New Zealands helsedepartement velger IBMs skyløsning

Oslo, 22. mai 2015 – IBM har kunngjort at det er inngått en avtale om å levere svært sikre skyløsninger til myndighetene i New Zealand. Helsedepartementet i New Zealand har valgt å bruke IBMs skytjenester, spesielt utviklet for offentlig sektor, til å drifte sin IT infrastruktur.

New Zealands helsedepartement administrerer en infrastruktur som gir støtte til både interne IT-systemer og nasjonale helsesystemer. Disse omfatter National Health Payment System, som behandler transaksjoner for apoteker og helsetjenester, og National Health Index-databasen, som brukes til planlegging, koordinering og klargjøring av tjenester over hele landet.

"Denne avtalen er viktig for at helsedepartementet skal kunne koordinere tjenester på tvers av sektoren. Disse vil gi pasienter og behandlere sikker tilgang til medisinske journaler," sier Graeme Osborne, Director of the National Health IT Board. "Vi har som mål å forbedre produktiviteten og tilby bedre pasientsikkerhet, samt å muliggjøre nye behandlingsmodeller gjennom strategiske investeringer i teknologi."

Departementet har valgt å innføre IBMs Cloud Managed Infrastructure Services-løsning for den newzealandske staten. Dette er en skyløsning som er utviklet spesielt for offentlig sektor. Løsningen baserer seg på lokale datasentre, og avtalen gjelder i minst fem år. Innføringen av IBM Cloud bygger på en avtale inngått av Health Benefits Limited om å konsolidere alle de 20 regionale helserådene på IBM Cloud, som en del av den nasjonale plattformen for IT-infrastruktur.

IBM er medlem i det regjeringsoppnevnte Common Capability IaaS-panelet for IKT som administreres av det newzealandske innenriksdepartementet. Panelet har det operative ansvaret for IKT på vegne av de statlige myndighetene. Med tilgang på IBMs databehandlingsressurser i en tjenestemodell kan offentlige organer klargjøre nye programmer raskere og skalere IT-infrastrukturen ved behov. Dette medfører store kostnadsbesparelser, og de unngår å måtte kjøpe ytterligere server- og lagringskapasitet etter hvert som nye løsninger utvikles.

"Vi fortsetter å investere i avansert infrastruktur for teknologi som vil være viktig for New Zealands økonomiske vekst på lang sikt. IBMs skytjenester gir kunder som helsedepartementet den mest omfattende skyløsningen for profesjonelle aktører, og dette gir støtte for nye forbedrede tjenester til både brukere, leverandører og ansatte," sier Andrew Buchanan, Cloud Business Leader, IBM New Zealand. "Denne avtalen viser at vi er ledende innen helsesektoren, og at vi er opptatt av innovasjon og nytenkning.”

IBM leverer en omfattende hybrid skyløsning, utviklet for å oppfylle de strategiske behovene relatert til forretningsutvikling, sikkerhet og personvern. Tjenestene er utviklet for både offenlige og private kunder som opererer både lokalt og internasjonalt. Disse tjenestene omfatter IBM Cloud Managed Infrastructure Services for New Zealand, IBM Cloud Managed Infrastructure Services for den newzealandske staten samt nettskyinfrastruktur fra IBM-selskapet SoftLayer. Disse tjenestene gjør det mulig for IBMs lokale kunder i New Zealand å dra nytte av en blanding av dedikerte servere og virtuelle servere, lagring og nettverk i én integrert plattform som benytter seg av IBMs globale datasenternettverk.

IBM New Zealands skyportefølje utnytter tidligere investeringer i avansert infrastruktur for datasentre, og den følger opp en kunngjøring fra mars 2014 om å investere 10 millioner NZD for å utvide IBMs lokale kapasitet i skyen, og imøtekomme endrede behov hos virksomheter i offentlig sektor og i private virksomheter i New Zealand.

OmIBM Cloud
IBM er verdensledende innen åpne skyteknologier for profesjonelle aktører som sikrer trygge data og integrering med skyen. Hvis du vil ha mer informasjon om skytilbudet fra IBM, kan du se http://www.ibm.com/cloud. Følg @IBMcloud på Twitter, og les bloggen vår på www.thoughtsoncloud.com. Følg samtalen på #ibmcloud.

Link til pressemelding (New Zealand)

Kontaktinformasjon:
Otto Backer Solberg, IBM Media Relations, Norge