Staten sviktet i frivillighetens år - reddet av næringslivet og folket

Staten sviktet i frivillighetens år - reddet av næringslivet og folket

Staten sviktet i frivillighetens år

Reddet av folket og næringslivet

Det ble stor oppstand da det for noen uker siden ble kjent at In The Same Boat fikk avslag på offentlig finansiering til å hjelpe befolkningen i Nord-Norge med å hente inn frivillig innsamlet strandsøppel.

Nord-Norge står for 42% av Norges kystlinje, men de frivillige i landsdelen må klare seg uten sin andel av de offentlige tiltaksmidlene.

- Siden 2017 har vi stått for innkjøring av plastsøppel som frivillige har ryddet i Nord-Norge, og for en symbolsk søknadssum ønsket vi å gjøre dette også i 2022 - men de nasjonale tiltaksmidlene ble delt ut til konsulentselskap og prosjekt lenger sør i landet, forteller Rolf-Ørjan Høgset, styreleder i foreningen In The Same Boat.

In The Same Boat har hentet inn avfall fra mer enn 500 frivillige ryddeaksjoner, hvorav 400 i Nord-Norge. Totalt har de kjørt inn 1100 tonn plastsøppel ryddet med frivillig innsats.

- Det har vist seg at den frivillige innsatsen i skjærgården har økt kraftig når folk føler seg trygge på at avfallet de rydder blir hentet inn og behandlet på en skikkelig måte. - Det er nok ikke tilfeldig at Nordland har ligget flere år på toppen av ryddestatistikken i Norge, ifølge Høgset.

Da det ble kjent at In The Same Boat hadde fått avslag på finansiering fra den offentlige tiltaksordningen begynte telefonen å ringe og meldingene strømmet på, forteller Høgset;

- Telefonen glødet i perioder, det var avfallsselskap, bygdelag, skoler, politikere og ikke minst strandryddeentusiaster som var bekymret for at de ikke kunne få frakt på strandsøppelet inn til land.

En Facebookpost om avslaget på finansiering er delt ca. 350 ganger, spredt til 200 000 og mer enn 20 000 personer har reagert på en eller annen måte, med klikk, likes eller kommentarer.

- Engasjementet har vært overveldende, noe som viser at befolkningen langs kysten har fått med seg hva vi driver med her ute, og at folk synes at innsatsen mot plast i havet er viktig. Vi har også fått mange økonomiske bidrag fra privatpersoner, både enkeltbidrag og mange som har satt seg opp med månedlige faste bidrag.

In The Same Boats fartøy har blitt et velkjent og kjærkomment syn for strandryddeentusiaster langs kysten i Nord-Norge, her utenfor Lovund på Helgelandskysten.

Redningen - Nå kan alle dra ut og rydde!

Blant de som tok kontakt med In The Same Boat var det også bedrifter og stiftelser som ønsket å bidra med større summer.

- Vi har aldri før opplevd en slik respons, og mange bedrifter og stiftelser har tatt kontakt for å hjelpe oss ut av situasjonen. - Noen har bidratt med ganske store beløp, deriblant Sparebank 1 Nord-Norge og Klaveness Stiftelsen, og vi har allerede nå skrapt sammen nok til at vi tar sjansen på å starte sesongen, og vi kan dermed love befolkningen i Nord-Norge at vi skal klare å hente inn plastsøppel som ryddes i skjærgården.

- Hvor mye vi får gjort av andre aktiviteter, og om vi overlever vinteren slik at vi kan fortsette i 2023 og årene fremover gjenstår å se, men vi håper både på fortsatt høy giverglede fra næringslivet og befolkningen, og at den offentlige forvaltningen etterhvert ser verdien av at vi eksisterer og utfører de tjenestene vi gjør.

Så nå er det bare å komme seg ut å rydde!

Bilder i høy oppløsning:

Bilde av Rolf-Ørjan Høgset:

Bilde nr. 1 - kart:

Bilde nr. 2 - blå båt:

Bilde nr. 3

Nærbilde av personer på bilde nr. 3

Regions

Foreningen In The Same Boat (ITSB) er 100% dedikert kampen mot marin forsøpling. Våre viktigste verktøy i kampen mot plasten i havet er profesjonelle metoder, frivillig innsats og mobilitet - vi flytter oss rett inn i de forsøplede områdene og er i dag kanskje verdens mest effektive aktør innen strandrydding. Siden 2017 har vi ryddet 1500 tonn langs Norges kyst.

Rolf-Ørjan Høgset

Pressekontakt Styreleder 99007673