Icelandair signerer avtale med det Amerikanske flyselskapet JetBlue Airways.

Med avtalen ønsker Icelandair å styrke sitt nettverk i USA, spesielt fra byene Icelandair flyr til og fra før på østkysten av USA; Boston, New York og Washington. Fra tidligere har Icelandair et sammarbeid med Alaska Airlines som dekker flyvninger over USAs og Canadas vestkyst med hovedbase i Seattle. Med JetBlue og Alaska Airlines som partnere blir Icelandairs nettverkskart enestående i USA og Canada.

”Med Norges geografiske posisjon og Icelandairs ruter fra Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim via Island får vi nå et meget spennende produkt å selge fra Norge. Like viktig er det også at vi vil få en helt annen distrtibusjon til amerikanere som skal til Norge. Dette blir korteste veien til og fra  USA og Canada” sier Bjørn Tore Larsen, Icelandairs salgssjef i Norge.

JetBlue er et av de største amerikanske flyselskapene som opererer på Boston og New York. Flyselskapet nyter stor popularitet som moderne og innovative. De er nå i det siste  også kjent  for å tilby live TV-sendinger i sine fly, med samme antall tilgjengelige stasjoner i lufta som på bakken. Faktisk har mange av de siste vellykkede innovasjoner i Icelandair, blitt modellert i  JetBlue. Begge selskapene legger vekt på å tilby kundene en annerledes opplevelse ombord.

Avtalen med JetBlue er det som kalles en "interline" avtale. Dette betyr, at billetter kan kjøpes fra JetBlue sine mange destinasjoner i USA til Europa og Norge, og følgelig andre veien fra Norge til alle JetBlue sine destinasjoner i USA. ”Dette vil åpne nye markeder for oss, som kan vise seg svært viktig siden JetBlue flyr til og fra hele 64 byer i USA” sier Bjørn Tore Larsen, salgssjef i Norge.

Forskjellen mellom JetBlue og en rekke andre flyselskaper som vi arbeider med er at JetBlue har interline partnerskap med bare en håndfull andre flyselskaper. De europeiske selskapene er Icelandair, Air Lingus, Lufthansa og Virgin Atlantic. Dette gjør også sammarbeidet meget  lukrativt.

I løpet av kort tid har Icelandair inngått flere viktige partnerskapsavtaler, Finnair, SAS, Alaska Airlines, og nå JetBlue. Disse avtalene er i tråd med Icelandairs strategi om å bevare sin unike posisjon. ”Flyindustrien utvikler seg raskt, og de store alliansene, for eksempel Star Alliance og One World, utøver en enorm innflytelse i de store internasjonale  markedene.  Icelandair er et lite flyselskap, vi må strategisk tenke på vår posisjon. En måte å gjøre dette på er å dyrke og styrke vårt samarbeid med utvalgte flyselskap”sier Bjørn Tore Larsen, Icelandairs salgssjef i Norge.

Icelandair har vært i luften i over 70 år og flyr i dag til 32 destinasjoner i Nord-Amerika og Europa: New York, Boston, Minneapolis/St.Paul, Seattle, Orlando og Washington D.C. i USA samt Toronto og Halifax, Nova Scotia i Canada.

Icelandair`s skandinaviske destinasjoner er: Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, København, Billund,  Stockholm og Göteborg. Selskapet transporterer årlig ca. 1,5 millioner passasjerer til, fra og via Island med Keflavik som knutepunkt.

For mer informasjon se www.icelandair.no

• Økonomi, finans

• jetblue airways