IONIQ 5 N er Årets Performance-bil i verden. Foto: Hyundai

Hyundai IONIQ 5 N er 2024 World Performance Car

• IONIQ 5 N er kåret til 2024 World Performance Car, altså Årets Performance-bil i verden. Det er den fjerde store seier for helelektriske IONIQ 5 i World Car Awards de siste tre årene
  • · IONIQ 5 og IONIQ 6 var begge trippelvinnere ved World Car Awards i henholdsvis 2022 og 2023. Begge modellene ble blant annet kåret til Årets Bil i verden hvert sitt år
  • · IONIQ 5 N ble introdusert i juli 2023, og skaper et nytt segment av sjåførfokuserte elbiler med høy ytelse, og modellen fremhever IONIQ-seriens teknologiske lederskap

NEW YORK/SEOUL, 27. mars 2024 – Hyundai Motor Company fortsatte sin seiersrekke ved World Car Awards i dag med IONIQ 5 N, som ble kåret til 2024 World Performance Car. Dette er IONIQ 5-seriens fjerde store seier i World Car Awards i løpet av de siste tre årene. Dagens seier befester IONIQ 5 Ns posisjon som en frontløper i markedet med sin enestående høyytelsesteknologi.

- Vi er begeistret og beæret over å motta den prestisjetunge World Performance Car-prisen for vår IONIQ 5 N, sa Jaehoon Chang, president og administrerende direktør i Hyundai Motor Company.

- Denne anerkjennelsen er et bevis på Hyundais forpliktelse til å flytte grensene for elektrisk ytelse og innovasjon. Det er virkelig gledelig å se at vår innsats har blitt belønnet med totalt syv World Car Awards-titler de siste tre årene. Vi er stolte av å fortsette seiersrekken, som befester Hyundais posisjon som en leder i den globale elbilindustrien.

World Car Awards kunngjorde vinnerne av årets konkurranse på en seremoni under New York International Auto Show 2024(NYIAS). Hyundai Motors mange nominasjoner gjenspeiler selskapetsvoksende status på den globale scenen, og bygger videre på tidligere suksess ved World Car Awards. Merkets IONIQ 5 og IONIQ 6 tok beggetrippelseire ihenholdsvis 2022 og 2023 i kategoriene World Car, World Electric Vehicle og World Car Design.

- På vegne av hele N-teamet er det veldig gledelig å motta denne velfortjente anerkjennelsen fra den prestisjetunge juryen for World Car Awards, sa José Muñoz, president og global COO i Hyundai Motor Company.

- Vi dedikerer denne fantastiske prisen til våre lidenskapelige kunder som setter pris på kjøretøy med høy ytelse, og vi lover å fortsette å levere kjøretøy som begeistrer og inspirerer. Vi er begeistret over å lede an i denne nye æraen av kjøretøy med elektrisk ytelse, og er forpliktet til å kontinuerlig utfordre grensene for ingeniørmuligheter og smart mobilitet.

IONIQ 5 N ble introdusert i juli 2023 som Hyundai Ns første elbil, og representerer et nytt segment av førerfokuserte elektriske performance-biler,gjennom ny teknologi og racerbanekapasitet. Bilen er dessuten det første trinnet i Ns elektrifiseringsstrategi. Den kombinerer vanlige IONIQ 5s Electric Global Modular Platform (E-GMP) med Ns motorsport-avledede teknologier, og utnytter Ns ekspertise fra elektrifiserte 'Rolling Labs' for å maksimere elbilenshøyytelsesegenskaper. IONIQ 5 N har allerede rukket å bli hyllet i media som "banebrytende", en "game-changer" og "benchmark" for høyytelses elbiler. IONIQ 5 N vant også Top Gears 2023 Car of the Year Award og satte den raskeste elektriske SUV-rundetiden på NürburgringensNordschleife ityske"Sport Auto".

- IONIQ 5 N representerer et avgjørende øyeblikk for Hyundai N og vår elektrifiseringsstrategi. Ved å kombinere vår E-GMP-plattform med Ns motorsportekspertise, har vi skapt en banebrytende høyytelses elbil som har satt en ny standard i bransjen, sier Till Wartenberg, visepresident og sjef for N Brand & Motorsport hos Hyundai Motor Company.

- Utmerkelsene og anerkjennelsen vi har mottatt bekrefter vår forpliktelse til å levere innovative, førerfokuserte elektriske kjøretøy. Med IONIQ 5 N redefinerer vi ikke bare hva en ytelsesbil er, men former også fremtiden for elektrisk kjøreglede.

World Car Awards er en årlig begivenhet hvor 100 internasjonale jurymedlemmer fra 29 land prøvekjører og stemmer på sine favoritter i et felt med kvalifiserte biler.

Hyundai Motor Norway tilbyr innovative, moderne og driftssikre biler med høy kvalitet. Hyundai har de siste årene utviklet seg til å bli et ledende selskap på nullutslippsmobilitet, og er et av Norges mest solgte bilmerker. Hyundai har den bredeste porteføljen av elektrifiserte drivlinjer i verden.