og har egen salgsorganisasjon på de viktigste markedene. Konsernet er eid av Investment Latour AB, og hovedkontoret ligger i Hultafors utenfor Gøteborg i Sverige.