God planlagt avslapping i kjelleren – Investering i eget velvære viste seg å bli en god investering i husets verdi også

Blogginnlegg -

Da Covid-19 slo til hadde planene om en egen avdeling for avslapping i kjelleren allerede kommet langt. Sett i ettertid var det kanskje både praktisk og upraktisk å renovere samtidig som både Richard og Lisa jobbet mye hjemmefra. Bråk og kaos mens Teamsmøtene avløste hverandre ble en del av hverdagen, men uansett ganske tidsbesparende å ha bare 15 sekunder til sin private After Work og å kunne følge framskrittene i kjelleren på nært hold…..

I denne Hjemme hos-reportasjen treffer vi Richard og Lisa fra Lomma i Skåne og vi får høre hvordan deres investering i eget velvære også viste seg å bli en god investering i husets verdi.

Etter at kjøkkenet lenge har vært skandinavenes favorittprioritering når det gjelder å øke verdien på hjemmet, ser vi nå at baderommet er en likeverdig kandidat. Og spesielt baderom med uvanlig luksuriøse innredningsvalg og «ekstra av alt» som for eksempel badstu, kald- eller varmbad og avanserte løsninger for lyd og lys. Alt for å skape et privat sted for nytelse og avslapping.

- Vi føler at renoveringen har økt verdien på huset. Kjelleren føles ikke lenger bare som en kjeller, men mer som et luksuriøs spa. Et helt nytt rom som før føltes både kjedelig og dårlig utnyttet. Vi tok noen kvadratmeter fra vaskerommet for å få mest mulig plass i avslappingsavdelingen og nå i ettertid ser vi at det var en helt riktig avgjørelse, sier Richard.

- Bortsett fra målet om et rom for nytelse og velvære visste vi at det ville bli plass til en badstu, en romslig dusj og et badekar. Og et servantskap og speil med god belysning. Inspirasjonen fant vi for det meste på nettet, og kanskje framfor alt på INRs hjemmeside der vi så et utrolig fint fjellbaderom som vi begge ble veldig begeistret for. Vi bestemte oss ganske tidlig for å kjøre på det og fikk sjekket selv da vi besøkte butikken at innredning har høy kvalitet og god funksjon.

Paret ville ha en dusj- og badstuløsning som skulle gi en lun, luksuriøs følelse. Valget falt på det grå glasset i INRs ARC-serie. Det 8 mm tykke røykfargede glasset bryter av mot fliser med kalksteinskarakter samtidig som det beskytter litt mot innsyn når man dusjer og sitter i badstuen. Dusjdøren kommer fra det ordinære ARC-sortimentet mens badstuen er laget på mål.

– Planleggingen har vi tatt oss av selv. Med egen rørlegger i familien har det gått veldig smidig og vi har engasjert en dyktig flislegger og elektriker. Å finne rett håndverker som er mottakelig for dine idéer er veldig viktig. Vi ville for eksempel ha rette hjørner og ikke lister i hjørnene. Da gjelder det å ha en håndverker som er dyktig og som kan utføre det. Det er også viktig å bli enige om dette før kontrakten undertegnes.

Men den nøye planleggingen til tross, var det noe som ikke ble som de hadde tenkt seg? Lisa forteller at de måtte flytte plasseringen av badstuen et par ganger på grunn av rør i taket fra baderommet i etasjen over. Det runde speilet LOOX Ø110 cm, som paret hadde som favoritt, måtte de også stryke av listen på grunn av plassmangel. I stedet valgte de det samme speilet i diameter 70 cm. Det store speilet får heller vente til det nye badet i 1. etasje…

Hva er så det beste med baderommet?

- Helheten! Det er fantastisk å sette seg i badstuen eller krype ned i badekaret etter en kald vinterdag eller etter trening. Dimme belysningen og bare la en stressende dag forsvinne.

Hvem bor her?

Richard og Lisa med barna Lova og Billy. Richard er selvstendig næringsdrivende innen web- og apputvikling. Lisa er sivilingeniør.

Les hele reportasjen her: inr.no/iconic-by-richard-og-lisa