Konserndirektør Euisun Chung i HMG. Foto: Hyundai

Hyundai med enorm satsning på hydrogenteknologi

Hyundai Motor Group (HMG) har i dag (11.12.18) presentert sitt langsiktige «FCEV Vision 2030», som viser ambisjonene for selskapets arbeid med hydrogenteknologi og hydrogenelektriske biler frem mot 2030.

Foruten Hyundai Motor Groups egne merker, Hyundai og Kia, planlegger selskapet å utvikle systemer som skal tilbys til andre produsenter i bil- og transportindustrien. Innen 2030 er målet å produsere 700.000 hydrogenelektriske systemer årlig, hvorav 500.000 er tiltenkt hydrogenelektriske biler.

I tillegg til bilindustrien, planlegger HMG å tilby systemer til blant annet droner, skip, gaffeltrucker, generatorer og transportflåter. Gjennom «FCEV Vision 2030» bekrefter Hyundai sin holdning om at hydrogen er en sentral del av fremtidens nullutslippssamfunn, og legger til rette for at selskapet skal være en global leder innen brenselcelleteknologi.

- Hyundai Motor Group er den globale pioneren innen kommersiell produksjon av hydrogenelektriske biler, og tar et stort steg fremover i vårt bidrag til utviklingen av nullutslippssamfunnet, sier Hyundai Motor Groups konserndirektør Euisun Chung.

- Vi vil utvikle vår rolle forbi bilindustrien, og spille en sentral rolle i det globale samfunnets vei mot et utslippsfritt samfunn. Vårt arbeid med å gjøre hydrogen til en økonomisk bærekraftig energikilde vil bidra til dette. Vi har full tro på at hydrogenelektrisk kraft vil endre transportsektoren og bli en ledende økonomisk suksess globalt.

Hyundai forventer at den globale etterspørselen etter hydrogenelektriske kjøretøyer vil nå to millioner enheter årlig innen 2030. Allerede i dag startet arbeidet med å bygge Hyundai Mobis’ andre brenselcellefabrikk i Chungju i Sør-Korea. Denne fabrikken vil bidra til at Hyundai Mobis kan øke produksjonen fra 3.000 hydrogenelektriske systemer i år, til 40.000 systemer i 2022.

Det er forventet at arbeidet med hydrogenteknologi vil skape 51.000 nye jobber innen 2030.

Hyundai NEXO

I høst startet salget av Hyundais helt nye hydrogenelektriske bil, NEXO, i det norske markedet. Bilen markerer en revolusjon for hydrogenelektriske biler, og byr på en svært attraktiv totalpakke.

- Dagens nyheter fra Sør-Korea bekrefter at NEXO bare er begynnelsen på et nytt kapittel. Hyundai er en svært ambisiøs aktør globalt, og at det satses bredt på hydrogenelektrisk teknologi sender klare signaler om at vi er en ledende produsent av innovative løsninger og miljøbiler. Teknologiutviklingen er enorm, og vi er også helt i tet på rene elektriske drivlinjer i KONA electric og IONIQ electric, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway.

NEXO koster 585.900 kroner (veiledende, levert Drammen), og er da utstyrt med alt tenkelig utstyr, en kraftig elmotor på 161 hestekrefter med 395 Nm dreiemoment, og en hydrogenelektrisk drivlinje som byr på en rekke innovative løsninger.

Hyundai Motor Company i Korea er en av verdens største bilprodusenter med over 100 000 ansatte. Hyundai er representert i 193 land med rundt 6 000 forhandlere. I Norge har selskapet om lag 50 forhandlere, og har solgt over 100 000 biler siden merket kom til landet i 1992.