Gå videre til innhold
På kun fire måneder fikk Ellco Etikett redusert kundefordringene med over 80 prosent. Adm. direktør Christian Egedius (t.h) forteller at han er strålende fornøyd. Her sammen med Anders W. Lunde i INTUNOR Finance.

Fra 1,2 mill. til 200.000 i kundefordringer på rekordtid

I Gjelleråsen, cirka femten minutter fra Oslo, ligger Ellco Etikett – en av Norges største etikettprodusenter. Bedriften produserer flere titalls millioner etiketter årlig, blant annet til mat- og drikkevareindustrien.

– Vi har seks store maskiner som leverer etikettene på rull. Det gjør at vi kan levere produkter som tilfredsstiller kravene til de største aktørene på markedet, forteller adm. direktør Christian Egedius i Ellco Etikett.

Det var Egedius’ far som etablerte trykkeriet sammen med to kompiser i 1985. Siden den gang har bedriften kun levert gode tall på topp- og bunnlinje.

Men, hjørnesteinsbedriften har også opplevd å måtte avsette store beløp til å dekke inn tap på gamle kundefordringer. Det ønsket ledelsen å gjøre noe med.

– Det plaget meg at vi sendte ut fakturaer som ikke ble betalt. Samtidig syntes jeg at det var vanskelig å følge opp sakene selv, sier Ellco-sjefen.

– Når kundebehandleren min i INTUNOR fortalte at de hjalp flere bedrifter i min situasjon, og ga meg en liten innføring i fremgangsmåten, følte jeg med en gang at det passet våre behov. Jeg likte spesielt godt hvordan teamet ringer kundene for å spørre etter pengene før de legger på renter og gebyrer, fortsetter han.

Umiddelbar effekt

På fire måneder klarte INTUNOR å redusere Ellco Etiketts kundefordringer fra 1,2 millioner kroner til rett i underkant av 200.000 kroner. Det er en nedgang på over 80 prosent.

– Det har vært en stor lettelse, sier trykkerisjefen fornøyd.

Rådgiver Anders W. Lunde i INTUNOR Finance er godt fornøyd med resultatene avdelingen har oppnådd og legger ikke skjul på at god samhandling med Ellco-ledelsen har bidratt til de gode resultatene.

– God kommunikasjon er alltid viktig. På samme måte som god dialog med trege betalere har en tendens til å øke omløpshastigheten på utgående fordringer, er god kommunikasjon mellom byrå og oppdragsgiver avgjørende for å skape resultater på kort tid. Dette samarbeidet demonstrerer det, sier Lunde.

– Vi skal fortsette med den gode dialogen. Slik får kunden raskt pengene på konto. Samtidig slipper kundene deres unødvendige inkassosaker.

Ønsker du hjelp med å styrke likviditeten? Ta kontakt med INTUNOR Finance på sales@intunor.com, eller ring Anders Lunde på +47 992 59 778.

Fritz Hansen

Pressekontakt Director of Marketing +4790062255