Helt nye Hyundai Tucson. Foto: Hyundai

​Verdenspremiere for helt nye Hyundai Tucson: Ladbar hybrid fylt til randen med smart teknologi

• Helt nye Tucson er avansert og eksperimentell. Den er ikke bare en evolusjon, men en designrevolusjon

• Ny parametriske skjulte lykter. En verdensnyhet som gir helt nye Tucson en unik fremtoning

• Den beste sikkerhetspakken i klassen, og familieorienterte nyttefunksjoner som setter nye standarder

• Helt nye Tucson byr på den mest elektrifiserte motorporteføljen i det kompakte SUV-segmentet, med alt fra ladbar hybrid til 48V mildhybrid

Hyundai Motor har i natt avduket helt nye Tucson. Bilen har et avansert og eksperimentelt design, og setter en ny standard for teknologi i sitt segment. I tillegg byr den helt nye modellen på klassens bredeste elektrifisering, og er dermed en bekreftelse på Hyundais satsning på miljøvennlig teknologi, samtidig som den beholder sin rene SUV-karakter.

Helt nye Tucson er fjerde generasjon av Hyundais mest solgte SUV. Mer enn syv millioner enheter er solgt siden Tucson først ble introdusert i 2004. Av disse har 1,4 millioner blitt solgt i Europa. Nå ankommer den nye modellen med et revolusjonerende og ambisiøst utseende som følger Hyundais designretning ‘Sensuous Sportiness’.

Gjennom å tilby Tucson med segmentets mest elektrifiserte motorportefølje, er elektrifiseringen av Hyundais SUV-utvalg i Europa komplett. I Europa vil bilen tilbys med en full bredde av drivlinjer, mens bilen kun vil tilbys som ladbar hybrid og med firehjulsdrift som standard i Norge. Det komplementerer en SUV-portefølje som allerede består av helelektriske Kona, hydrogenelektriske NEXO, og nye Santa Fe, som kommer som ladbar hybrid i Norge i første kvartal 2021. Tidlig i 2021 kommer også Hyundais helt nye dedikerte elektriske familie-SUV IONIQ 5. Gjennom å elektrifisere sine nye modeller konsoliderer Hyundai sin posisjon som det eneste merket i verden som tilbyr alle typer elektrifisering, fra 48V mildhybrid, til hydrogenelektriske biler.

Helt nye Tucson er en global modell. Bilen skal produseres ved en rekke fabrikker over hele verden, og den blir tredje generasjon Tucson som produseres ved Hyundais toppmoderne europeiske fabrikk i Nošovice i Tsjekkia. Med andre ord blir helt nye Tucson bygget i Europa for europeiske kunder.

- Hyundai er merket med den bredeste porteføljen av elektriske drivlinjer i verden, med mildhybrider, hybrider, ladbare hybrider, batterielektriske biler og hydrogenelektriske biler, sier president og toppsjef i Hyundai Motor Europe, Michael Cole.

- Med introduksjonen av helt nye Tucson var det en nøkkelfaktor å utvide elektrifiseringen for det som er vår mest solgte SUV globalt. Denne lanseringen er en ny milepæl for Hyundai, ettersom vi nå tilbyr elektriske drivlinjer på hele SUV-porteføljen vår. Med et progressivt design og det aller siste av drivlinjeteknologi, vil helt nye Tucson være en av nøkkelmodell for Hyundai i Europa fremover.

‘Parametric Dynamics’: Et revolusjonerende og unikt eksteriør i spydspissen av SUV-design

Heller enn å være en evolusjon fra forrige generasjon, er helt nye Tucson en designrevolusjon for Hyundai. Bilen er større og bredere enn forrige modell, og en kraftfull fremtoning kombinerer skarpe vinkler og dynamiske proporsjoner med nyskapende overflater. Det sikrer et progressivt utseende som ikke går på akkord med Tucsons SUV-arv.

Helt nye Tucson er Hyundais første SUV som er meislet ut av selskapets nye designidentitet ‘Sensuous Sportiness’. Denne designretningen karakteriseres av harmonien mellom fire fundamentale elementer: Proporsjoner, arkitektur, styling og teknologi. Formålet er å gi en iboende skjønnhet til Hyundais kjøretøyer, for å skape en emosjonell verdi og et utseende som skiller seg fra alt annet.

