Hyundai IONIQ 5. Foto: Hyundai

Nå får alle IONIQ 5-kunder forbedret serviceintervall

Hyundai Motor Norway endrer serviceintervallet for IONIQ 5, for å gi kundene et enda bedre bileierskap.

Hyundai IONIQ 5 har vært på markedet i temmelig nøyaktig ett år, og allerede har om lag 6 000 nordmenn fått sin bil. Etterspørselen er stadig skyhøy, og hittil i 2022 er IONIQ 5 en av landets mest registrerte bilmodeller.

Nå tar Hyundai et viktig grep for at samtlige IONIQ 5-kunder skal få en enda bedre eieropplevelse. Med umiddelbar virkning endres serviceintervallet til to år eller 30 000 kilometer, avhengig av hva som inntreffer først. Endringen gjelder for alle IONIQ 5 som er levert i Norge, og betyr at kundene ikke lenger må ha bilen på service hvert år.

- Dette er noe vi tror kundene vil sette stor pris på, og som gjør bileierskapet enda hyggeligere, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Endringen betyr at første service kan gjennomføres inntil to år etter kjøp. Deretter vil det være serviceintervall hvert andre år, bortsett fra enkelte mellomår hvor bilen må inn for skifte eCall-batteri og kjølevæske. Dette vil eksempelvis gjelde år tre, men vil ikke være en full service.

- For kundenes del har dette opplagte fordeler, ved at man ikke må inn på service like ofte som før. Nordmenn kjører i snitt 12 772 kilometer i året med elbilene sine, og det taler for at veldig mange av våre kunder vil få et enklere bilhold som følge av denne endringen, sier Knudsen i Hyundai.

Nedlasting av programvare og OTA

Hyundai slapp tidligere i år en Navigation Updater, som gjør at man selv kan laste ned den siste programvaren til bilens infotainmentenhet på sin egen PC eller Mac, og deretter installere i bilen via en minnepenn.

Med en oppdatering som kom i februar i år ble også over the air-oppdateringer (OTA) aktivert for infotainmentsystemet i IONIQ 5, og i løpet av juni slippes den første OTA-oppdateringen for direkte og automatisk nedlasting til kundenes biler.

Dermed vil kundene alltid ha tilgang til siste tilgjengelige oppdatering for infotainmentsystemet trådløst og enkelt via mobilnettet i bilen.

For oppdatering av programvare for bilens styringsenheter må man fortsatt inn på verksted, og dette kan enkelt gjøres hos Hyundais merkeforhandlere, enten ved service eller at man bestiller time for oppdatering.

- Med lengre serviceintervall og OTA-oppdateringer gjør vi IONIQ 5 enda mer attraktiv i markedet, og vi tror at dette er viktige nyheter for våre kunder, avslutter Knudsen i Hyundai.