Nye Hyundai Santa Fe. Foto: Hyundai

​Premiere på ny ladbar stor-SUV fra Hyundai

Etter å ha sluppet en forsmak på nye Santa Fe forrige uke, slipper Hyundai nå video, bilder og detaljer om den nye ladbare stor-SUVen som kommer til Europa høsten 2020.

Hyundai har i dag sluppet de første bildene og videoklippene av nye Santa Fe. Den oppdaterte utgaven av Hyundais flaggskip-SUV får en rekke forbedringer og oppgraderinger, og lanseres som både ladbar hybrid og tradisjonell hybrid. I tillegg er Santa Fe den første bilen i Europa som er bygget å Hyundais helt nye tredje generasjons plattform. Det gir resultater i form av bedre ytelser, høyere effektivitet og enda sikrere biler.

Nye Santa Fe markerer også 20-årsjubileet for modellen, som er den lengstlevende SUVen i Hyundais portefølje. Santa Fe har vært i salg på det europeiske markedet siden 2001, og den store D-segment SUVen har fått svært positiv omtale for sin komfort, plass og praktiske design, samt et omfattende utstyrsnivå. I nye Santa Fe får kundene enda mer utstyr, nytt design og viktige oppgraderinger i form av teknologi og sikkerhet. I tillegg blir bilen for første gang tilgjengelig som hybrid og ladbar hybrid.

- Nye Santa Fe er fylt til randen av utstyr, og oppgraderes på en rekke helt sentrale områder, blant annet med vår helt nye plattform. Dermed får man enda bedre opplevd kvalitet, teknologi og sikkerhet. For det norske markedet er det ekstra spennende at bilen kommer med en konkurransedyktig ladbar drivlinje. Kraftig bensinmotor kombinert med en effektiv og toppmoderne elmotor gir bilen solide ytelser og lave utslipp, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Santa Fe er modernisert med avanserte egenskaper og tiltalende estetikk, og med en moderne og miljøvennlig drivlinje får bilen en attraktiv posisjonering i markedet.

- De kraftfulle linjene som strekker seg langs bredden og lengden av bilen gir Santa Fe et robust og raffinert uttrykk som passer SUV-kundenes ønsker. I tillegg har vi lagt til en rekke egenskaper og funksjoner som skaper en virkelig familiefokusert bil som er en glede å kjøre, sier Hyundais globale designsjef SangYup Lee.

Han får støtte fra Hyundais europeiske markeds- og produktdirektør Andreas-Christoph Hofmann:

- Med en rekke nye egenskaper tar Santa Fe store steg i retning premium. Denne bilen viser ettertrykkelig at vi lytter til våre kunder, og at vi jobber konstant for å tilby kundene den aller siste teknologien og funksjonene de ønsker. Dette gjelder også drivlinjene. Med introduksjonen av nye Santa Fe er hele Hyundais SUV-portefølje tilgjengelig med elektrifiserte drivlinjer, fra rene hybrider til hydrogenelektriske biler.

Et kraftfullt design med et distinkt utseende

Eksteriørdesignet i nye Santa Fe skaper et tydelig avtrykk i SUV-landskapet, med et utseende som er både robust og sofistikert. Foran kjennetegnes den nye bilen av sin brede og distinkte grill, som omfavner lyktene. Grillens 3D-mønster skaper en dybdefølelse, og bidrar til det robuste uttrykket. De unike T-formede LED-kjørelysene sørger for en gjenkjennelig signatur, og har dobbeltfunksjon som blinklys.

Den nedre delen av støtfangeren har en solid og kraftig skjerm rundt luftinntaket, og gir en formfaktor som støtter opp om grilldesignet. For å avrunde bilens robuste uttrykk i front, er hjørnene dominert av vertikale luftinntak som sørger for bedre luftstrømmer langs bilens sider.

Santa Fe har i tillegg fått kraftigere hjulbuer, og tilbys for første gang med 20’’ felger. I hekken har bilen fått nye baklykter som strekker seg langs hele bredden med en refleksstripe på tvers av bakluken. Bilens bredde er understreket av en ny og mer sofistikert støtfanger.

Helt ny Luxury Package

Nye Santa Fe tilbys som første Hyundai-modell med en helt ny Luxury Package som tilvalg. Denne pakken inkluderer dedikerte 20’’-felger, samt støtfangere og skjørt som er lakkert i bilens farge i stedet for matt svart.

Nye interiørelementer

Nye Santa Fe får mer plass, høyere komfort og enda flere nyttefunksjoner enn forgjengeren. Bilens opplevde kvalitet heves med myke materialer i alle overflater, en ny 10,25’’ infotainmentenhet og nytt design på nedre del av dashbordet. I tillegg får bilen et helt nytt heldigitalt instrumentpanel på 12,3’’.

Bilen følger dessuten oppskriften fra blant annet Kona Electric, med flytende midtkonsoll og knapper for å betjene girvalg. Nye Santa Fe får også en Terrain Mode-velger i form av et hjul i midtkonsollen hvor man enkelt kan velge mellom forskjellige kjøremoduser.

Ny plattform og nye drivlinjer

Gjennom nye hybride drivlinjer utvider Hyundai sitt elektrifiserte modellprogram til å inkludere Santa Fe. Bilen er den første i Europa som blir levert med selskapets nye SmartStream hybrid og SmartStream Plug-In hybrid. Mer informasjon om de nye drivlinjene er ventet de neste ukene.

Nye Santa Fe er også den første Hyundaimodellen i Europa, og den første SUVen i verden, som er basert på Hyundais helt nye tredjegenerasjons plattform. Den nye plattformen muliggjør signifikante forbedringer i ytelser, kjøreopplevelse, drivstofforbruk og sikkerhet.

Nye Santa Fe blir tilgjengelig i Europa fra høsten 2020.