- Formålet med ‘Sensuous Sportiness’ er å fremheve de emosjonelle kvalitetene ved bildesign. Vi ønsker å berøre følelsene til våre kunder. Med helt nye Tucson introduserer vi en ultimat evolusjon og et definitivt «statement» om Hyundais ustoppelige moment, sier Hyundais toppsjef for design, SangYup Lee.

- Tucsons avanserte og eksperimentelle design er tro mot vår pionerånd, og tar spillet til et helt nytt nivå i det som er bransjens mest konkurranseutsatte segment.

Helt nye Tucsons progressive designspråk er inspirert av Hyundais konseptbil Vision T, som ble vist for første gang under bilmessen i Los Angeles i 2019. Vision Ts design dreier seg rundt et konsept om dynamikk, og representerer en urban utforsker innen SUV-design.

Hyundais designere gikk bort fra tradisjonelle metoder med tegninger og skisser under arbeidet med Tucson, og utviklet heller bilens futuristiske designelementer gjennom geometriske algoritmer produsert med grensesprengende digital teknologi. Denne prosessen, kjent som ‘parametric dynamics’, utnytter linjer, overflater, vinkler og former skapt med digitale data for å gi enestående og dristig design. Resultatet er at fremtredende geometriske mønstre, kjent som ‘parametric jewels’, gjentas gjennom hele bilens progressive eksteriør.

Det mest fremtredende eksempelet på slike parametriske juveler finner vi i bilens grill, hvor parametriske skjulte lykter gir et solid førsteinntrykk. Når lysene er av, ser bilens front ut til å være dekket av mørke geometriske mønstre, uten noe skille mellom grillen og de skjulte LED-kjørelysene som er sømløst integrert. Takket være helt nyutviklet lysteknologi som utnytter speil, blir bilens grill i mørk krom gjort om til juvellikende former når kjørelysene er på. Det skaper et unikt og iøynefallende element i en ellers glatt overflate. Dette særegne trekket er det første av en rekke innovasjoner som underbygger Hyundais ambisiøse designtilnærming.

Parametriske juveler er også et sentralt designelement langs bilens sider. Meislede og rette overflater skaper en sterk kontrast mellom en moderne silhuett og et maskulint skulderparti. Det gir følelsen av bevegelse, selv når bilen står stille. Ved bilens hjulbuer glir stramme og atletiske former over i et kantete design som huser helt nye Tucsons stilige felger med kraftfullt og dynamisk uttrykk. Tucsons sportslige stil fremheves av en forkrommet linje som strekker seg fra sidespeilene og hele veien bak til C-stolpen. Sett fra siden er bilens dører definert av en skarp og dristig karakterlinje, som har en fullført harmoni med de dynamiske og kantede hjulbuene.

I bilens hekkdesign spiller baklyktene med skjulte parametriske lysdetaljer en sentral rolle. De parametriske detaljene tas også igjen i støtfangeren gjennom et tredimensjonalt mønster kombinert med sportslige designelementer. Hekken på helt nye Tucson er samtidig ryddig, og bilens bakrutevisker er skjult under spoileren, slik at den er helt usynlig når den ikke er i bruk. Hyundai-logoen bak er integrert i bakruten, og er helt glatt selv om den har et tredimensjonalt utseende.

Eksteriørfarger

Helt nye Tucson tilbys i ni eksteriørfarger, inkludert tre som er helt nye; Shimmering Silver, Amazon Grey og Teal. Avhengig av marked tilbys bilen også med tak i kontrastfarge som kan kombineres med alle eksteriørfarger.

• Shimmering Silver (NY) med mulighet for tak i Dark Knight
  • Amazon Gray (NY) med mulighet for tak i Phantom Black
  • Teal (NY) med mulighet for tak i Phantom Black
  • Phantom Black med mulighet for tak i Dark Knight
  • Polar White med mulighet for tak i Phantom Black
  • Engine Red med mulighet for tak i Phantom Black
  • Sunset Red med mulighet for tak i Phantom Black
  • Silky Bronze med mulighet for tak i Dark Knight
  • Dark Knight med mulighet for tak i Phantom Black
  • Et rent og sofistikert interiør med maksimal komfort og sømløs teknologi

Interiøret i helt nye Tucson kalles INTERSPACE. Å sette seg inn i bilen er som å gå inn i et pent organisert rom hvor hverdagens tjas og mas forsvinner. På innsiden flyter plass, teknologi og informasjon sammen i en fullstendig harmoni. Formene i interiøret appellerer til sansene, og er inspirert av fossefall. To sølvfargede linjer strømmer på tvers av bilens bredde, fra midtkonsollen til bakdørene, og harmoniserer med lagvise overflatematerialer av høy kvalitet og i nøytrale farger.

