Dette er den nye budsjettrenden

INTUNOR Business & Financial Management (BFM) opplever at stadig flere bedrifter budsjetter i fellesskap på prosjektnivå. – Det kan lønne seg, sier bedriftsrådgiver Toril S. Falch.

Bedriftsrådgiver Toril Sund Falch i INTUNORs avdeling for økonomistyring er midt i en av de mest hektiske periodene av året: Kundene ønsker hjelp med å planlegge tiden som kommer og tilgang til verktøy for å følge opp ambisiøse mål.

– Det er stor pågang om dagen. Mange bedrifter ber om bistand til budsjettering og en økende mengde virksomheter ønsker å gjennomføre prosessen på prosjekt- og kontonivå. Den graden av presisjon i budsjettene har ikke vært vanlig tidligere, sier Falch.

– Trenden skyldes nok at mange virksomheter opplever et økende marginpress som medfører at de må optimalisere driften i alle ledd, fortsetter hun.

Økonomieksperten forteller at overgangen til prosjektbudsjetter har medført at virksomhetene inkluderer flere personer i budsjetteringsprosessene. Da setter Falch opp enkle nettbaserte verktøy hvor prosjektlederne kan budsjettere sammen.

– Ettersom prosjektlederne i større grad blir holdt til ansvar for resultatene tror jeg det er en positiv ting med tanke på det endelige utfallet.

Treffsikre prognoser

Ikke bare er prosjektbudsjetter effektive for å fordele ansvar, men de kan også bidra til bedre likviditetsprognoser og løpende estimater for inntjening, forteller bedriftsrådgiveren.

– Prosjektbudsjetter bidrar blant annet til at man kan estimere forventet inntjening i løpet av året. Våre prosjektrapporter kan for eksempel vise hva forventet inntjening for året ligger an til å bli, basert på en kombinasjon av faktiske tall og budsjetterte tall. Det settes ofte pris på av eierne.

Ønsker du hjelp med å planlegge det kommende året? Ta kontakt med INTUNOR Business & Financial Management på bfm@Intunor.com, eller ring Toril S. Falch på + 47 913 68 643.

• samhandling
  • likviditet