Stor tomt? Her er 4 forslag til hvordan tomten best utnyttes

Eier du en tomt som er regulert til boligformål, og som det allerede er bygget hus på? Da er det 4 gunstige grep som både utnytter tomten bedre – og gir deg ekstra inntjening.

Her får du forklaringene på hva hvert alternativ innebærer, for at du skal ta valget som passer deg best.

1. Bygge i eplehagen

Har du plass til enda et hus på tomten, kan det være økonomisk smart å bygge det.

– Du sitter i bunn og grunn på en gratis tomt, og har tidenes største mulighet til å bygge huset du alltid har drømt om. Mens huset bygges kan du dessuten leve der du bor i dag, noe som jo er veldig praktisk, sier arkitekt i Idéhus, Marianne Sandmark.

Når det nye huset er ferdig bygget, kan du selge den delen av tomten med det gamle huset. En mulighet er å selge det på det frie markedet, en annen er å tilby det til noen du kjenner. Kanskje har du barn som er på boligjakt?

– Da kan du gi dem en gyllen mulighet til å ta over tomten – og dermed flytte til et nabolag de allerede føler seg hjemme i, sier Sandmark.

2. Rive det gamle huset – og bygge nytt på tomten

Hvis den eksisterende boligen er i dårlig stand, bør du vurdere å rive den for så å bygge et nytt hus på tomten. En stor fordel med det, er at du kan bygge flere enheter.

– Det kan ofte lønne seg å erstatte eneboligen med for eksempel en tomannsbolig eller et rekkehus med tre enheter, sier Sandmark.

Før du bestemmer deg for å rive det gamle og bygge nytt, er det smart å ta kontakt med en byggekyndig.

3. Selge deler av tomten på privatmarkedet

Hvorfor sitte på en stor tomt, når du egentlig ikke har bruk for mer enn halvparten? For mange er stor tomt ofte forbundet med mer mas enn moro.

– Det er mulig å skille ut deler av tomten og selge den på det frie markedet. Ulempen er at du får mindre kontroll på hva som skjer på den delen av tomten etter salget, og du kan ende opp med en løsning du ikke blir fornøyd med på sikt, sier Sandmark.

4. Gjør avtale med en husleverandør om opsjon

I stedet for å selge deler av tomten på det frie markedet, kan du gjøre en opsjonsavtale med en husleverandør. Dette er en praktisk løsning for deg, i og med at leverandøren vil prosjektere, utvikle og selge tomten.

– De gjør altså jobben for deg – men ikke uten at du blir involvert. Du vil være med gjennom hele prosjekteringsfasen, slik at også du blir fornøyd med resultatet. Idéhus er stadig på jakt etter nye tomter, og vil gjerne komme i kontakt med deg som vurderer dette alternativet, understreker Sandmark.

Vil du vite hvordan du best utnytter tomten din? Ta kontakt med Idéhus i ditt nærområde

• Boligspørsmål

• bolig
  • boligbygging
  • hus
  • husbygging

Idéhus er en norsk huskjede som består av et kjede-kontor og mange forhandlere. Kjedekontoret ble etablert i Trondheim i 1976, hvor vi fremdeles holder til. Vi er et servicekontor for forhandlerne med arkitekter og ingeniører som tegner, kalkulerer og kvalitetssikrer husene for forhandlerne.

Forhandlerne er selvstendige og lokale bedrifter som tar seg av salg og bygging av hus rundt om i landet. Disse er for det meste byggmestre med lang erfaring og god kjennskap til lokale forhold.

Pål By

Pressekontakt Daglig leder 73822830