Helt nye Tucson har en sømløs integrasjon av segmentledende teknologi, og gir kundene en avansert digital opplevelse som kan tilpasses hver enkelt bruker. Bilens nye tilkoblede infotainmentsystem på 10,25’’ fyller sentrum av dashbordet, og glir over i en betjeningsplate med touchknapper. Designerne har fjernet alle fysiske knapper, og i stedet kontrolleres alt av multimedia og klimafunksjoner med berøring. Det gjør helt nye Tucson til Hyundais første modell med full touchkonsoll. Gjennom hele interiøret byr bilen på myke overflater av høy kvalitet, og opplevelsen av interiøret heves til et nytt nivå. Bilen har også fått helt nye indirekte luftventiler, som strekker seg hele veien fra dørene til midtkonsollen, for å gi en komplett følelse av komfort.

Utviklingen av Tucsons interiøroppsett har gjort at bilen har fått et lavere plassert fulldigitalt instrumentpanel, og at man har fjernet huset over instrumentene. Det gir et helt nytt og ryddig uttrykk, og sørger for en forsterket følelse av plass og åpenhet. Dashbordets linjer blander seg sømløst med dørene, og pakker seg rundt forsetene med en følelse av trygghet. De futuristiske elementene gir en progressiv følelse, og kundene får et nytt nivå av høyteknologisk design.

Bilens midtarmlene er plassert med tanke på ergonomi, og glir over i knappegiret for å gi en intuitiv brukeropplevelse, så vel som et rent og moderne uttrykk.

Om bord kan man også nyte behagelig stemningsbelysning som er integrert i dørlommene og under midtkonsollen, samt ved den trådløse ladeplaten. Man kan velge mellom 64 farger og ti lysstyrker for å ha et valg til enhver stemning.

I tillegg kan man velge mellom tre interiørfarger; sort, sort og grått i kombinasjon, og blågrønt. Sistnevnte har sort taktrekk og unike blågrønne kontrastsømmer i seter, armlene og knappegiret, samt blågrønne stoffelementer i dører og dashbord.

Interiørfarger:

• Enkelttone sort, Black (tilbys med stoff- eller skinninteriør)

• Totone sort og grått, Black & Moss Grey (tilbys med stoff- eller skinninteriør)

• Blågrønn, Teal Pack (tilbys med stoff- eller skinninteriør)

Toppmoderne teknologi og kommunikasjon

Helt nye Tucson er utstyrt med et bredt utvalg av toppmoderne og menneskeorienterte teknologifunksjoner, som til sammen gir en avansert digital opplevelse.

Bilen har en fulldigital ‘dual cockpit’ bestående av det åpne instrumentdisplayet på 10,25’’ og en tilkoblet infotainment på 10,25’’. Disse kan tilpasses individuelt, og tilbyr et grensesnitt som er optimalisert for en intuitiv og høyteknologisk brukeropplevelse.

Hyundai tilbyr siste versjon av Bluelink med infotainmentsystemet på 10,25’’ i nye Tucson. Den oppgraderte versjonen av Bluelink byr på en rekke nye fordeler og tjenester, inkludert tilkoblet og smart ruteveiledning, navigasjon helt frem etter at bilen er parkert og en ny brukerprofil-funksjonalitet. Som på andre biler med Bluelink, kan man enkelt finne bilen, låse eller låse opp, se bilens status og sjekke ladestatus med Bluelink-appen på en smarttelefon.

Med den nye brukerprofilløsningen kan man enkelt skreddersy sine egne preferanser for infotainmentsystemet. Man kan opprette to hovedprofiler og en gjesteprofil, og hver profil lagrer brukerens infotainmentpreferanser, slik som språk, Bluetooth-innstilling, navigasjonspreferanser og innstillinger for stemmegjenkjenning, så vel som favorittradiokanaler.

