STARLINK TIL ANTARKTIS: Med SpaceX’ innovative bredbåndstjeneste Starlink på alle skip, får Hurtigruten Expeditions’ gjester tilgang til høyhastighets bredbånd også i fjerntliggende strøk. FOTO: Oscar Farrera/Hurtigruten Expeditions

Hurtigruten Expeditions først i verden med Starlink på alle skip

Hurtigruten Expeditions blir det første cruiserederiet i verden med den unike bredbåndstjenesten Starlink fra SpaceX på alle skip.

I samarbeid med kommunikasjonsleverandøren Speedcast, startet Hurtigruten Expeditions testing og installering av bredbåndsløsningen i mars. På flere av selskapets ekspedisjonscruiseskip er Starlink allerede i bruk.

Når de siste skipene får installert løsningen innen utgangen av oktober blir Hurtigruten Expeditions det første cruiserederiet i verden som tilbyr den banebrytende bredbåndsløsningen på alle sine skip.

- Som verdens største og ledende ekspedisjonscruiserederi er det viktig for oss å være først ute med ny teknologi og nye løsninger. Vi reiser i områder som Antarktis, Sør-Amerika, Nordvestpassasjen og Arktis. Der er raskere og mer stabil internettilgang viktig både for gjester, mannskap og skipene våre, sier CEO Asta Lassesen i Hurtigruten Expeditions.

Høy hastighet til havs

TILKOBLET: En Starlink-terminal om bord på Hurtigruten Expeditions' hybridskip MS Roald Amundsen. Foto: Oscar Farrera/Hurtigruten Expeditions

Ved hjelp av et nettverk av satellitter i bane nærmere jorden, håper Elon Musk-eide SpaceX at deres Starlink-bredbånd skal revolusjonere nettilgangen verden over – også til havs.

- Med skip som seiler i noen av verdens mest øde og spektakulære områder, er Hurtigruten Expeditions en perfekt samarbeidspartner for å introdusere ny grensesprengende teknologi i cruisebransjen. Vår ekspertise ligger i å kombinere alle tilgjengelige tilkoblinger for å sikre best mulig stabilitet og hastighet, sier CEO Joe Spytek i Speedcast.

Samarbeidet med Speedcast gjør at Hurtigruten Expeditions bruker en kombinasjon av tradisjonelle satellitter, SpaceX’ voksende nettverk av Starlink-satellitter og 4G/5G-dekning for å gi skipene best mulig nettdekning.

Først i Antarktis

I flere av områdene Hurtigruten Expeditions seiler, jobber Starlink fortsatt med å få på plass nettdekning til havs. Når Starlink etter planen åpner nettdekningen i antarktiske farvann en gang før jul, blir Hurtigruten Expeditions dermed det første cruiserederiet som tar i bruk Starlink-teknologien i Antarktis.

- Det betyr at vi ikke bare er i forkant av resten av cruiseindustrien. Vi er også i forkant av utviklingen. I det øyeblikket Starlink åpner for maritim dekning i Antarktis og Arktis, er vi klare til å koble oss på, sier Lassesen.

Hurtigruten Expeditions har et omfattende samarbeid med forskningsinstitusjoner over hele verden, som også får nyte godt av bedre og mer stabil internettdekning når resultater fra forskning skal sendes fra avsidesliggende områder.

Om Hurtigruten Expeditions

Hurtigruten Expeditions er verdens største og ledende ekspedisjonscruiserederi.

Selskapet seilte sitt første ekspedisjonscruise i 1896. Med syv små, spesialbygde skip tilbyr selskapet gjester fra hele verden unike opplevelser til mer enn 250 reisemål i over 30 ulike land over hele verden.

Hurtigruten Expeditions har satset tungt på bærekraft, inkludert verdens første hybriddrevne cruiseskip, MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen, et forbud mot engangsplast på alle skip, og testing av biodrivstoff. Alle Hurtigruten Expeditions' seilinger på Galapagos blir klimakompensert.

Hurtigruten Expeditions er en del avHurtigruten Group. Konsernet inkluderer ogsåHurtigruten Norge, som har drevet den den legendariske rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes siden starten i 1893, ogHurtigruten Svalbard, som med omfattende landbasert virksomhet er Svalbards største og eldste reiselivsselskap.

Pressevakt HX

Pressekontakt Alle henvendelser om HX (tidligere Hurtigruten Expeditions) og ekspedisjonscruise (+47) 47 666 888 (ikke SMS)
Øystein Knoph

Pressekontakt Head of Media Operations Hurtigruten +47 977 39 224