Skandinaviske bad inspirert av Japan

Blogginnlegg -

Skandinaviske bad inspirert av Japan

Når vi kommer hjem til Elinne og Alfred, blir vi slått av hvor stille og rolig det er. Det er den typen behagelig stillhet som gjerne oppstår når alt henger sammen: farger, materialer og gjenstander. Her får vi vite mer om visjonen bak hjemmet og hvor Elinne henter inspirasjonen fra når hun innreder.

Fortell litt mer om huset deres. Hvordan begynte det hele?

«Da vi fikk vårt første barn, begynte tankene om å bygge vårt eget hus å bli stadig sterkere. Vi kom i kontakt med et byggefirma som bygger arkitekttegnede låvehus og vi begynte raskt å skissere en plantegning. Etter å ha lett i flere år fant vi til slutt drømmetomten og kunne endelig gå videre med drømmehuset vårt. Våren 2023 flyttet vi inn og vi føler virkelig at vi har funnet hjem.»

Huset er tegnet og bygget av Naturliga Hus.

Hvordan vil du beskrive interiørstilen din?

"Skandinavisk og minimalistisk. Jeg finner mye inspirasjon hjemme farmoren min, som har bodd i Japan mesteparten av sitt voksne liv. Hun blander det klassisk skandinaviske med japansk håndverk i form av keramikk, kurver, vakre malerier og dempede fargetoner. Jeg prøver å skape den samme stilen, men på min egen måte."

Varme treslag og balanse mellom materialer og overflater – hardt, mykt, varmt, kaldt – er et gjennomgående tema. Sammen med håndlagde gjenstander får hjemmet sitt personlige preg.

Dusjsone som flørter med det japanske. Krakk fra Åhléns.

Hva var tanken bak de to badene?

"Med to små barn ville vi at badene skulle være funksjonelle, men uten å være kjedelige. Vi ønsket store arealer for hele familien samt god oppbevaring og belysning. Vi har egen inngang til Alfreds og mitt bad fra soverommet. Det er veldig luksuriøst å stå opp om morgenen, pakke seg inn i morgenkåpen og gjøre seg klar for dagen."

Det lille badet: Servantskapet Air Wood i Dark Oak med benkeplate Raw Concrete fra INR. Dusjvegg Edge med glasset Sway fra INR. Lampe fra Haven.

Det lille badet har direkte adkomst fra soverommet. Fliser Runö Warm Grey i størrelsen 298x598 mm fra Bricmate.

Hvordan gikk selve planleggingen?

"Da planløsningen var klar, satte jeg sammen et moodboard for alle rommene i huset. Etter nesten ti år sammen er Alfred og jeg som regel enige om valgene våre, men Alfred den som oftest står for det praktiske og jeg for det estetiske. Der kan vi bli nødt til å inngå noen kompromisser, men ender ofte opp med noe bedre som begge liker."

Det store badet: Det doble servantskapet i serien Air Wood fra INR har god plass til oppbevaring for en hel familie. Speilet er spesialbestilt hos en lokal glassmester. Blandebatterier fra Grohe.

Hva tenker du om dette med kvalitet og bærekraft?

"I hele huset vårt har vi forsøkt å ta så tidløse og bærekraftige valg som mulig. Valg som vi forhåpentligvis vil være like fornøyde med i framtiden som nå. Derfor så vi etter produkter med god kvalitet og skandinavisk tidløs design. Og at jeg tror virkelig at INR lever opp til det."

Les hele reportasjen: inr.no/villa-gullboda

Elisabeth Melsom Olsen

Pressekontakt Kunde- og Markedskonsulent 3333 0200
Petter Kvernstrøm

Pressekontakt Direktør 9029 6020 Les mer

Skandinaviske baderom

INR står for svenskproduserte dusjløsninger og baderomsinnredning i skandinavisk design som legger forholdene til rette for et hyggelig og personlig bad på din måte.

Prestegaten 5
3126 Tønsberg