Om man kjører med navigasjon og må parkere bilen innen en radius på 200 meter til 2 kilometer fra destinasjonen, kan man fortsette navigasjonen hele veien frem via Bluelink-appen på smarttelefonen. Eksempelvis til fots eller på en elektrisk sparkesykkel. Dette er det vi kaller ‘Last Mile Navigation’.

I tillegg får helt nye Tucson kalenderintegrasjon i infotainmentsystemet, slik at brukeren kan se sine Apple- eller Googlekalendre rett på den store skjermen. Synkroniseringen gjøres gjennom Bluelink, og er nok en grunn til å laste ned og bruke appen.

Med den nye skybaserte og smarte ruteveiledningstjenesten ‘Connected Routing’, blir kjøreruter i navigasjonssystemet kalkulert på en kraftig server inne i økosystemet som utgjør Bluelink-skyen. Dette sikrer enda bedre trafikkprediksjon, mer presise ankomsttider, og mer pålitelig rekalkulasjon av ruter. I tillegg sørger smart autoutfylling for en mer intuitiv brukeropplevelse når man taster inn en destinasjon.

Med full støtte for Apple CarPlay og Android Auto kan man enkelt speile smarttelefonens funksjoner på infotainmentsystemet i helt nye Tucson. Biler utstyrt med 8’’ Display Audio-infotaiment støtter trådløs tilkobling. Andre multimedia- og infotainmentfunksjoner inkluderer kraftig premium lydanlegg fra KRELL, trådløs ladeplate for mobiltelefon i midtkonsollen og USB-porter foran og bak, for å nevne noe.

I tillegg får man oppdatert funksjonalitet i Hyundai LIVE-tjenestene. Parkeringsinformasjon i sanntid, bensinstasjonslokasjoner med prisinformasjon og oppdatert værmelding er blant de smarte funksjonene.

Økt komfort og nytte for alle typer sjåfører

Helt nye Tucson har en rekke nye nyttefunksjoner, og bilen byr på mer komfort enn noen gang.

For første gang i et kjøretøy fra Hyundai, har man i Tucson skjult multi-klimateknologi, som består av en kombinasjon av direkte og indirekte blåsende luftdyser. Det sørger for en mer behagelig luftstrøm fra klimaanlegget, enten man ønsker varme eller kjøling. Når dette systemet er aktivert, blir luften fordelt mellom de tradisjonelle luftdysene og en rekke små kanaler i dashbordet. Total mengde luft som blåses inn i kupeen er lik, men spredningen av luften gjør at man får mindre luft direkte på seg. Det sørger for en mer behagelig opplevelse, og systemet kan aktiveres og deaktiveres etter ønske.

Helt nye Tucson er også tilgjengelig med tresonet klimaanlegg. Dermed kan passasjerer i baksetet velge temperaturer uavhengig av sjåføren og passasjeren foran. Bilen har også mulighet for ventilerte skinnseter foran, samt oppvarmede seter både foran og bak.

I tillegg kan man få knapper for å styre seteposisjonen på passasjersetet foran, direkte fra fører- eller baksetet. Knappene er plassert på venstre side av passasjersetetryggen, slik at de er enkle å nå for sjåføren. Dermed kan man enkelt øke benplassen for baksetepassasjerer under kjøring.

Helt nye Tucson har også funksjonen ‘Rear Sleeping Mode’. Ved et enkelt tastetrykk kan sjåføren flytte lyden kun til høyttalerne foran, slik at passasjerer som sover i baksetet ikke blir forstyrret av lyden fra musikkanlegget.

Bilen er også utstyrt med 40:20:40-deling av baksetet, slik at man enkelt kan laste inn lengre gjenstander som ski. Med smarte hendler for å legge ned bakseteryggen fra bagasjerommet er det alltid enkelt å legge ned baksteryggen når man laster inn bagasje.

Økt plass i hele bilen

Helt nye Tucson har dynamiske proporsjoner, og er bygget på en helt ny plattform som gir et bredt og åpent interiør med plass som sikrer topp komfort for alle om bord. Plassen i helt nye Tucson er takket være den nye plattformen på størrelse med biler i klassen over. Bilen er 20mm lenger enn forgjengeren, 15mm bredere, og har 10mm lengre akselavstand. Helt nye Tucson er dermed romsligere enn noen gang, og for baksetepassasjerene betyr det 26mm ekstra benplass. Bagasjerommet har vokst med inntil 107 liter, avhengig av utstyrsnivå og drivlinje.

Dimensjoner (i millimeter)

• Lengde: 4.500 (+20)

• Bredde: 1.865 (+15)

• Høyde: 1.650 (+5)

• Akselavstand: 2.680 (+10)

• Bakkeklaring: 170

• Overheng foran: 895

• Overheng bak: 925

• Benplass, baksete: 996 (+26)

Bagasjerom (i liter)

• Volum som femseter (bensin/diesel/bensin 48V/diesel 48V/hybrid):

• 620/598/577/546/616
    • Maksimalt volum, med nedfelte seter (bensin/diesel/bensin 48V/diesel 48V/hybrid):

• 1.799/1.777/1.756/1.725/1.795

Tall for den ladbare hybriden er ikke klare enda, men er forventet å plassere seg på nivå med 48V-versjonene.

Klassens mest omfattende aktive sikkerhet og kjøreassistanse

Helt nye Tucson har klassens mest avanserte kjøreassistentsystemer, og en omfattende aktiv sikkerhetspakke med en rekke innovative egenskaper.

Bilen er utstyrt med et forbedret kollisjonsputesystem med syv kollisjonsputer. Unikt for segmentet er at helt nye Tucson har en senterkollisjonspute, som hindrer at sjåføren og passasjeren i forsetet treffer hverandre ved kollisjon. Dette minimerer faren for alvorlige skader. Dersom kollisjonsputene utløses av en kollisjon forfra eller fra siden, vil bilens nye multikollisjonsbrems automatisk aktivere nødbremsing for å redusere risikoen for nye kollisjoner etter den første.

Bilen er naturligvis også utstyrt med frontkollisjonssystem (FCA) som varsler dersom en kollisjon er nært forestående, og griper inn dersom sjåføren ikke handler i tide. Systemet gjenkjenner syklister, biler og fotgjengere foran bilen. For første gang i Tucson, får systemet nå også støtte for ‘Junction Turning’. Det utvider sikkerheten ved FCA-systemet til å også gjelde kollisjoner i kryss. Systemet oppdager biler i motsatt kjøreretning som skal til å krysse mot venstre, og aktiverer bremsene dersom en kollisjon er nært forestående.

Helt nye Tucsons filholder (LFA) holder bilen sentrert i kjørefeltet. Ved hjelp av et kamera ser bilen veimerkingen, og korrigerer automatisk styringen for å hjelpe sjåføren med å holde bilen midt i kjørefeltet. Systemet arbeider sammen med filassistenten (LKA), som hindrer utilsiktet filskifte. LKA oppdager nå også veiskuldre, i tillegg til veimerkingen.

Tretthetsvarsleren (DAW) er et assistentsystem som overvåker kjøremønsteret for å oppdage tegn på utmattelse og tretthet. Tretthetsvarsleren er koblet mot systemet som oppdager at bilen foran kjører avgårde ved kø (LVDA). Dette systemet gir et varsel dersom bilen foran kjører fra når man står i kø.

Med helt nye Tucson lanseres motorveisassistenten ‘Highway Driving Assist’ for første gang i en kompakt SUV. Dette systemet gjør det sikrere og mer komfortabelt å kjøre på motorvei. HDA regulerer bilens fart og holder avstanden til andre kjøretøyer foran, og holder samtidig bilen midt i feltet. En egen knapp på rattet lar sjåføren aktivere HDA med et enkelt tastetrykk.

HDA fungerer i samspill med LFA og navigasjonsbasert adaptiv cruisekontroll med kurvefunksjon (NSCC-C). Med dette systemet kan sjåføren velge fart med adaptiv cruisekontroll, mens NSCC-C sørger for at bilens fart justeres før svinger i henhold til navigasjonsdata og lokal veiinformasjon. Farten reduseres inn i svingen, og økes igjen på vei ut.

