Her er den nye Tucson

Her er den nye Tucson

Her er Tucson, Hyundais nye SUV. - Dette er en svært viktig bil for Hyundai, sier Hyundai-sjef Thomas Rosvold. - Bilen er designet og produseres i Europa og er full av tekniske nyvinninger som gjør kjøringen tryggere og enklere. I 2014 utgjorde SUV-salget ca 1/4 av Hyundais salg, både i Europa og Norge, så utgangspunktet er det beste med over en million solgte SUV siden 2001, sier han.

Hyundais designsjef Peter Schreyer mener bilen er et godt eksempel på selskapets vei videre, med modige og raffinerte linjer og den heksagonale grillen med LED-lysene som distinkt kjennetegn.

Interiørmessig kombineres høy kvalitet med god ergonomi for å sikre lettvint og behagelig bruk. Setene gir bedre støtte til lårene enn på tidligere modeller og blir tilgjengelig med både varme og kjølefunksjon (skinn).

Nye Tucson har 513 liter bagasjeplass med alle setene oppe og bakluken er helautomatisk med handsfreefunksjon. Det nye navigasjonssystemet er mer enn tre ganger raskere enn tidligere og er inkludert syv års oppdatering fra TomTom LIVE.

Av sikkerhets- og førerassisterende systemer kan nevnes:

• Parkeringsassistent Smart Parking Assist System (SPAS) er Hyundais automatiske lukeparkeringsassistent som har blitt oppgradert og nå i tillegg til lukeparkering automatisk rygger bilen inn og parkerer på ordinære parkeringsplasser.
  • AEB (Autonomous Emergency Braking) bremser automatisk når bilen oppdager farlige situasjoner i forhold til andre kjøretøy og fotgjengere.
  • Filvarsleren Lane Keeping Assist System (LKAS) sørger for at sjåføren blir korrigert hvis bilen forlater kjørefeltet uten bruk av lyssignal.
  • Rear Traffic Cross Alert (RTCA) bruker radar i 180 grader bak bilen og varsler om kryssende trafikk
  • Blind Spot Detection (BSD) er et system som identifisere aktiviteter rundt bilen
  • Speed Limit Information Function (SLIF) er et system som registrerer skilter og minner sjåføren om disse.
  • Active Hood System (AHS) sørger for at panseret tar av for støtet ved kollisjon med fotgjenger eller syklist.

Bilen lanseres i Norge i august med følgende motorvalg:

1,6 l bensin med 136 hk eller turboversjon med 176 hk

1,7 l. diesel med 115 hk

2,0 l. diesel med 136 hk eller 184 hk.

Les mer omTucsons sikkerhetssystemer og motorutvalg i vedlagte pressemelding.