Fra 1,2 mill. til 200.000 i kundefordringer på rekordtid

I Gjelleråsen, cirka femten minutter fra Oslo, ligger Ellco Etikett – en av Norges største etikettprodusenter. Bedriften produserer flere titalls millioner etiketter årlig, blant annet til mat- og drikkevareindustrien.

– Vi har seks store maskiner som leverer etikettene på rull. Det gjør at vi kan levere produkter som tilfredsstiller kravene til de største aktørene på markedet, forteller adm. direktør Christian Egedius i Ellco Etikett.

Det var Egedius’ far som etablerte trykkeriet sammen med to kompiser i 1985. Siden den gang har bedriften kun levert gode tall på topp- og bunnlinje.

Men, hjørnesteinsbedriften har også opplevd å måtte avsette store beløp til å dekke inn tap på gamle kundefordringer. Det ønsket ledelsen å gjøre noe med.

– Det plaget meg at vi sendte ut fakturaer som ikke ble betalt. Samtidig syntes jeg at det var vanskelig å følge opp sakene selv, sier Ellco-sjefen.

– Når kundebehandleren min i INTUNOR fortalte at de hjalp flere bedrifter i min situasjon, og ga meg en liten innføring i fremgangsmåten, følte jeg med en gang at det passet våre behov. Jeg likte spesielt godt hvordan teamet ringer kundene for å spørre etter pengene før de legger på renter og gebyrer, fortsetter han.

Umiddelbar effekt

På fire måneder klarte INTUNOR å redusere Ellco Etiketts kundefordringer fra 1,2 millioner kroner til rett i underkant av 200.000 kroner. Det er en nedgang på over 80 prosent.

– Det har vært en stor lettelse, sier trykkerisjefen fornøyd.

Rådgiver Anders W. Lunde i INTUNOR Finance er godt fornøyd med resultatene avdelingen har oppnådd og legger ikke skjul på at god samhandling med Ellco-ledelsen har bidratt til de gode resultatene.

– God kommunikasjon er alltid viktig. På samme måte som god dialog med trege betalere har en tendens til å øke omløpshastigheten på utgående fordringer, er god kommunikasjon mellom byrå og oppdragsgiver avgjørende for å skape resultater på kort tid. Dette samarbeidet demonstrerer det, sier Lunde.

– Vi skal fortsette med den gode dialogen. Slik får kunden raskt pengene på konto. Samtidig slipper kundene deres unødvendige inkassosaker.

Ønsker du hjelp med å styrke likviditeten? Ta kontakt med INTUNOR Finance på sales@intunor.com, eller ring Anders Lunde på +47 992 59 778.

• likviditet
  • næringsliv