Lonely Planets lesere kårer Island til beste reisemål 2012

Verdens største reiseguide og utgiver av digital media, Lonely Planet, annonserte for litt siden at Island kom på første plass på deres prestisjefulle liste over ”beste reisemål” i 2012, og Reykjavik ble kåret til den beste byen å reise til.

Dette utgjør del av Lonely Planets årlige ”Best of”-utvalg, hvor reiseglade rundt omkring i verden blir bedt om å velge den beste byen og det beste landet å reise til i kåringen ”Best In Travel Readers’ Choice Award”. Deltagerne blir bedt om å velge reisemål som de mener er de beste stedene å besøke i det kommende året og fortelle grunnen.

Etter mange hundre nominasjoner for byer og land og over 3000 stemmer til finalistene har Lonely Planet annonsert resultatene for 2012, der Island er dominerende.

Leserne fortalte at ”Island handler om utrolig natur og i 2012 vil naturen slå ut i all kraft med enda mer vulkanaktivitet og økt nordlysaktivitet”. ”Reykjavik er hip, kul og liten men tilbyr alt som store byer tilbyr. Gode hoteller, god mat, natteliv, musikk og natur er bare få skritt unna, og prisene er endelig blitt rimelige.”

Island ble kåret foran Italia, India, Filippenene, Tyrkia, Colombia, Storbritannia, Slovenia, USA og Mexico. Reykjavik ble kåret høyest av byene for neste år, etterfulgt av Lisboa, Istanbul, Barcelona, London, Berlin, Bangkok, Rio de Janeiro, New York og Puebla.

Lonely Planet kåret dessuten Island som en av dets ”perfekte reiser i 2010” og i 2011 var Island årets toppbudsjettsreisemål, og Vestfjordene på nordvestlige Island kom blant de 10 beste regionene å besøke.

For hele listen over beste reisemål, klikk her. For informasjon om reiser til Island går du til www.icelandair.no.

• lonely planet
  • lonely planet guide
  • lonely planet reiseguide
  • lonely planet reiser
  • lonely planet beste reisemål
  • lonely planet reykjavik
  • lonely planet 2012
  • lonely planet reisehåndbok
  • reiseguide island
  • nordlys
  • vulkan

Icelandair er et av Europas ledende flyselskap med flyvninger til og fra Island, og videre over Atlanterhavet til USA og Canada. Icelandair tilbyr sikre og pålitelige flyvninger med utmerket service til storbyer på begge sider av Atlanteren.

Flyselskapet flyr ut fra Island og bruker landets geografiske beliggenhet mellom Nord-Amerika og Europa for å bygge et stadig voksende nettverk av internasjonale ruter.

Icelandair er en del av Icelandair Group.