Enda en ny funksjon er intelligent skiltgjenkjenning (ISLA). I tillegg til å vise fartsgrensen på infotainmentskjermen, sørger systemet for å tilpasse bilens hastighet til angitt fartsgrense.

Helt nye Tucson er også utstyrt med en rekke funksjoner som bedrer sikten når man kjører. Blindsonevarsler med kollisjonsassistent (BCA) sørger nå for differensialbremsing i tillegg til audiovisuell varsling for å hindre kollisjon under filskifte. BCA-systemet er også utstyrt med ryggeradar, som overvåker 25 meter på hver side av bilen under rygging og varsler dersom en annen bil er på vei inn i ryggesonen. Om nødvendig griper systemet også inn og bremser for å unngå en kollisjon.

Unikt for segmentet er helt nye Tucsons blindsonemonitor (BVM). Når sjåføren blinker for å skifte fil, vil en av de to digitale instrumentklokkene endres til kameravisning av blindsonen på den siden det blinkes til. Det gir en utvidelse av synsfeltet i speilene, og gir særlig en forbedret sikkerhet i mørket eller i dårlig vær.

Helt nye Tucson er også utstyrt med 360-graders kamera (SVM). Dermed får sjåføren overblikk rundt hele bilen, med tredimensjonal visning fra flere vinkler. Blant annet kan man zoome inn på hvilken som helst side av bilen, samt benytte et hendig fugleperspektiv.

SVM-systemet er også synkronisert med bilens helt nye fjernstyrte parkeringsassistent (RSPA), som er tilgjengelig på Tucson som ladbar hybrid. Med RSPA kan bilen parkere og kjøre frem helt av seg selv, og uten at sjåføren selv trenger å være i bilen. Systemet aktiveres og kontrolleres enkelt fra bilens Smart Key. Bilen utnytter ultrasoniske sensorer for å finne hindringer, og nødbremsen griper inn dersom det er risiko for kollisjon.

Bilens fjernlysassistent (HBA) oppdager på sin side møtende trafikk eller biler foran, og skifter automatisk mellom nær- og fjernlys. Dermed utnyttes helt nye Tucsons Full LED-lykter til det fulle.

Det er også en rekke andre toppmoderne og innovative systemer som gjør Tucson til en trygg og sikker familiebil. Bilens nye baksetevarsler (ROA) overvåker baksetene med en sensor som oppdager bevegelse. Audiovisuelt varsel gis da til sjåføren, for å sikre at passasjerer eller dyr i baksetet tas ut før man forlater bilen. Sovemoduset for baksetet (RPSM) sørger på sin side for å dempe lyden på høyttalerne bak, slik at kjøreturen blir mer behagelig for baksetepassasjerer som ønsker å slappe av eller sove. Helt nye Tucson har også et nytt system som bidrar til at man sikkert kan gå ut av bilen. Safe Exit Warning (SEW) gir passasjerene en alarm dersom de prøver å åpne døren når en annen bil kommer kjørende. Dette systemet lanseres dermed i en kompakt-SUV for første gang.

Hyundai SmartSense-systemer i helt nye Tucson:

Forward Collision-Avoidance Assist (FCA med gjenkjenning av biler, fotgjengere og syklister) [Nyhet: Gjenkjenner kryssende trafikk]

Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) [Nyhet]

• Highway Driving Assist (HDA) 1.5 [Nyhet]
  • Navigation-based Smart Cruise Control Curve (NSCC-C) [Nyhet: Benytter navigasjonsdata]
  • Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) [Nyhet]
  • Blind Spot-Collision Warning (BCW)
  • Blind-spot Collision Avoidance Assist (BCA) [Nyhet]
  • Safe Exit Warning (SEW) [Nyhet]
  • Remote Smart Parking Assist (RSPA) [Nyhet]
  • Surround View Monitor (SVM) [Oppgradert]
  • Blind View Monitor (BVM) [Nyhet]
  • Rear Occupant Alert (ROA) [Nyhet]
  • Lane Following Assist (LFA) [Nyhet]
  • Lane Keeping Assist (LKA) [Oppgradert]
  • Driver Attention Warning (DAW)
  • Rear Cross Traffic Collision Warning (RCCW)
  • Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist (RCCA) [Nyhet]
  • High Beam Assist (HBA)
  • I tillegg til den omfattende sikkerhetspakken har Tucson i likhet med alle Hyundai-modeller fem års garanti uten kilometerbegrensning.

