Robert Berg, CEO Instabank

Instabank ASA presenterer sterke resultater for fjerde kvartal 2023

Instabank ASA, den nordiske utfordreren, presenterte sterke resultater for fjerde kvartal 2023. Banken oppnådde en fortjeneste før skatt på 32,8 MNOK. Dette er en økning på 10 prosent fra tilsvarende kvartal i 2022.

Veksten i brutto utlån i det fjerde kvartalet var på 345 MNOK, noe som brakte bankens totale brutto utlån til 6 274 MNOK.

Boliglån økte med 766 MNOK i 2023 til 2 524 MNOK. Dette utgjør 40 prosent av totale av brutto utlån.

Banken lanserte også et vellykket kassekreditt produkt for små og mellomstore bedrifter (SMB) i tredje kvartal, og ved utgangen av fjerde kvartal har Instabank 98 kunder 68 MNOK i utlån.

Instabank fortsetter å utfordre sektoren, og finner stadig smidige løsninger for å gjøre hverdagen enklere for kundene. Med en sterk posisjon i det nordiske markedet med 98 000 kunder, er Instabank innstilt på å forbedre bankopplevelsen både for bedrifts- og privatkunder inn i 2024.

Kommentarer fra administrerende direktør i Instabank, Robert Berg:

"Vi er svært fornøyde med resultatene vi leverte fjerde kvartal. Vi har fulgt strategiene som er lagt, og møtt kundene med konkurransedyktige produkter og tjenester. Vi har sett sterk vekst både innen boliglån og SMB-lån, som er nøkkelområder for oss. Vårt resultat før skatt var 32,8 MNOK som er en forbedring på 10 % fra samme kvartal i 2022."

"Vi er trygge på at vi har en solid plattform for ytterligere vekst og lønnsomhet i 2024 og fremover. Vi har lagt planer for å transformere banken bort fra å være en typisk forbrukerlån-bank, til å være en bank som leverer en bredde av bankprodukter for både privatkunder og bedrifter. Andelen av bankens utlån i Norge i form av boliglån og SMB-lån har allerede oversteget 60 prosent. Denne andelen vil fortsette å vokse i tråd med vår strategi og våre planer fremover. Instabank har alltid levert produkter og tjenester av høy kvalitet, og det vil vi fortsette med. Samtidig opprettholder vi en forsvarlig risikostyring og kostnadskontroll.”

“Vi vil også utforske nye muligheter for å utvide vår produktportefølje og kundebase, både organisk og gjennom partnerskap. Vi er takknemlige for tilliten og støtten fra våre kunder, aksjonærer og ansatte, og vi ser frem til å skape mer verdi for dem i fremtiden."

Instabank er notert på Euronext Growth på Oslo Børs, med ticker INSTA.

For mer informasjon, vennligst se den kvartalsrapporten for Q4 2023.

Kategorier

Instabank - Nordens utfordrerbank, er dedikert til å forbedre bankopplevelsen for både bedrifts- og privatkunder. Vi tror på å utfordre etablerte normer og finne smidige løsninger der andre skaper kompleksitet. Vårt mål er å gjøre hverdagen litt lettere for våre kunder gjennom bedre produkter, teknologi og personlig kontakt. På kort tid har vi derfor oppnådd en sterk posisjon i det nordiske markedet og er stolte av å ha over 85 000 kunder som har valgt oss for deres låne- og innskuddsbehov.

For mer informasjon: instabank.no | Facebook | Twitter | Linkedin | Instagram

Robert Berg

Pressekontakt Banksjef (CEO) +47 97485610

Les våre nyheter og pressemeldinger

Instabank ASA er en norsk digital bank, lansert i september 2016, med kontor på Skøyen i Oslo. Banken har som visjon å skape den beste kundeopplevelsen i markedet ved å forenkle bruken av banktjenester.

Instabank