Tommasi lanserer De Buris – en eksklusiv Amarone

Tommasi-familien har akkurat påbegynt en ny æra med lanseringen av De Buris, en ny Amarone Classico Riserva 2008. Kun 100 flasker av Tommasi – De Buris Valpolicella Classico DOC Amarone Riserva 2008 ble tilgjengelig i Norge den 9. November 2018.

De Buris er ikke bare et produkt
Men også et prosjekt, sa Pierangelo Tommasi på lanseringsfesten i Veneto den 12. Oktober.

Eventyret startet for 20 år siden, for det var da Tommasi-familien kjøpte vinmarken La Groletta, som ligger perfekt til for Amarone-produksjon midt i hjertet av Valpolicella. Denne vinmarken er på ti hektar, hvorav 1,9 hektar er reservert for De Buris-produksjon, og ligger i den høyeste delen av området med en helt spesiell jordsammensetning bestående i hovedsak av leire. Vinmarken vender sør-vest, mot Garda-sjøen, og nyter godt av det milde klimaet akkurat her. Druehøsten er derfor av særdeles høy kvalitet bestående av Corvina, Corvinone, Rondinella og Oseleta.

Samtidig kjøpte familien De Buris-eiendommen like i nærheten med den storslagne, riktignok forfalne bygningen, og da var det helt naturlig å kalle dette nye vinprosjektet De Buris. Både vinmarken og eiendommen har krevet en enorm arbeidsinnsats, men nå etter 20 år, ser man resultatet.

Det neste kapittelet ble skrevet for 10 år siden, i 2008, da den første årgangen av De Buris ble tappet på flaske; 7.940 flasker, hvorav 100 ble reservert for det norske markedet.

Vinturisme og sosialt ansvar
Familien Tommasi er i full gang med renovering av Villa De Buris til et 5 stjerners resort med 18 rom, vinkjeller og et område dedikert til vinsmaking. Det er forventet at Villa De Buris står klar til å ta i mot gjester i 2023. Villa De Buris er et viktig historisk og kulturelt minnesmerke som har sin opprinnelse fra Romertiden. Bygningen er riktignok blitt påbygget i middelalderen og renessansen, og det er også kommet til noen dyrebare veggmalerier. Tanken er at dette skal bli et eksklusivt sted for gjester, kunder og alle som er interessert i vin, gastronomi og kulturarv i dette flotte området. De Buris står også for en stiftelse som fra 2019 vil fremme kultur og sosial bærekraft i regionen.

Tommasi – De Buris Valpolicella Classico DOC Amarone Riserva 2008, Veneto, Italia
En ikonisk vin som har en mørk rødfiolett farge, med intens, deilig duft av mørke bær, modne kirsebær og tørket frukt. Smaken er fyldig, fruktig og konsentrert med myke tanniner. Velutviklet og moden stil, tørr. Passer som meditasjonsvin før og etter et måltid, og til kraftige kjøttretter som vilt, svin og oksekjøtt, takler kraftige sauser og rikt tilbehør. Går også til vellagrete oster.

Pris: 1.650 NOK
Varenummer vinmonopolet: 10476701

• Mat, drikke

Interbrands Norway AS, Karenlyst Allé 8A, 0212 Oslo, post@interbrands.no, +47 22 54 53 00

Vi er en ledende norskeid leverandør innen kvalitetsvin- og brennevin på det nordiske markedet. Nytenkende og hurtigvoksende selskap med fokus på merkevarebygging. Liten og fleksibel, men likevel store nok til å gjøre en forskjell i markedet. Alltid åpen for merkevarer med muligheter.

Jobber du med vin og brennevin? Klikk her for å melde deg inn i vår FB-gruppe: