Universitetet i Oslo, Numascale og IBM sammen om norsk teknologi for avansert forskning

Universitetet i Oslo (UiO), det norske teknologiselskapet Numascale AS og det internasjonale storkonsernet IBM har signert avtale om et pilotprosjekt hvor norskutviklet teknologi for avanserte beregninger skal utprøves i stor skala. Med prosjektmidler fra Norges Forskningsråd, UiO og PRACE (Partnership for Advanced Computing in Europe), skal partnerne bygge opp en regneressurs basert på teknologien fra Numascale. Regneanlegget vil være det største av sitt slag og åpne for nye måter å benytte avanserte regneressurser i forskning.

Teknologien fra Numascale AS gjør det mulig å bygge opp store datasystemer med mange prosessorer  som deler hele systemets minne (RAM), ved hjelp av såkalt ”shared memory”. Med NumaConnect-teknologien kan man kople sammen flere mindre servere til en stor systemenhet på en mer effektiv måte. Dette kan bidra til store kostnadsbesparelser.

-- Vi mener NumaConnect-teknologien vil revolusjonere hvilke muligheter man har når man skal gjøre avanserte beregninger, noe som i dag er avgjørende for utviklingen  innen industri og forskning, sier daglig leder Kåre Løchsen i Numascale AS.

Fra livsvitenskap, via klimaspørsmål, til universets gåter

NumaConnect-teknologien er spesielt godt egnet for oppgaver som krever mye minne eller der problemet består av tett koplede elementer som påvirker hverandre. Slike problemer er vanlige innenfor områder som livsvitenskap (life science), klima og solfysikk. Ved hjelp av denne teknologien kan forskerne programmere uten å måtte dele opp problemene. Det gjør programmeringsoppgaven mye enklere og gir mulighet til å behandle større datamengder.

-- NumaConnect-teknologien åpner for utforskning av flere forskningsproblemstillinger som med dagens teknologi har vært vanskelige å angripe, sier Hans Eide, gruppeleder for vitenskapelig databehandling ved USIT, Universitetets senter for informasjonsteknologi ved UiO.

-- IBM ser muligheter for denne norskutviklede teknologien på en lang rekke områder. Vi bidrar med IBMs teknologi og kompetanse på tungregning for å bistå akademia og forskerne i å løse viktige samfunnsutfordringer på en mer effektiv måte. Vi er også stolte av at det er IBM som produserer chipene i Numascales løsning som kopler serverne sammen via minnebussen, sier Asbjørn Søgstad, leder for maskinvaredivisjonen i IBM Norge.

Europeisk samarbeid

Numascale AS, som holder til på Abildsø i Oslo, har med støtte fra Innovasjon Norge, utviklet teknologien over lengre tid. Selskapet har røtter helt tilbake til Norsk Data hvor ideen til teknologien ble unnfanget. Numascale har  jobbet tett med UiO for å få realisert et større system bygget på teknologien, som nå er blitt virkelighet.

-- Vi synes det er veldig gøy å være med og drive fram ny avansert norsk IT-teknologi rettet mot forskningsproblemstillinger, sier Lars Oftedal, IT-direktør ved UiO.

Prosjektet er ett av fem prototypesystemer som det europeiske partnerskap for avansert tungregning (PRACE) etablerer i 2011. Prototypesystemene benyttes for å måle - og eventuelt forbedre - ytelsen av beregningsintensive vitenskapelige applikasjoner som bruker flere hundre eller tusen prosessorer samtidig. Systemene benyttes også for å vurdere nye teknologier i vanlige produksjonsforhold, for eksempel når det gjelder energiforbruk, skalerbarhet, vedlikehold og drift. Notur og PRACE står for halvparten av investeringssummen hver, mens UiO bidrar med kompetanse, strøm og øvrig infrastruktur.

-- Dette regneanlegget vil kunne bli en attraktiv ressurs for forskere når det blir tilgjengelig som en del av Notur etter at pilotanlegget er etablert og den nye teknologien har blitt utprøvd, sier Jacko Koster, daglig leder av UNINETT Sigma som administrerer Notur.

Hans A. Eide, UiO, mobil 45465804, e-post: h.a.eide@usit.uio.no

Jon Snilsberg, Numascale, mobil 92203469, e-post: js@numascale.com

Asbjørn Søgstad, IBM, mobil 901 87 795, e-post: sogstad@no.ibm.com

Om UiO og USIT  Universitetets senter for informasjonsteknologi er den sentrale IT-organisasjonen ved Universitetet i Oslo. Enheten er en av landets største IT-avdelinger med nær 250 årsverk, og leverer tjenester til administrasjon, forskning og undervisning ved UiO og flere deler av undervisnings- og høyskolesektoren. USIT er en kompetanseorganisasjon som har lang erfaring med å levere beregnings- og lagringsressurser til forskning. UiO deltar i de nasjonale og internasjonale programmene for eInfrastruktur og beregningsvitenskap gjennom USIT. http://www.usit.uio.no/