Firehjulsdrift og terrengvelger gjør helt nye Tucson til en ekte SUV

Helt nye Tucson er en ekte SUV, med fullverdige 4x4-kapasiteter. Takket være bilens nye terrengvelger byr den også på enda mer dynamikk og moro. Terrengvelgeren utnytter Hyundais egenutviklede firhjulsdriftteknologi HTRAC til det fulle, og sørger for smidige kjøreegenskaper og bedre momentstyring når forholdene er vanskelige. Man kan velge mellom fire kjøremoduser, samt tre terrengmoduser; gjørme, sand og snø. Disse modusene optimaliserer ytelsene og HTRAC-innstillingene slik at kjøreopplevelsen blir best mulig på ulike underlag.

Komfortabel eller sportslig med elektronisk styrte dempere

Helt nye Tucson er utviklet og testet i Europa, med omfattende holdbarhetstester og dynamiske øvelser på verdens mest krevende racingbane, Nürburgrings Nordschleife. I tillegg har bilen gjennomgått omfattende testing på europeiske veier, fra de kaldeste områdene i Nord-Sverige, til ekstrem hete sør i Spania. Bilen har også gjennomgått tøffe tilhengertester i Alpene, og summen er at helt nye Tucson er bygget for å leve opp til de tøffe kravene fra europeiske kunder.

Helt nye Tucson tilbys med to forskjellige dempersystemer, og byr dermed på både adaptive og konvensjonelle dempere.

Takket være fleksibiliteten som følger av de elektronisk kontrollerte dempernes (ECS) adaptive teknologi, har Hyundais ingeniører oppnådd en svært allsidig kjøreopplevelse, avhengig av kjøresituasjonen og sjåførens preferanser. For hverdagslig kjøring i eco- eller normalmodus er de adaptive demperne utviklet for maksimal komfort, med en flat og stabil kjøreopplevelse selv på dårlige veier. ECS-systemet kontrollerer bilens dempere automatisk og kontinuerlig for å maksimere kjørekomforten og bilens ytelser. Systemet oppnår dette ved å kalkulere inn faktorer som fart, veioverflate, svinger, hva som kreves for å stoppe og akselerasjon. Ved å kontrollere dempekraften på hvert hjul individuelt, reduserer ECS krengning og vertikal bevegelse for å bedre kjøreegenskapene og styrefølelsen. Når man velger Sport-moduset sørger ECS for at man kan nyte et ekstra nivå av respons og kontroll.

De konvensjonelle demperne utnytter på sin side en ny ventilteknologi som gir mer fleksibilitet i oppsettet. MacPherson-dempere foran og multi-link oppheng bak sørger for et solid komfortnivå og god styreopplevelse.

Bilens videreutviklede styresystem sørger på sin side for skarp styring i sportmodus med høyere presisjon, eksempelvis når man kjører på motorveien. Styrefølelsen er nøye kalibrert for å gi en mest mulig direkte og påkoblet opplevelse.

I Norge blir helt nye Tucson levert som standard med 19’’ lettmetallfelger og Michelindekk. Fokuset under utviklingen av dekkene lå spesielt på aspekter som komfort, støynivå og kjøreopplevelse. I tillegg klarte Hyundais ingeniører å få ned rullemotstanden, slik at helt nye Tucson har lavt forbruk og lave utslipp. Dette underbygger selskapets forpliktelse til å lage miljøvennlige biler som ikke går på akkord med ytelser.

Den bredeste elektrifiseringen i segmentet

Helt nye Hyundai Tucson byr på den bredeste elektrifiseringen i det kompakte SUV-segmentet. I Europa tilbys bilen med mildhybridalternativer både for diesel og bensin, fullverdig hybrid, og, fra tidlig i 2021, ladbar hybrid.

I Norge blir kun ladbar hybrid tilgjengelig, da med firehjulsdrift og sekstrinns konvensjonell automat som standard, matet mot en 1,6 liters turbobensinmotor. Nye Tucson ankommer det norske markedet i første kvartal 2021, og mer informasjon om den ladbare drivlinjen er ventet nærmere lansering.